به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دانشگاه علمی کاربردی، محمد حسین امید با بیان اینکه تقریباً تمام اهداف دانشگاه برای رسیدن به پایههای کیفیت انجام شد، اظهار کرد: الان دورهای است که باید در آن چارچوب و مسیر حرکت کنیم.
وی گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۹۳ هزار مدرس در پنج سال پیش مجوز تدریس داشتند. کمتر از ۵ درصد از این مدرسین، فرآیند ارزیابی صلاحیت علمی عمومی را طی کرده بودند، زیرا در دوران اوج پذیرش دانشجو و توسعه کمی و نیازهایی که وجود داشت، هر مدرسی کد مدرسی دریافت کرد، حتی برخی فاقد مدرک بودند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه این توسعه کیفی بدون اصلاح ساختار مدرسین دانشگاه امکان پذیر نبود، بیان کرد: نمیشود که توقع داشته باشیم خروجی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانش آموختگان توانمند باشد اما مدرسین هیچ مهارتی را کسب نکرده باشند یا نمیشود از مراکزی که خود وضعیت متزلزلی دارند، توقع داشت باوجود عدم ثبات و تزلزل در وضعیتشان؛ برنامهریزی کنند و برای ارتقای کیفیت تلاش کنند.
وی با بیان اینکه اولین اقدام، تثبیت وضعیت مراکز بود، افزود: کسانی که قرار بر ماندنشان برای تدریس بود ماندگار شدند و آنها که نمیتوانستند در نهضت جدید دانشگاه همراه شوند یا صلاحیت نداشتند یا برخی مراکز که دولتی بودند، تعطیل شدند و آنها که باید ادامه فعالیت میدادند، باید وضعیت باثباتی پیدا میکردند و امروز تمام مراکز آموزش علمی کاربردی دارای اساسنامه مصوب شورای عالی گسترش هستند، پس میتوانند برای آینده برنامهریزی کنند، سرمایهگذاری داشته باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با این توضیح که در گذشته با ارائه یک دوره پذیرش، آن مرکز تا دوره بعد بلاتکلیف بود، گفت: امروز این گونه نیست. همچنین کمتر از ۱۰ درصد از رؤسای مراکز علمی کاربردی کل کشور حکم رسمی قانونی رئیس مرکز را داشتند و بالای ۹۰ درصد وضعیتشان متزلزل بود اما امروز دارای ثبات است و احکام ریاست چهار ساله دارند، اگر مرکزشان مایل باشد و دانشگاه هم رضایت داشته باشد ۴ سال دیگر هم تمدید میشوند، بیش از ۸ سال هم نمیتوانند رئیس یک مرکز آموزش باشند و این هم در راستای سیاستهای کیفی انجام شد.
وی در خصوص مدرسین گفت: بیش از ۹۳ هزار مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی در هیچ کجا ارزیابی نشده بودند، فراخوان داده شد در فرآیندهای ارزیابی شرکت کردند، از این بین کمتر از ۲۵ هزار نفر شایستگی ادامه همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی را داشت از سال ۹۵ به بعد هم جذب مدرسین جدید صرفاً از طریق فراخوانهای عمومی بود و هرکس متقاضی تدریس بود ثبت نام میکرد، مصاحبه میداد و ارزیابی میشد. در پنج سال اخیر در چهار فراخوان دانشگاه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در فراخوان شرکت کردند اما کمتر از ۱۰ هزار نفر پذیرفته شدند، امروز در مجموع در دانشگاه جامع حدود ۳۵ هزار مدرس وجود دارد که حدود ۲ هزار مدرس در دروس معارف و عمومی هستند و دو هزار نفر مدرسین خبره هستند و ۳۱ هزار مدرس آموزشی هم که حداقل مدرک کارشناسی ارشد را دارند و همه مراحل جذب را طی کردهاند، صلاحیت عمومی و علمی شأن بررسی و تأیید شده و در حال حاضر در حال فعالیت هستند.
امید در ادامه تاکید کرد: انتخاب مدرسین با ارزیابیهای صحیح و در چارچوب قانون بوده و همه معیارهای مورد نظر دانشگاه را دارند و تا زمانی که خوب کار کنند با آنها همکاری داریم مگر اینکه مرکز و دانشگاه از آنها ناراضی باشد.
وی همچنین به تعداد ۲۲۰ هزار دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۸ دانشجو یک مدرس داریم در حالی که دانشگاه تهران به ازای هر ۲۲ دانشجو یک مدرس دارد، با وجود این کار را متوقف نکردیم و جذب مدرس را در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز انجام خواهیم داد.