هادی تیزهوش روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بخشی از این زیرساختها مانند راهآهن رشت – بندر کاسپین و رشت – آستارا بزودی تکمیل خواهد شد در حملونقل جادهای و دریایی نیز ظرفیتهایی مانند کشتیرانی دریای خزر وجود دارد اما ضرورت برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف بخشنامههای خلق الساعه و بعضا فاقد پشتوانههای کارشناسی میتواند نگرانی پیشرو از بخش تجارت خارجی را که سالهاست گریبانگیر بازرگانی و تجارت کشور شده، مرتفع نماید.
وی تاکید کرد : با این امکان انگیزه برای تجارت بیشتر شده و تاجر ایرانی توانایی و قدرت رقابتپذیری خواهد داشت. اگر چنین نگاهی بر تجارت خارجی کشور حاکم نباشد نه تنها نمی توانیم از فرصت های پیش روی بازارهای خارجی استفاده کنیم بلکه بازارهای سنتی خود را هم از دست خواهیم داد.
وی برآورد نیاز وارداتی روسیه در بخش مواد غذایی و محصولات کشاورزی را نزدیک به ۷۰ میلیارد یورو اعلام و عنوان کرد: ایران تنها حجم بسیار کوچک و در حدود نیم درصد از این میزان را تأمین میکند حال آنکه مسیر صادراتی ایران به روسیه بسیار کوتاه است و این موضوع میتواند مزیت بسیار مهمی برای ما نسبت به سایر کشورها مثل مصر و ترکیه باشد اما صادرات آنها به روسیه از ما بیشتر است.
تیزهوش تابان تصریح کرد : ترکیه اخیرا در حال جایگزینی مسیر جدیدی از طریق ارمنستان برای صادرات خود به روسیه است اما با این وجود باز مسیرهای ایران کوتاهتر است.
وی با تشریح دلایل سهم کم ایران از صادرات به کشور روسیه یکی از دلایل اصلی را تحریمها عنوان کرد و افزود: باوجود تحریمها سیستم بانکی برای نقل و انتقالات و روابط مالی وجود ندارد اگرچه شعبه میر بیزنس بانک ملی ایران در این کشور فعال است اما هزینه انتقال پول کشورما خیلی بالاست این درحالی است که این هزینهها در دنیا به یک درصد هم نمیرسد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه عدم آموزش تجار و فعالان اقتصادی در زمینه قوانین صادراتی، وارداتی و گمرکی، تعیین مسیرهای جدید برای صادرات به سایر کشورها و تأمین مواد اولیه مناسب برای تولید محصولات صادراتی را از دیگر مشکلات در این بخش دانست و گفت : بخش خصوصی و دولتی در تلاش است تا حجم صادرات را افزایش دهد.
وی ادامه داد : افزایش ۳۸ درصدی صادرات ایران به روسیه در چهارماهه اول امسال نسبت به پارسال موید همین موضوع است اما نباید در این مرحله متوقف شویم زیرا رقبای ما در حال یافتن مسیرهایی هستند که هزینههای حملونقل را به حداقل کاهش دهند.
وی ادامه داد: سهم ما از بازار داخل واردات روسیه بسیار ناچیز است اما تحرک برای حضور در بازار روسیه که بازار جذاب و بزرگی است شروع شده و با توجه به اینکه سالانه محصولات کشاورزی، صیفیجات و خشکبار به بازار روسیه صادر می شود و با شناختی که از حساسیت و ذائقه بازار روسیه وجود دارد میتوان سهم خود در روسیه را افزایش دهیم اما این امر نیازمند برنامه ریزی نرم افزاری سازمان توسعه تجارت در این بخش است.
تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه فرصتی برای توسعه تجارت ایران و روسیه است، خاطر نشان کرد: از این طریق میتوانیم کالاها و محصولات تولیدی داخل را به روسیه معرفی و بازار بزرگ روسیه وارد کنیم.