رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات گیلان: استانداری آقای عباسی در این سه سال چیزی نزدیک به فاجعه بود / رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در گیلان: برنامه دولت استفاده از ظرفیت های جدید است
رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات گیلان: استانداری آقای عباسی در این سه سال چیزی نزدیک به فاجعه بود / رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در گیلان: برنامه دولت استفاده از ظرفیت های جدید است
معین نیوز_در پی مشکلات متعدد ایجاد شده در سفرهای اخیر به گیلان، در گفتگوهای جداگانه‌ای با علیرضا سحرخیز رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات گیلان و عبدالرضا ابراهیمی رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در گیلان، به بررسی این مشکلات و مدیریت استان پرداختیم.

علیرضا سحرخیز رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات گیلان در گفتگو با گیل خبر با اشاره به مشکلات ایجاد شده در روزهای اخیر در پی حضور مسافران در گیلان گفت: متاسفانه در سفرهای تعطیلات پایان تابستان، مشکلات متعددی از جمله کمبود بنزین و نان و مرغ تا چادرخوابی مسافران و عدم ساماندهی مناسب آنان باعث شد تا شاهد گلایه‌های زیاد و به‌حق گیلانیان باشیم.

وی افزود: دولت آقای پزشکیان هنوز در گیلان مستقر نشده و آنچه شما می‌بینید ادامه دولت سیزدهم است که کارگزاران آن در گیلان مشغول به کار هستند. به اعتقاد بنده، بزرگترین مشکل در اتفاقات اخیر، صرفا امکانات لجستیک یا کمبود منابع نبوده است، بلکه عدم وجود برنامه‌ریزی مدون و مدیریت مناسب مدیران استان در ستاد سفر بوده و ضعف مدیریت ارشد استان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان کاملا مشهود است. در حالی که واضح بود که شاهد حضور زیاد مسافران در تعطیلات پایان شهریور خواهیم بود اما گویا هیچ پیش‌بینی و ارزیابی از سوی مسئولان برای موارد خاصی همچون آرد، بنزین، مواد خوراکی و… وجود نداشت و سبب شد تا این فاجعه تاریخی در گیلان رخ دهد و هیچ مدیری هم در این دوره پاسخگو نیست.

سحرخیز گفت: به نظرم اساسا گیلان دچار عقب ماندگی است و در حوزه مدیریتی به شکل واپس‌گرایانه اداره شده و در سه سال اخیر از همان پارادایم‌های واپس‌گرایانه هم عقب‌گرایانه‌تر رفتار کرده اند و اوضاع نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

وی ادامه داد: استاندار گیلان پس از پایان سفرها اعلام کرد که ما مشکل بنزین را داریم حل می‌کنیم! خب وقتی که مسافران رفتند و تقاضا برای بنزین کم شد و شما بگویید مدیریت می‌کنیم که هنر نیست. هنر آن است که فرد بومی و مقیم استان در موقع حضور مسافران، از حداقلی‌ترین و بدیهی‌ترین نیازهای زندگی خود محروم نباشد.

رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات گیلان ادامه داد: همین ضعف مدیریت استان و فقدان برنامه ریزی مناسب باعث شده تا شاهد درگیری و اختلاف میان مردم گیلان و مسافران باشیم و گیلانیان منتظر انتهای فصل پاییز و زمستان هستند تا به خاطر شرایط آب و هوایی، شاهد حضور مسافران در استان نباشیم.

وی ادامه داد: اینکه مسافر به مثابه یک مزاحم تلقی می‌شود، اشکال از مردم نیست، این دیار از دیرباز دارای فرهنگ بالای مهمان‌نوازی و در حوزه فرهنگی، سرآمد بوده است، اشکال اصلی، عدم برنامه ریزی درست است. بسیاری از مدیران ما هم که باید تصمیم‌گیری کنند دغدغه این موضوع را ندارند چون خودشان بومی نیستند. تاکید ما بر  فاکتور بومی بودن یک مدیر، به همین دلیل است. بسیاری از دستگاه‌های خاص ما مدیران غیربومی دارند و همین باعث می‌شود که آن‌ها بسیاری از این چالش‌ها و دغدغه‌ها را در بزنگاه‌ها متوجه نشوند.

سحرخیز گفت: در دولت جدید، حتما تغییر استاندار گیلان لازم است، اما صرفا تغییر استاندار نمی‌تواند مشکلات را حل کند. در این که استانداری آقای عباسی در سه سال دولت شهید رئیسی چیزی نزدیک به فاجعه بود، تردید نکنید اما معتقدم بیش از آن که ما دغدغه داشته باشیم که چه کسی استاندار می‌شود، باید دغدغه داشته باشیم که یک نگاه توسعه‌گرایانه در گیلان حاکم شود.

