هادی حقشناس روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درخصوص راهکارهای توسعه اقتصاد دریاپایه در گیلان اظهار کرد:رسیدن به توسعه اقتصادی با دسترسی به دریاها و استفاده مطلوب از این ظرفیت گسترده خدادادی امکانپذیرتر است و این به راحتی در کشورهای مختلف جهان اتفاق افتاده است.
وی در مورد مهمترین الزامات اقتصاد دریا محور در استان گیلان گفت: هدف از بررسی محورهای توسعه در اقتصاد دریاپایه برنامهریزی برای دستیابی به توسعه با درآمد سرانه مطلوب است؛ در این راستا نخست باید روند توسعه کشورهایی که امروز توسعه یافته محسوب میشوند را در این حوزه بررسی کرد که آیا نزدیکی و دوری از دریا، محصور بودن در خشکی و نوع حکمرانی در توسعه این کشورها نقشی داشته است یا خیر؟
وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته که با عناوین G۸ و گروه ۲۰ (متشکل از آرژانتین، برزیل، استرالیا، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کانادا، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا) خوانده میشوند هیچیک محصور در خشکی نبوده و در کنار دریا واقع شدهاند. کشورهای ثروتمند جهان مانند چین، ژاپن و اکنون هند که روند توسعه را با سرعت طی میکند در کنار دریا قرار دارند پس میتوان نزدیکی به دریا را از عوامل موثر در توسعه کشورها دانست.
حقشناس اضافه کرد: حدود ۲۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند که از این میان ۲۰ درصدشان به دریا دسترسی ندارند؛ از ۸۰ درصد باقی مانده نیز حدود ۱۶۰ کشورتوسعه یافته نیستند. حال ایران و در مقیاس کوچکتر استان گیلان به دلیل واقع شدن در کنار دریا ظرفیت توسعه اقتصاد دریا پایه را دارد با این پیش شرط که ابزار کار فراهم باشد.
وی گفت: اگر اقتصاد دریاپایه در شمال کشور توسعه چندانی نداشته به علت عدم توجه استانهای شمالی به زندگی روبه دریا بودهاست؛ آنها پشت به دریا زندگی کردهاند نه رو به دریا و این به معنای ندیدن ظرفیتهای عظیم دریاست نه عدم اطلاع از آن؛ سه استان شمالی از این ظرفیت ها اطلاع دارند اما احساس کمبود نمیکنند.
استاندار گیلان اظهار کرد: اگر تاکنون از مزایای اقتصاد دریاپایه استفاده نشده به علت احساس عدم نیاز دراین حوزه بوده است، برای توسعه و پیشرفت کشور به اجبار باید از مزایای دریا استفاده کنیم؛ دریا خود به تنهایی یک کشور محسوب میشود به شرط آنکه با ابزار لازم به سراغ بهره گیری از مزایای عظیم آن برویم.
از پرورش ماهی درقفس حمایت میکنیم
حقشناس فعالیتهای شیلاتی، بندری، کشتیرانی، گردشگری دریایی و اکتشافات نفت را از مزایای اقتصاد دریاپایه عنوان کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس سرمایه گذاری پرهزینه با تجهیزاتی خاص است و شرکتهای دارای توان مالی مناسب قادر به ورود در این حوزه هستند اما بعنوان نماینده عالی دولت در استان با توجه به نقش آن در امنیت غذایی مکلف به حمایت از طرح پرورش ماهی در قفس هم هستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه شیلاتی میتوان از ظرفیت دریای خزر برای پرورش میگو استفاده کرد؛ میگوی پرورش یافته در آبهای خزر از باکیفیت ترین نوع این دریازی در ایران خواهد بود.
حقشناس: در حوزه شیلاتی میتوان از ظرفیت دریای خزر برای پرورش میگو استفاده کرد؛ میگوی پرورش یافته در آبهای لب شور خزر از باکیفیت ترین میگوهای ایران خواهند بود.
وی در ادامه به اجرای طرح پروروش میگو در استان گلستان اشاره کرد و افزود: گلستان را با چهار هزار هکتار مزارع پرورشی میگو میتوان نمونه موفقی در این حوزه دانست اما پرورش میگو در گیلان به علت دمای نامناسب هوا انجام نمیشود.
وی اظهار کرد: اما طی سه سال گذشته این استان برای نخستین بار ۲۵ روز در ماههای تیر و مرداد دمای بالای ۳۳ درجه را تجربه کرد؛ در سالهای آینده باتوجه به گرم شدن کره زمین و تداوم این روند امکان پرورش میگو در گیلان فراهم خواهد شد.
