موفقیت تعاونی ها سرانگشت گره گشایی و کلید استقرار عدالت اجتماعی است
موفقیت تعاونی ها سرانگشت گره گشایی و کلید استقرار عدالت اجتماعی است
معین نیوز_به گزارش روابط عمومی فرماندار ی لنگرود: محمدرضا جلالی فرماندار شهرستان لنگرود در جلسه شورای توسعه تعاون شهرستان که به مناسبت هفته تعاون در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید حفظ و پایداری استقلال سیاسی را منوط به کسب استقلال اقتصادی دانست و گفت: در قانون اساسی به بخش تعاون در کنار دو بخش دولتی و خصوصی توجه ی ویژه شده است لکن سهم تعاون به خاطر بی توجهی در سیاست های اقتصادکلان، بخش تعاون در عمل چندان نسبتی با سیاست های اقتصاد ملی نداشته و بلحاظ فقدان حمایت های لازم از بخش های تعاونی بعد از چهار دهه، همچنان شاهدیم بخش وسیعی از اقتصاد کشور،« اقتصاد دولتی» است، البته در طی یکی دو سال گذشته سهم تعاون اندکی افزایش پیدا کرده ولی کافی نیست.

جلالی افزود:سهم بخش تعاون از تولید ناخالص ملی مبهم وطبق برخی برآوردها بین شش تا هشت در صد است که این سهم شایسته بخش تعاون نیست. باید تلاش بیشتر شود تا سهم شایسته بخش تعاون افزایش پیدا کند.

فرماندار لنگرود ادامه داد: نقش تعیین کننده بخش تعاون در امور سیاسی، اجتماعی واقتصادی نیز اجتناب ناپذیر است.

فرماندار لنگرود توجه به بخش تعاونی را کلید اسقرار عدالت در جامعه دانست و افزود: مقام معظم رهبری تعاونی را منطقی ترین، بنیانی ترین، سودمند وپر جاذبه تعریف کرده اند ولی شوربختانه نتوانستیم آحاد جامعه را متوجه این بخش جاذب بنمائیم. اگر قراراست توسعه شکل گیرد مردم در کنار نخبگان، رهبران، گروه های سیاسی و فعالان این عرصه باید نقش آفرین باشند لذا بستر حضور مردم درعرصه های مختلف از جمله واگذاری امور اقتصادی و گسترش تعاونی را باید فراهم نمائیم و البته تعاونی ها نیز باید از لحاظ کیفی خود را مجهز کرده و رشد نمایند و دامنه فعالیت را در حوزه های مختلف کشاورزی، دامداری، محصولات دریایی، صنایع وبازرگانی و…. گسترش دهند.

محمدرضا جلالی ، بخش تعاون را بازوی قوی حاکمیت در تحقق اقتصاد پایدار دانست و اشاره کرد: در شهرستان لنگرود با توجه به ظرفیت های متعدد، مثلا در بخش صیدو صیادی و تولیدات آبزیان،متاسفانه در این حوزه  توجه کافی صورت نگرفته، که لازم است جبران شود. و شرکت های تعاونی در این حوزه بیشتر نقش آفرین شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر تعاونی ها می خواهند تاثیر گذار باشند ضروریست افزایش سرمایه داشته وبا تکیه به سرمایه اعضای خود نقش آفرینی کنند چون آفت “منبع محوری » عامل رکود در کشورشده وما از منابع حاصل از نفت و ذخایر استراتژیک باید در کارهای توسعه آفرین وثروت آفرین بهره برده شود و اگر از این منابع بخوبی استفاده ننمائیم در آینده پشیمان خواهیم شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان نقش تعاونی های دانش بنیان را در رشد و توسعه شهرستان بسیار مهم ذکر کرد و افزود: از حوزه های مهمی که می تواند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تعاونی های دانش بنیان است که در حال حاضر در شهرستان متاسفانه دارا نیستیم لذا انتظار است این امر مورد اهتمام، تشویق، حمایت و تقویت قرار گرفته د و از حوزه ها ی دانشگاهی برای تاسیس استمداد بعمل آید.

جلالی در ادامه آسیب شناسی در بخش تعاون را ضروری وحمایت در ترویج، توسعه و پایداری بخش های تعاونی رالازم دانست وافزود: موفقیت بخش تعاون می تواند سرانگشت گره گشایی و بازوان ستبر اقتصادی و اجتماعی در جامعه باشد.

در پایان این جلسه از ۵ شرکت تعاونی برتر شهرستان تجلیل بعمل آمد.شهرستان لنگرود دارای ۹۳ شرکت تعاونی فعال است.