اولویت میز کالایی زیتون  باید توجه به زنجیره ارزش این محصول باشد
اولویت میز کالایی زیتون  باید توجه به زنجیره ارزش این محصول باشد
معین نیوز_مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : اولویت اصلی میز کالایی زیتون باید توجه به زنجیره ارزش این محصول باشد.

دکتر یونس رنجکش در اولین جلسه تشکیل میز ملی کالایی محصول زیتون در شهرستان رودبار افزود : با توجه به مجموعه اجزای تشکیل دهنده این میز تخصصی که بخش دولتی و خصوصی هستند باید تلاش کرد تا با تکمیل زنجیره تولید به اهداف ارزش افزوده و تولید ثروت بیشتر از این محصول استراتژیک دست یافت.

وی اظهار داشت :، این میز می تواند نقش محوری در تولید و تامین نیاز کشور و صادرات زیتون و فرآورده های متنوع آن داشته باشد.

به گفته وی ، با توجه به کشت زیتون در ۲۷استان کشور هنوز برنامه جامعی برای بهره مندی از تمام طرفیت ها و ویژگی های این محصول وجود ندارد که تشکیل میز کالایی می تواند با نگاه تخصصی و تدوین برنامه های جامع کشور و استان گیلان را از بهره وری صحیح این محصول استراتزیک بهره مند کند.

وی افزود : شهرستان رودبار خاستگاه زیتون در کشور است و زیتون را بنام این شهر می شناسند که همین ویزگی می تواند کمک بسیاری به برند سلزی زیتون در کشور با عنوان زیتون رودبار با هدف کیفیت بخشی و صادرات محور بودن آن داشته باشد.

رنجکش به استفاده چند منظور ه از باغات زیتون با محوریت گردشگری اشاره و اطهار داشت : برای بهره مندی از فرصت های گردشگری در رودبار و برنامه ریزی در ماندگاری بیشتر گردشگران در این منطقه و استان می توان از طرح گردشگری کشاورزی استفاده کرد.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گداری استانداری گیلان ادامه داد : مصرف زیتون اکنون خااصه در استفاده از روغن و خوراک خام و پرورده زیتون است که با استفاده از تکنولوزی و دانش روز فراورده های متنوع دیگری می توان از آن بدست آورد که خلا ان به شدت احساس می شود.

وی گفت : بازار زیتون رودبار بسیار پر رونق و فرصت های اشتغالزایی خوبی در منطقه دارد که باید با برنامه های جامع و نگاه ملی به این محصول استراتزیک از این محصول در اقتصاد ملی بیشتر بهره برد و تولید ثروت از آن را در اولویت قرار داد.

وی گفت : کار کرد میز تخصشی کالای زیتون که اقدامی پسندیده از سوی اداره کل صمت گیلان است باید تدوین استراتزی های راهبردی در سطح ملی برای بهره وری بیشتر از ظرفیت ها و ایجاد فرصت های جدید در روند کاشت ، داشت و برداشت زیتون و توجه به بازار فراورده های این محصول در سطح داخلی و خارجی باشد.
در این میز که در فرمانداری رودبار با حصور فرماندار ، نماینده مجلس ، مدیران صمت و ادارات کل گیلان و تولید کنندگان و اتحادیه های صنفی و مجری طرح ملی زیتون برگزار شد پیرامون راهکارهای رسیدن به اهداف میز و چالش ها و مشکلات و توانمندی های شهرستان رودبار به عنوان خاستگاه زیتون در کشور بحث و تبادل نطر شد.