ساده‌انگاری ها و بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی
ساده‌انگاری ها و بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی
ادامه حضور کرونا در کشور و موج جدید شیوع آن در کنار عادی انگاری شرایط و بی توجهی به توصیه های بهداشتی و همچنین رعایت نکردن فاصله اجتماعی تهدیدی جدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می رود که کاهش پیامدهای این موج با جدی گرفتن شعار "در خانه بمانیم "و استفاده از ماسک امکان پذیر است .

در یکی دو هفته اخیر انجام اقدامات پرخطر و عادی انگاشتن وضعیت همانند روزهای پیش از کرونا و برپایی  مراسم عزاداری، عروسی و دیگر تجمعات ،برخی استانهای کشور را دوباره در وضعیت هشدار قرار داده است .

با وجود اینکه آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در کشور به بیش از دو هزار و ۶۰۰ مورد و آمار فوتی‌های روزانه هم به رکورد ۲۰۰ نفر تا روز گذشته رسیده، اما همچنان بی خیالی در برابر کرونا ادامه دارد،تعدادی از استان ها نیز در وضعیت قرمز و پرخطر از نظر افزایش مبتلایان و فوت شدگان قرار گرفته اند که رعایت نکردن توصیه ها به طور قطع پیامدهای بدتری به همراه خواهد داشت .

یکی از استان های بسیار پرخطر کشور خوزستان است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از دلایل افزایش شیوع در این استان را  وجود ۲ برابری موارد آسم ، تنیدگی بیش از پیش روابط و برگزاری مراسم عروسی و عزا می داند .

در استان اصفهان نیز با افزایش تعداد بستری بیماران کرونایی روبرو هستیم و در قم نیز زنگ خطر شیوع مجدد کرونا به صدا درآمده  و آمار بستری‌ها نیز ۲ برابر شده است.

خراسان رضوی نیز از تاثیرات این ویروس در امان نمانده و تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در کلانشهر مشهد از نیمه دوم خردادماه تاکنون رشد بیش از سه برابری داشته است و برخی شهرستان ها نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.در خراسان جنوبی هم به دلیل افزایش مبتلایان محدودیت‌های جدید در برخی شهرستان‌های استان اعمال می‌شود.

در استان هرمزگان هم شاهد افزایش شمار مبتلایان هستیم و بوشهر نیز از استان‌های درگیر با ویروس کرونا است و در زمره استان‌های قرمز کشور قرار گرفته و شمار مبتلایان این استان نیز سه رقمی شده‌است.

شیوع کرونا در استان اردبیل هم بستری شدن شماری از افراد را در بیمارستان های استان بدنبال داشته است و استاندار مرکزی هم از احتمال برقراری برخی محدودیت ها در استان با افزایش دامنه شدت شیوع خبر داد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از افزایش  سرعت انتقال ویروس کرونا در این استان طی روزهای اخیر خبر داد و گفت :سرعت انتقال در شهرهای دارای وضعیت قرمز بیشتر است و در این شهرها سرعت انتقال به حدود ۲ نفر رسیده است  و با توجه به افزایش بیماران کرونایی با وضعیت حاد تنفسی در یک هفته اخیر ، نگرانی برای کمبود تخت‌های مراقبت ویژه در این خطه شمال کشور وجود دارد.

استاندار تهران گسترش شیوع کووید ۱۹ در برخی استان های کشور را ناشی از سهل انگاری دانست و گفت : غفلت و بی‌توجهی سبب شد تا آمار فوتی‌ها به ۲۰۰ نفر برسد در حالیکه با رعایت نکات بهداشتی و توجه ویژه این آمار کاهش می‌یافت.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم اعلام کرد: در روز های اخیر در تهران در وضعیت هشدار بوده ایم و وضعیت بسیار شکننده ای در این شهر حاکم است و آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری طی ۱۰ روز گذشته سیر صعودی دارد.

اگر چه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابتدای شیوع این بیماری در کشور علاوه بر رعایت توصیه های بهداشتی بر استفاده از ماسک تاکید کرده بود اما در روزهای اخیر به جد بر استفاده همگان از آن تاکید دارند و ماسک را یکی از راه های موثر در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا می دانند.