ساخت نخستین کشتی مسافری مخصوص دریانوردی ساحلی در دریای خزر
استاندار گیلان اظهار کرد: سالهای متمادی در بخش گردشگری دریایی به جای استفاده از شناورهای دریایی از قایقهای موتوری برای جابجایی مسافر استفاده شدهاست درحالی که دریای شمال نسبت به دریای جنوب از جذابیتهای بیشتری در این حوزه برخوردار است و۱۱ ماه از سال امکان استفاده از ظرفیت گردشگری دریایی در استان وجود دارد اما همچنان ابزار لازم برای بهره گیری از این ظرفیت فراهم نیست.
وی اضافه کرد: در بخش باری نیز قبل از فروپاشی شوری سابق حتی یک کشتی با پرچم ایران در دریای خزر وجود نداشت درحالیکه هم اینک ۱۰۰ کشتی باری با پرچم ایران در دریای خزر تردد دارد اما اینکه چرا کارخانههای ساخت و تعمیر کشتی در گیلان وجود ندارند؟ عدم احساس نیاز به ایجاد این ظرفیتهاست، آنچه کشورها را وادار به توسعه میکند احساس نیاز است.
وی با بیان اینکه همه اینها از جمله ظرفیت های توسعه اقتصاد دریامحور و ایجاد اشتغال است، ادامه داد: اگر استفاده از ظرفیتهای دریایی اعم از گردشگری و حمل و نقل دریایی، ساخت و تعمیر کشتی و پرورش ماهی در قفس بعنوان اولویت تلقی شود و در این بخش احساس نیاز شود آنگاه میتوان به توسعه دست یافت.
حقشناس هزینه خرید و تجهیز کشتی مسافری را ۱۵ تا ۵۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: در گردشگری دریایی نخست باید زیرساختهای بندری مانند اسکله مسافری و مارینا را فراهم کنیم تا سرمایه گذار علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش باشد؛ هم اینک اسکله مسافری، مارینا و چند کشتی مسافری در بندرانزلی وجود دارد اما برای فعالیت این کشتیها با مشکل مواجهیم.
وی افزود: پتانسیل گردشگری دریایی زمانی در گیلان به بالفعل می شود که زیرساختها برای بهره گیری از این ظرفیت فراهم شود. دولت به عنوان سیاستگذار درصورت وجود تقاضای گردشگری دریایی باید بستهای متشکل از ظرفیتهای این بخش در حوزه کشتیرانی، بنادر و بانکها تهیه کند و در اختیار علاقمندان به سرمایه گذاری قرار دهد.
حقشناس با بیان اینکه متقاضیان میتوانند با استفاده از بستههای سرمایه گذاری ارائه شده قایقهای موتوری خود را تبدیل به کشتیهای مسافری کنند؛ ادامه داد: هم اینک در استان گیلان شرکت کشتیرانی دریای خزر در همکاری با مجتمع صنایع دریایی شهید تمجیدی درحال ساخت نخستین کشتی مسافری مخصوص دریانوردی ساحلی در دریای خزر است.
بندرآستارا فعال شد
استاندار گیلان با اشاره به تلاش ها در این حوزه، آغاز فعالیتهای بندری در بندرآستارا در ماههای اخیر را از جمله اقدامات برای استفاده از ظرفیت و سرمایه گذاری موجود عنوان کرد: چرخه فعالیت این بندر پس از ماهها تعطیلی از سر گرفته شد و اکنون شاهد به لنگر انداختن یک کشتی در بندرآستارا هستیم.
وی ادامه داد: راهاندازی مارینای منطقه آزاد انزلی نیز میتواند زمینه تردد کشتیهای مسافری را بین بنادر انزلی و کاسپین برقرار کند؛ هدف از راهاندازی این مسیر حمل بخشی از بار و مسافر از غرب استان به بنادر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد است، این مهم می تولاند از حجم بار در مسیر جادهای کم کرده و مسافران بخشی از مسیر را از طریق دریا طی میکنند.
حقشناس در مورد بندرگردشگری درحال ساخت چمخاله نیز گفت: این بندر امسال با تدبیر مسئولان فعال شده و کشتی مسافری از بندر کاسپین به بندر چمخاله خواهد رفت.
