برای تیرچه از چه نوع میلگرد‌هایی استفاده می‌شود؟
برای تیرچه از چه نوع میلگرد‌هایی استفاده می‌شود؟
معین نیوز_از اجزای بسیار مهم در استحکام و امنیت یک سازه تیرچه است. به همین دلیل میلگردی که برای تیرچه استفاده می‌شود، استانداردهای خاصی دارد و در ساخت آن از مواد و قطعات با استحکام بالا استفاده می‌شود. انتخاب میلگرد مناسب برای تیرچه با فاکتورهای متعددی روبه‌رو است که می‌تواند در عملکرد سازه موثر باشد. با توجه به نظر مهندسین ناظر و همچنین نوع پروژه می‌توان میلگرد مناسب را انتخاب کرد و در صورتی که کوچک‌ترین اشتباهی در انتخاب نوع تیرچه صورت بگیرد، خسارات مالی بسیاری را در پی خواهد داشت. بنابراین، بایستی نکات فنی انتخاب میلگرد را دقیق بررسی کرد. در اینجا قصد داریم بهترین نوع میلگرد در ساخت تیرچه را معرفی کنیم.

تیرچه چیست؟

تیرچه یک المان از پیش ساخته است که به صورت افقی در میان تیرهای ساختمانی دیوارها و ستون‌ها قرار می‌گیرد و باعث تقویت و پایداری سازه می‌شود. در واقع وظیفه اصلی تیرچه‌، این است که نیروی وارده بر سازه ها را تحمل کند. تیرچه ها از سه جنس فولادی، چوبی یا بتنی هستند که در انتهای خود انحنا و خمیدگی دارند که باعث می‌شود همانند یک قلاب به دو طرف متصل شوند و به شکل موازی به صورت یک تکیه‌گاه عمل می‌کنند. میلگرد ادکا بهترین نوع میلگرد برای ساخت تیرچه در سازه است و به دلیل شکل منحصر به فرد، کیفیت و دوام بالایی که دارد باعث می‌شود، استحکام تیرچه افزایش پیدا ‌کند. از مزایای دیگر استفاده از این نوع میلگرد این است که از ارتعاشات وارد به سازه جلوگیری می‌کند.

از دید مهندسین عمران استفاده از میلگرد با کیفیت و مناسب با توجه به نحوه ساخت تیرچه بسیار اهمیت دارد. در نتیجه انتخاب صحیح میلگرد در این فاز از ساخت و ساز باید با دقت بیشتری انجام شود. با در نظر گرفتن قیمت میلگرد و خرید اصولی می­ توانید اجرای پروژه ایی را که در دست دارید بهینه سازی کنید.

مزایای استفاده از تیرچه

  • به دلیل پیش‌ساخته‌بودن نصب و سرعت اجرای آن ساده است
  • هزینه‌های مربوط به مقاوم‌سازی را کاهش می‌دهد
  • در برابر فشار و بارهای وارده بر ساز مقاومت بسیار بالایی دارد
  • متنوع‌بودن آن در بازار

معایب تیرچه

از جمله عیوب تیرچه این است که در برخی مناطق آب‌و‌هوایی محدودیت استفاده دارد، مثل مناطق مرطوب که احتمال آسیب‌رسیدن به میلگرد تیرچه و تیرچه چوبی وجود دارد. یکی دیگر از معایب آن محدودیت دهانه آن است.

میلگرد تیرچه بتنی

انواع قطعات به کار رفته در میلگرد تیرچه

رایج‌ترین قطعاتی که در میلگرد تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

میلگرد ادکا: میلگرد ادکا مانند یک تکیه‌گاه است و از لغزش تیرچه و حرکت آن جلوگیری می‌کند. به‌طور معمول U شکل است و در انتهای تیرچه قرار می‌گیرد. همچنین به کار بردن میلگرد ادکا در سقف باعث مقاوم‌سازی بیشتر آن خواهد شد.

میلگرد زیگزاگ یا گوشواره: میلگرد زیگزاگ یا گوشواره برای تقویت تیرچه و جلوگیری از کمانش آن هنگام تحمل بارهای وارده قابل استفاده است. نوع دیگر میلگرد عرضی است که به صورت عمود بر بال‌های تیرچه قرار می‌گیرد و با اتصال بال فوقانی و تحتانی یک شبکه یکپارچه ایجاد می‌کند که بار وارده را به طور یکنواخت پخش می‌کند.

میلگرد اتصالی: میلگرد اتصالی از قطعات مهم است و وظیفه اصلی آن اتصال تیرچه‌ها به یکدیگر و به تیرهای اصلی است. از این طریق انسجام و استحکام تیرچه تقویت می‌شود. از میلگردهای ساده و آجدار ساخته می‌شوند.

میلگرد ممان منفی: میلگرد ممان منفی در بخش زیرین تیرچه قابل استفاده است که علاوه بر تقویت آن، از ایجاد ترک در سطح تیرچه جلوگیری می‌کند. این میلگرد در قسمت دهانه به شکل گونیا خم شده و بخش کوتاهی از آن درون بتن قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از خمش تیرچه در هنگام تحمل بارهای وارده استفاده می‌شود.

