محمد حسن محمدی مدیر و دبیر مقاطع مختلف تحصیلی لاهیجان که بیش از ۳۷ سال سابقه در این حوزه دارد وپس از بازنشستگی با تاسیس مدرسه غیر دولتی به نام نیکان در لاهیجان به عنوان مدیر مشغول به کار است در گفتگو با خبرنگار ما گفت:
مدرسه نیکان با سابقه بیش از ۲۷ سال اولین مدرسه غیر دولتی در لاهیجان است که با دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی همراه با آموزشگاه های علمی شبانه از راه دور فعالیت دارد.
وی در مورد نقش و رسالت یک معلم گفت:
اولین معلم خداست به نام رب و مربی که در ابتدای رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبر امت اسلام به آن شاگرد خدا فرمود:
اقرا باسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرأ و ربک الاکرم
یعنی بخوان به نام آن خدایی که انسانها را خلق کرده و تا آنجا که می فرماید شما را بقلم آموخت آنچه را که نمی دانستید و دومین معلم پیامبر اسلام صلی الله علیه و که به امت اسلامی و به شاگردان مسلمان فرمود :
قولو لا اله الا الله تفلحوا
بگویید جز خدای یگانه خدایی نیست تا رستگار شوید.
سومین معلم در حقیقت پدران و مادران هستند به ویژه مادران که قبل و پس از تولد فرزندان همهچیز را به آنان آموختند و دلسوزانه و مادرانه از جان خود مایه گذاشتند که خدا فرمود بهشت زیر پای این معلمان و مادران است و چهارمین معلم معلمان مدارس که از آمادگی و پیش دبستان تا پایان سال تحصیلی نقش و رسالتی سنگین و وظیفه ای دشوار در راستای نقش انبیا و پیامبران دارند که همه آنچه را شاگرد نمی داند به او یاد میدهد.
محمدی هفته معلم و سالروز شهادت آیت الله مطهری را که مناسبت آن را پشت سر گذاشتیم یادآور دو مطلب بسیار مهم دانست:
یک: شناخت و تبیین بهتر وظایف معلمان که بدانند کارشان در ردیف اعمال باقیات و صالحات است که اگر وظایف خود را به نحو احسن عمل نمایند و سرمایه بدنی و فکری بگذارند و خود را مسئول دو عامل آموزش و پرورش به معنی کامل بدانند بدون شک به اجرش خواهند رسید .
دوم اینکه هفته معلم یادآور و جلوهگاه نگاه جامعه به ویژه والدین به عملکرد معلمان است که چگونه برای تعلیم فرزندان جامعه می سوزند و می سازندو قدردان این تلاشها باشند که این قدر دانستن موجب می شود معلم احساس مسئولیت بیشتری نمایند و راه سخت تدریس در آموزش و پرورش را بر خود هموار کنند و برای موفقیت بچهها عنایت بیشتر داشته باشند.
وی در پایان اینکفتگو به مشکلات مجازی در دوسال اخیر آموزشی نیز اشاره داشت و گفت: در دو سال اخیر عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درس ضایعه بود که معلمان را از وجود عینی دانش آموزان محروم ساخت و همچنین دانش آموزان از وجود عینی معلمین بی بهره بودند که به صورت آنلاین و تصویری امور آموزشی انجام می شد در این مسیر سختی کار آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست که معلمان و به تبع آن به ویژه مادران مشکلات زیادی را متحمل شدند که در طول سالیان گذشته سابقه نداشته است.
وی ابراز امیدواری کرد به یاری خدا در دوران حاضر و انشالله در دوران پساکرونایی که مدارس مجدد شور و نشاط گذشته را پیدا کنند، هم آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده در امتداد راه موفق باشند.