آغاز عملیات اکتشاف نفت در منطقه رودسر گیلان
استاندار گیلان استخراج نفت را یکی دیگر از محورهای اقتصاد دریاپایه عنوان کرد و افزود: اردیبهشت ماه امسال عملیات حفاری اکتشافی نفت و گاز در بخش کمعمق دریای خزر با استقرار دکل حفاری شرکت حفاری شمال در ۲۰ مایلی ساحل رودسر و لنگرود آغاز شد و امید است این اکتشاف بزودی منجر به استخراج شود.
وی تاکید کرد: این پروژه اکتشافی در دولت چهاردهم در استان گیلان کلید خورد و با همت دولت و وزارت نفت، این استان به دروازهای نوین برای تحول اقتصادی منطقه و کشور بدل خواهد شد.
استاندار گیلان: پروژه اکتشاف نفت در خزر در دولت چهاردهم کلید خورد و با همت دولت و وزارت نفت، گیلان به دروازهای نوین برای تحول اقتصادی منطقه و کشور بدل خواهد شد.
حقشناس آغاز عملیات حفاری اکتشافی نفت در دریای خزر را گامی تاریخی و راهبردی در بهرهبرداری از ظرفیتهای طبیعی ایران دانست و افزود: سالها همسایگان ایران در حاشیه خزر از این ظرفیت بهرهمند بودند.
وی گفت: در صورت نتیجه بخش بودن این اکتشاف، شرق استان در این بخش از اقتصاد دریاپایه مانند استانهای جنوب که اقتصادشان عموما نفت محور است فعال خواهد شد و نفت هم به اقتصاد شمال کشور در کنار ظرفیتهای گردشگری، شیلات و تجارت افزوده می شود.
ضرورت فعال شدن مرز آستارا با راه اندازی راه آهن رشت- آستارا
استاندار گیلان راه اندازی حمل و نقل ترکیبی را بخشی دیگر از ظرفیتهای اقتصاد دریا محور دانست و افزود: گیلان با برخورداری از چهار زمینه حمل و نقلی ریلی، جادهای، بندری و فرودگاهی ظرفیت بسیاربالایی در حمل و نقل ترکیبی دارد. باتوجه به ظرفیت فرودگاه سردار جنگل رشت و استفاده از مزیت باری راه آهن می توان شمال را به جنوب کشور متصل کرد.
وی بیان کرد: هم اینک قطار باری که از خط آهن کشور آذربایجان وارد آستارا می شود حجم باری معادل یک کشتی را منتقل می کند اگر ادامه مسیر حمل این بار از مرز آستارا به جای کامیون از طریق ریلی انجام شود ترافیک جاده ای را به حداقل می رساند.
وی با اشاره به مشکلات جادهای مسیرهای ورودی و یا خروجی از گیلان گفت: این مسیرها همانند جاده پونل – آستار و سراوان – پونل آزادراه و بزرگراه نیستند و این امر ترافیک جادهای را افزایش میدهد.
هرجا ما تعلل کردیم دیگران معطل نماندند
حقشناس در ادامه برخی اقدامات انجام شده در دولتهای پیشین مانند جلوگیری از سوآپ نفت قزاقستان از بندرنکا را از جمله فرصت هایی خواند که از دست رفت و افزود: اگر سوآپ نفت قزاقستان از طریق بندر نکا به دلایل غیر فنی متوقف نمیشد شاید خط لوله باکو – تفلیس – جیحان شکل نمیگرفت.
وی تاکید کرد: ایجاد مانع در مسیر ترانزیت نفت دریای خزر منجر به راه اندازی خط لوله باکو – تفلیس – جیحان در گرجستان شد حال اگر امروز مرز آستارا به طور کامل فعال نشود حتما کریدور زنگزور مزیت نسبی پیدا می کند.
استاندار گیلان افزود: هرجا در اکتشافات نفت و گاز، احداث بزرگراه، راه آهن و در فرودگاه ها تعلل کردیم دیگران معطل نماندند و برای رفع مشکلات خود راه حل تازه یافتند.
وی تصریح کرد: اگر جاده های گیلان چهاربانده و بزرگراه شوند مزیت نسبی ایران تقویت می شود اما این به معنی آن نیست که دیگران منتظر ما خواهند ماند.
وی راهکار شکستن این محدودیت ها را اعطای اختیارات کامل به استانداران دانست و افزود: استانداران باید بتوانند در نحوه هزینه کرد برخی از پروژه های اولویت دار تصمیم گیری کنند و در صورت لزوم پروژه ای را تعطیل و هزینه را صرف تکمیل پروژه اولویت دار دیگری کنند.


















