در استان ها و شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند  استانداران و فرمانداران نیز  استفاده از ماسک را برای تمامی کارمندان ادارات و نهادها، بانک‌ها و صنوف و واحدهای خدماتی و همچنین ارباب رجوع الزامی دانسته و گفته اند به کسانی که بدون ماسک به ادارات مراجعه کنند خدماتی ارایه نمی‌شود.

خبرنگاران دفاتر و مراکز ایرنا از زمان ورود ویروس کرونا به کشور به تاثیر این ویروس بر ایعاد مختلف کار و زندگی در بخش های مختلف پرداخته اند تا جدیدترین اخبار این حوزه را به اطلاع مردم و مسئولان برسانند  که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

خوزستان در منطقه پرخطر کرونا جای گرفت

خوزستان ظرفیت خالی تخت آی‌سی‌یو ندارد

سرعت انتقال ویروس کرونا در مازندران ۲ برابر شد

مسیر آرامستان باغ رضوان ارومیه تا اطلاع ثانوی مسدود شد

ابتلای همه افراد یکی از مراکز نگهداری سالمندان در ارومیه به کرونا کذب است

استاندار تهران: وضعیت هشدار برای ما قرمز است

پساب خروجی سالن‌های تطهیر بهشت زهرا (س) بالاتر از حد استاندارد است

فرماندار: وضعیت شهرستان ری به لحاظ بیماری کرونا نارنجی است

افزایش مرگ و میر جوانان مبتلا به کرونا نگران‌کننده است

استفاده از ماسک کم هزینه‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا است

سران طوایف ایل کلهر گیلانغرب برای مقابله با کرونا هم قسم شدند

۲۰ درصد مردم استان اردبیل به کرونا مبتلا شدند

نحوه اجرای محدودیت های کرونایی در کرج کنترل می شود

هر ۳.۵ ساعت یک کرمانشاهی بر اثر کرونا می‌میرد

بیش از۳۰ هزار ماسک قاچاق در قصرشیرین کشف شد

خدمات ادارات و کرونا 

کارمندان بهبودیافته از کرونا می‌توانند با گواهی سر کار برگردند

خدمات به افراد بدون ماسک در ادارات ارایه نمی‌شود

کرونا و تعطیلی اصناف و مراکز 

استاندار: شدت یافتن کرونا در اردبیل به تعطیلی بازار و مجالس می‌انجامد

کرونا تعداد زیادی از اصناف اهواز را به ورشکستگی کشاند

قرائت خانه‌های مدارس یزد تعطیل و تجمع در محیط مدرسه ممنوع شد

ارایه تسهیلات به آسیب دیدگان از کرونا

مدیران برای جذب حداکثری تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا تلاش کنند

تمامی باشگاه‌های ورزشی خراسان شمالی تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند

مشاغل اقتصادی کشاورزی آسیب‌دیده اردبیل از کرونا تسهیلات می‌گیرند

۲ هزار و ۷۷۲ واحد کسب و کار استان مرکزی برای دریافت خسارت کرونا به بانک‌معرفی شدند

اظهارات کارشناسان و استادان دانشگاه 

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز:آسیب‌های ویروس کرونا چندجانبه است

استاد دانشگاه: کرونا هویت اجتماعی مردم را هدف گرفته است

گزارش هایی با محوریت کرونا 

حیات مهدهای کودک گرفتار هزارتوی کرونا و تبعات آن

روزگار سخت گچسارانی ها در سایه گرما و جولان کرونا

جلوه واقعیت فضای مجازی در دنیای کرونایی

رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، بازگشت محدودیت‌های کرونایی در اصفهان

هرمزگان و موج سبز همدلی در وضعیت قرمز کرونا

شوخی پنداری کرونا، استقبال از مرگ

پرستاران گنبدی: آی آدمها؛ ما را دریابید

ماسک‌ها و باورها در خراسان جنوبی

آمادگی برای اعمال محدودیت‌های مقابله با کرونا در پایتخت

تازه ترین آمار مبتلایان ، فوت شدگان و بهبود یافتگان

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۲۵ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون ۲۰۹ هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار ۳۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.