سومین انجمن ادبی حزین لاهیجی با پیوست مولانا
سومین انجمن ادبی حزین لاهیجی با پیوست مولانا
معین نیوز_سومین هفته‌ی برگزاری انجمن ادبی حزین لاهیجی که همزمان با روز بزرگداشت مولانا بود، در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

انجمنی که به روال جلسه ی گذشته اش و نقد و بررسی کتب ادبی، به صحبت پیرامون کتاب زبان و زبان شناسی، مجموعه مقالات محمد رضا باطنی پرداخت.کتابی که در گروه حزین لاهیجی برای اعضا بارگزاری شده بود تا با مطالعه ی آن، موضوع صحبت انجمن قرار گیرد.سپس به روال انجمن های ادبی، حاضرین که تلفیقی از شاعران لاهیجانی و نیز میهمان بودند یک یک سروده های خود را ارائه نمودند.

حافظ خوانی ریحانه قاسمی نژاد و شعرخوانی آرمینا رضایی از دو رده ی سنی کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های انجمن در تداوم حضور نوآموزان عرصه ی شعر و ادب لاهیجان در یکشنبه های انجمن بود. در ادامه استاد باب خسرو از شاعران پیشکسوت دیار انزلی دقایقی از مولانا و بن مایه های غنی عرفانی در شعر او سخن‌ گفت و اظهار داشت: مثنوی مولوی و دفاتر آن یکی از عارفانه‌ترین و پر رمز و رازترین اشعار لطیف فارسی است که محمد جلال الدین بلخی مشهور به مولانا در ۸۵۰ سال پیش پس از سفر طولانی اش و اقامت در قونیه سروده است. اثری که علاوه بر پارسی زبانان، ترجمان اشعارش مشرق شناسان و شاعران غرب و شرق را نیز مفتون و محب او نموده است.

وی افزود: این اثر حاصل سفر ۲۴ ساله مولاناست که به دنبال گمشده درون و برونش آغاز کرد و سرانجام در قونیه و دیدار باشمس تبریزی دوران تحول زندگی او شروع و خالق آثار عرفانی ماندگاری در شعر و ادب فارسی شد.در پایان این نشست سالار بابائی پور چافی، مسوول انجمن ادبی حزین لاهیجی با اشاره به همزمانی برگزاری انجمن با اولین روز عزای عمومی شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله گفت: در شرایطی انجمن را برگزار کردیم که بسیاری از انجمن ها در شهرهای مختلف تعطیل شده اند اما باورمان این است که شعر، خود بستری است برای تبیین و بیداری و می تواند چون دیگر رسانه ها در برهه های حساس نیز زبان گویای جامعه باشد.وی گفت خارج از هر ایدئولوژی بدون تردید هر که برای دفاع از سرزمین خود میجنگد قابل احترام است و لذا دلاور مردان و زنان نستوه حزب الله لبنان از این حیث و نیز تلاشی که در راستای عمر استراتژیک سرزمین عزیزمان ایران داشته اند قابل تقدیرند. وی کیفیت انجمن ادبی حزین را مطلوب ارزیابی نمود و حضور شاعران میهمان را نیز مغتنم و مایه ی تعامل و بالندگی دانست.

بابائی پور با بیان اینکه انجمن متعلق به همه ی شاعران است و می تواند مجالی برای بالا بردن فرهنگ شنیدن و شنیده شدن باشد گفت: امیدواریم انجمن ادبی حزین لاهیجی بتواند با هم افزاییِ هم، بسترساز ادب آموزی و ادیب پروری در شهرستان و بلکه استان باشد.

گفتنی است چهارمین نشست ادبی حزین لاهیجی عصر یکشنبه ۱۵ مهر ماه و با بررسی سبک شناسی شعر و نثر، اثر استاد سیروس شمیسا برگزار خواهد شد.