زن و خربزه و نگاه طالبانی!
زن و خربزه و نگاه طالبانی!
معین نیوز_یونس رنجکش/این روزها بحث پیرامون آزادی حجاب زن بسیار مورد توجه و مطالبه قرار گرفته است و طیف های مختلف با نگرش‌های خاص مذهبی و برداشت‌ها از دین به باز تعریف نگاههای خود می پردازند...

این روزها بحث پیرامون آزادی حجاب زن بسیار مورد توجه و مطالبه قرار گرفته است و طیف های مختلف با نگرش‌های خاص مذهبی و برداشت‌ها از دین به باز تعریف نگاههای خود می پردازند.

در یکی از ویدئوهایی که در فضای مجازی از نگاه یک چهره منسوب طالبان در افغانستان باز نشر شده است در آن با جمله‌ای خاص این نگاه را شکافته و با بیان اینکه اگر بخواهید خربزه بخرید آنی را می خرید که باز نباشد و درست حجاب هم همین است به تبیین نگاه خود در خصوص اهمیت حجاب زنان پرداخت!

حال از نگاه این تفکر چقدر ارزش و اعتبار وجودی زن به مثالی است که برای تبیین انتخاب شده است نشان نگرشی تک بعدی و بسته و عدم دریافت از فهم نقش افرینی استعداد زنان دارد که موجب محرومیت این بخش مهم از جامعه در مسیر توسعه‌ای آن است که شاید مهمترین نقد براین تفکر بستن راه علم اموزی با محرومیت از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها برای زنان افغان توسط طالبان باشد که واکنش هایی جهانی را این روزها برانگیخت.

اگر چه جامعه ایرانی بسیار متفاوت و متنوع تر از زیست بوم اجتماعی این همسایه شرقی است اما وجود برخی افکار افراطی موجب شده است تا چالش هایی جدی برای زنان ایرانی ایجاد و دو قطبی سازی در روش ها و بهره مندی از ظرفیت های زنان در کشور بروز کند که انتقادهایی را هم برانگیخته و متولیان امور را هم به مسیر اصلاحی فرا خوانده است هرچند که محدودیت سازی ها با قدرت راه خود را می رود.

زنان ایرانی در طول تاریخ نشان داده اند که در کنار حفظ جایگاه و حرمت خویش و توجه به هنجارهای اجتماعی مطالبه گری جدی در مسیر تحقق ارمان های خویش برای برابری و دست یابی به آزادی های قانونی و شرعی هستند و تاکنون نیز با حفظ حریم ها بر سکوهای افتخار بسیاری از علوم سیاسی تا اجتماعی و فرهنگی و علمی ایستاده اند و به خلق چهره های ماندگار بر آمده‌اند.

با تمام تجربیاتی که اینک در حوزه نگاه های تک بعدی به جایگاه و حقوق زنان به دست آمده است باید تغییر را پذیرفت و باورمندانه به جایگاه این بخش از جامعه توجه جدی داشت و با احترام و قبول حق آزادی های اجتماعی آنان با معیارهای ساختار مند این فرصت را بیش از گذشته برای فردایی بهتر در مسیر نقش افرینی آنان فراهم کرد زیرا با مثال و نگاه خربزه‌ای طالبانیسم نمی توان جامعه را به سرمنزل مقصود رساند.