نذر خون؛ پویشی برای نجات جان همنوعان در گیلان
نذر خون؛ پویشی برای نجات جان همنوعان در گیلان
معین نیوز_مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اجرای پویش نذر خون حسینی از اول محرم تا پایان ماه صفر در این استان از مردم دعوت کرد تا در کار نوعدوستانه اهدای خون مشارکت کنند.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: معرفی فرهنگ نجات بخش اهدای خون به جامعه به ویژه جوانان و بانوان از اهداف اجرای پویش نذر خون است.

وی با بیان اینکه خون‌های اهدایی روزانه برای بیماران نیازمند به این مایع حیاتی اعم از تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها و مبتلایان به سرطان استفاه می‌شود اضافه کرد: مردم با شرکت در این پویش، اهدای خون را تنها به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و در ایام محرم و صفر برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران همکاری کنند.

دکتر ایزدی پور بیان کرد: ۶ مرکز ثابت اهدای خون در بندرانزلی، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان و فومن در ایام محرم به جز ایام تاسوعا و عاشورا از شنبه تا پنجشنبه ساعت هشت تا ۱۳ فعال هستند، مرکز ثابت خونگیری شهرستان رشت نیز به جز تاسوعا و عاشورا شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۷، روزهای پنجشنبه از ساعت هشت تا ۱۸ و جمعه‌ها از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۳ آماده خدمت رسانی به اهداکنندگان بوده ضمن اینکه زمان اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: تیم سیار خونگیری با برنامه‌ریزی مدون در مکان‌ها و شهرهای مختلف گیلان نیز مستقر می‌شوند و ۲ مرکز اهدای خون رودبار و صومعه‌سرا روزهای یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و اتوبوس ثابت خونگیری در بلوار نماز رشت همه روزه به جز یکشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ آماده خدمت رسانی به عزاداران حسینی در اجرای پویش نذرخون حسینی هستند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه هر یک واحد خون نجات دهنده جان سه انسان نیازمند به این مایع حیاتی است بیان کرد: خانم‌ها حداکثر سه بار در سال و آقایان چهار بار می‌توانند خون اهدا کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا اهداکنندگان برای حفظ زنجیره خون رسانی به بیماران سالانه حداقل ۲ مرتبه خون اهدا کنند و مستمر باقی بمانند.

۲۳ هزار و ۴۹۵ نفر طی سه ماهه نخست امسال در گیلان خون اهدا کردند که از این تعداد سه هزار و ۴۸۷ نفر باراولی هستند.

هم اینک هفت مرکز ثابت انتقال خون در شهرهای رشت، انزلی، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان، فومن و ۲ مرکز صومعه‌سرا و رودبار و یک مرکز سیار خونگیری در بلوار نماز رشت وظیفه خونگیری را بر عهده دارند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیربودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال”، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهداء خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

مردم نوعدوست استان پارسال ۹۰ هزار و ۹۴۷ واحد خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴.۵۴ درصد افزایش داشته است.