به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور عصر چهارشنبه بعد از بازدید چند طرح اقتصادی کلان آستراخان بیان داشت: با توجه به اینکه مازندران دارای سه بندر مهم و بزرگ در امیرآباد بهشهر، نوشهر و فریدونکنار است و از طرف دیگر آستراخان هم دارای بنادر مهمی است لایروبی رودخانه ولگا نقش ممتازی در رونق تجارت دریایی بین این دو استان خواهد داشت.
وی افزود: صنعت کشتیسازی در آستاراخان رونق قابل توجهی دارد و از طرف دیگر مازندران در ساخت موتورهای کشتی به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا کرده که تعامل این دو مجموعه در ایران و روسیه بسیار اثربخش و مورد تاکید است.
وی بیان کرد: مازندران در حال حاضر توانایی ساخت موتورهایی را دارد که این کشتیها میتوانند دور دنیا را بدون هیچ مشکلی دور بزنند و این کار هم انجام شد.
گردشگری دریایی ارتقا یابد
استاندار مازندران گفت: در حال حاضر دریای خزر میتواند معیار خوبی برای رونق گردشگری بین کشورهای منطقه به خصوص ایران و روسیه باشد.
وی افزود: رونق تورهای گردشگری به واسطه دریای خزر با توجه به مزیتهای اقتصادی دو استان مازندران و آستاراخان زمینه ساز رونق اقتصادی بین دو طرف خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر انتظار ما این است سهم دریای خزر در حوزه تجارت و حمل و نقل و همچنین در بخش گردشگری ارتقاء و افزایش یابد.
استاندار مازندران در راس هیاتی روز دوشنبه هفته جاری با همراهی بخش خصوصی جهت انعقاد قراردادهای اقتصادی از فرودگاه ساری عازم روسیه شد که در این سفر با تعدادی از استانداران روسیه و فعالان اقتصادی این کشور تاکنون دیدار داشته است.
چرا آستراخان روسیه برای ایران مهم است؟
اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند.
این منطقه از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.
در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود اورده است.
ان استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد.
در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های شمالی (گیلان و مازندران) و از طریق آستراخان انجام می شود.
استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان، قراقستان مرتبط است.