قطعات تقویتی: برخی نقاط تیرچه حساس‌تر هستند، مانند محل اتصال قطعات. به همین دلیل از قطعات تقویتی نیز استفاده می‌شود تا تنش کاهش پیدا کند.

در برخی موارد از میلگردهای حرارتی برای جلوگیری از ترک‌خوردن بتن بر اثر تغییرات دمایی نیز استفاده می‌شود.تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که میلگردهایی که به عنوان میلگرد تقویتی در سازه بکار می­ روند باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. در نتیجه اینکه از کجا و از کدام برند، می توانیم مناسب ترین میلگرد را تهیه کنیم اهمیت پیدا می­ کند. قیمت میلگرد آریان فولاد با توجه به کیفیتی که دارد از نظر اقتصادی نیز برای سازندگان بسیار به صرفه است.

اما با این حال پیشنهاد می­ شود قبل از خرید حتماً قیمت آن را استعلام کنید. شرکت آسن یکی از مراکز معتبر فروش محصولات فولادی هر روز قیمت این نوع میلگرد و دیگر مقاطع را  در وبسایت  خود به روز رسانی می ­کند.

راهنمای محاسبه میلگرد تیرچه

به طور کلی محاسبات میلگرد تیرچه بر اساس جدول یا محاسبه فنی صورت می‌گیرد. استفاده از جدول مشخصات میلگرد هم سهولت محاسبه و هم سرعت بالا را در پی دارد اما در پروژه‌های با شرایط خاص ممکن است کاربرد نداشته باشد. بنابراین، از روش محاسباتی توسط مهندسین عمران استفاده می‌شود و چون پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، نیازمند دانش فنی و تسلط بر آیین‌نامه است. در این روش وزن سازه و وزن بارهای وارده محاسبه می‌شود.

بر اساس نوع تیرچه میلگرد انتخاب شده و محاسبات انجام می‌شود که همانطور که گفته شد برای شرایط خاصی پیشنهاد می‌شود. به همین دلیل محاسبه میلگرد تیرچه بر اساس جدول راحت‌تر است؛ زیرا فقط کافی است نوع تیرچه دهانه و بار وارده مشخص شود و مهندس به‌راحتی می‌تواند بر اساس دهانه و بار وارد شده، ردیف و ستون مربوط به پروژه خود را پیدا کرده و در پایان مقدار میلگردها را به دست آورد.

لازم به ذکر است که قبل از مراجعه به جدول مشخصات میلگرد تیرچه یک سری قوانین باید رعایت شود و مهندس عمران وظیفه دارد حین اجرای میلگرد تیرچه قوانین و ضوابط مربوطه را پیاده سازی کند که به شرح زیر می‌باشند:

  1. متناسب با نوع طراحی، باید نوع میلگرد انتخاب شود که به‌طور معمولA2 یا A3 قابل استفاده است.
  2. تیرچه‌ها در فواصل کمتر از ۷۰ سانتی‌متر قرار می‌گیرند.
  3. قبل از استفاده از تیرچه باید سلامت میلگرد قطر و کیفیت آن بررسی شود.
  4. قطر میلگرد باید با توجه به محاسبات فنی و مهندسی و دهانه مشخص شود.
  5. میلگردها باید مطابق با نقشه جایگذاری شوند. بنابراین، محل قرارگیری میلگردهای تیرچه بسیار مهم است.
  6. برای جلوگیری از خوردگی میلگرد از یک پوشش بتنی استفاده می‌شود که از سایز ۳ تا ۵ سانتی‌متر متغیر است.

 

جدول مشخصات میلگرد تیرچه

با کمک جدول‌های زیر می‌توانید مشخصات میلگرد تیرچه را بررسی کنید و انتخابی مطمئن و آگاهانه به لحاظ ایمنی داشته باشید.

میلگرد تیرچه

میلگرد تیرچه بتنی

محدودیت‌ها و الزامات ساخت سقف تیرچه بلوک

مطابق با قوانین مبحث ششم ملی ساختمان، الزاماتی برای اجرای سقف تیرچه وجود دارد که رعایت آن‌ها الزامی است. این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • عدم فاصله بیشتر از ۷۰ سانتی‌متر
  • استفاده از بهترین متریال میلگرد موجود در بازار
  • ضخامت حداقل ۵ سانتی‌متری بتن روی تیرچه
  • فاصله استاندارد تا ۲/۱ متر قالب بندی و شمع‌بندی در جهت عمود تیرچه‌ها
  • فاصله ۱۰ میلی‌متر میلگرد کششی از لبه پایین بلوک

نتیجه‌گیری

همانطور که بیان شد، انتخاب نوع میلگرد و برند آن اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چرا که میلگرد مقاومت سازه را تامین می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از مراکز معتبر میلگرد خود را تهیه کنید. شرکت بازرگانی آسن در حوزه تامین و فروش آهن‌آلات به‌ویژه میلگرد فعالیت دارد. شما می‌توانید به صورت رایگان برای خرید میلگرد مشاوره دریافت کنید. همچنین علاوه بر دریافت مشاوره فروش از کارشناسان جهت خرید میلگرد می‌توانید از مشاوره تخصصی و فنی در امور مهندسی و عمران نیز بهره‌مند شوید.