به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۷ خردادماه به ریاست حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی مصوبه جدیدی را درباره نظام پذیرش دانشجو به تصویب رساند که این مصوبه انتقادات زیادی به همراه داشت.
اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانشآموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانشآموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانشآموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین میشود.
سیاستهای جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانشآموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سالهای یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سالهای دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانشآموزان در دانشگاه خواهد بود.
همچنین بر اساس مصوبه جدید که هنوز به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده است، کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد.
همچنین دانشآموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.
مهرداد ویس کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر در انتقاد به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون کنکور توسط ۲۷۲ نفر از نمایندگان مجلس امضا شد، منتهی هیأت رئیسه مجلس هنوز این طرح را در صحن مجلس به رأی نگذاشته است، همچنین کمیسیون آموزش مجلس به صورت جداگانه، در نامهای خطاب به رئیس جمهور خواستار مسکوت ماندن طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ شدند تا این مصوبه حداقل برای کنکور ۱۴۰۲ با توجه به آماده نبودن وزارت آموزش و پرورش اجرا نشود و در ادامه با مشورت کمیسیون آموزش اصلاح شود.
وی ادامه داد: جلسهای هم اعضای کمیسیون آموزش مجلس با رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردند که در این جلسه هم رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که من قبل از اینکه این مصوبه تصویب شود، گفتهام که این مصوبه اجرایی نیست، ولی سازمان سنجش مجری است و بعد از تصویب باید کارهای اجرایی آن را آغاز کند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: در جلسه شورای سنجش نیز باز هم این موضوع مطرح شد که این طرح اشکالاتی دارد و باید اصلاح شود و در این جلسه به نتیجهای نرسیدیم سپس به کمیتهای با حضور مسئولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارجاع داده شد که آنجا هم پیشنهاد داده شد این مصوبه سال ۱۴۰۲ اجرا نشود و در مرحله بعد برای آن اصلاحاتی پیشنهاد داده شد، ولی متأسفانه هیچکدام مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است.
وی با بیان تذکرات شفاهی و کتبی در خصوص مصوبه مذکور به شورا ارائه شده است افزود: ما بیشتر نگران این موضوع هستیم که مصوبه کنکوری شورا باعث چالشهای جدیدی شود ولی اگر سال ۱۴۰۲ مصوبه مذکور اجرا نشود و به سالهای بعد واگذار شده و بازبینی شود، میتوان با ایجاد تغییراتی به عدالت بیشتری منجر شود.
وی درخصوص اینکه شورا معتقد است که این مصوبه با حضور رئیس مجلس تصویب شده بنابراین مجلس شورای اسلامی با آن مخالفتی ندارد، گفت: اتفاقاً این یک مغالطه است، لزوماً رأی وی در شورا منعکس کننده رأی مجلس نیست و خود آقای قالیباف بعید است که چنین ادعایی داشته باشد ما خودمان هم از اینکه آقای قالیباف رأی دادند تعجب کردیم چون خود رئیس کمیسیون آموزش به وی گفته بود کمیسیون مخالف مصوبه است ولی شنیدیم که در کمال تعجب رأی دادهاند، نظر آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس هم اگر مطرح باشد، نظر مجلس نیست.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: آموزش پرورش ما زیرساخت لازم را برای اجرای چنین کار مهمی ندارد، باید امتحان نهایی در کل کشور برگزار شود، جلوی تقلب و رانت و فساد گرفته شود، با توجه به معدلهای مساوی که وجود دارد، این یک مشکل دیگر است که تمایز بین افراد کم میشود، برخی از کارشناسان سنجش معتقد هستند با این مصوبه داوطلبان مناطق محروم با رشتههایی مثل پزشکی باید وداع کنند در مناطق محروم کنترل روی امتحانات مدارس کم است و همچنین میانگین معدل پایین است و قطعاً رشتههای پرطرفدار را از دست میدهند.
وی افزود: اشکالات این مصوبه بیش از اینها است، ولی ما مخالف اینکه کنکور مشکلاتی دارد و باید تغییراتی در آن ایجاد شود نیستیم، باید مصوبه کنکوری شورا بازبینی شود نظرات کارشناسی است هم به دفعات به دوستان اعلام شده است و ازطرفی هم خانوادهها سرگردان بوده و دانش آموزان نمیدانند چطور برنامه ریزی کنند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: شاید به خاطر مشغله زیاد رئیس جمهور هنوز فرصت نکردند در این خصوص وقت بگذارند و مسائل مهمتری دارند، درصورتی که این مسئله از خیلی مسائل مهمتر و همه ایران با آن درگیر هستند. اگر بی تدبیری شود، منجر به چالش بزرگی میشود.