وی افزود: بنده معتقدم که حتی اگر بهترین مدیر کشور هم استاندار گیلان شود، باز هم به واسطه فقدان وجود افراد خلاق و نبود نقشه راه توسعه، دچار مشکل خواهیم بود. سال‌هاست که در گیلان مشکلات زیست محیطی مشخص داریم که رفته رفته دارند بیشتر هم می‌شوند. مشکلات رودخانه ها، پسماند سراوان و تالاب انزلی، نه تنها این حوزه ها به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و کسی جرئت نمی‌کند به آن‌ها نزدیک شود، بلکه به دلیل فقدان مدیریت و برنامه ریزی های نامنظم و نداشتن گفتمان علمی و ارتباط مشخص با دانشگاه و متخصصین، باعث می‌شود که این مشکلات افزایش هم پیدا کند. از شرق تا غرب گیلان دچار مشکلات زیست محیطی فراوانی هستیم.

سحرخیز گفت: امیدوارم که هر کسی که سکان استانداری گیلان را بر عهده می‌گیرد از تیم خلاق و کارشناس استفاده کند، امیدوارم گیلان سکوی پرتاب افراد برای رسیدن به مناصب بعدی نباشد و امیدوارم که گیلان محلی برای کارآموزی افراد نباشد. بلکه مدیر کاربلد، پخته، بومی و با ذهنیت و نگاه اقتصادی سکان گیلان را به دست گیرد تا با نگاهی توسعه گرایانه، بالاخره برای گیلان اتفاقات مثبتی رخ دهد. تصور می کنم که تغییر مدیریت در استان به شدت نزدیک است.

در ادامه، عبدالرضا ابراهیمی رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در گیلان نیز در گفتگو با گیل خبر در خصوص مشکلات ایجاد شده در گیلان در سفرهای اخیر گفت: از فردای تحویل دولت به جناب پزشکیان طبعا مسئولیت ها برعهده دولت ایشان خواهد بود. واقعیت این است که ما همان‌طور که در بسیاری از زمینه ها دچار مشکل هستیم، در زمینه جذب توریست حتی داخلی‌اش هم دچار نوعی بی‌برنامگی هستیم اما باید بدانیم و درک کنیم ورود حجم عظیمی از مسافر در یک زمان کوتاه هر استانی را دچار چالش می‌کند.

وی افزود: ما زیرساخت کافی نداریم و احتمالا در آینده هم در صورت تکرار این مقدار مسافر، دچار چالش خواهیم شد. فلذا از اکنون باید تدابیر لازم و فوری در بعضی زمینه ها نظیر ارائه سرویس سوخت رسانی یا توزیع مناسب تر بعضی اقلام ضروری اندیشیده شود؛ چون این موارد نیاز به سرمایه گذاری قبلی نیست.

ابراهیمی ادامه داد: بدش را گفتیم، حسنش را نیز باید گفت؛ اینکه این مقدار مسافر بیاید و برود و امنیتشان تامین شود، خودش مثبت است. اینکه تقریبا تنش خاصی پیش نیاید خودش نشانه رشد و تعامل فرهنگی و زیست مسالمت آمیز هم‌استانی های عزیز ما است که باید تشکر کرد.

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در گیلان گفت: اینکه شاهد چادر خوابی و امثالهم بودیم هم، واقعیتی دیگر است. طبق خبرها همه جا پر شده بود. باید راهی پیدا کرد که به‌خصوص در روستاهای ما، هر خانواده ترغیب و تشویق شوند تا واحد اقامتی ایجاد کنند تا هم درآمدی برایشان شود و هم مسافرها آسوده‌تر باشند. این‌ها کارهایی است که باید بشود وگرنه همانطور که عرض کردم امکان دوباره رخ دادنش خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: این مشکلات یک شبه و یا با یک دستور حل نخواهد شد که این را مبنا بگذاریم. اما به‌صورت کلی دولتی آمده است و سیاست‌های خودش را خواهد داشت. همگان می‌دانیم که برنامه دولت استفاده از ظرفیت های جدید است و در حال حاضر تا جایی که می‌دانم بررسی تغییر استانداران محترم در کل کشور در دستور کار است و آینده مشخص خواهد شد که چه تصمیمی گرفته می‌شود و چه کسی عهده دار این مسئولیت خواهد بود.