یک کلانشهر در بن‌بست!
یک کلانشهر در بن‌بست!
معین نیوز_کلان‌شهر رشت، این روزها در گره‌های کور ترافیکی نفس‌نفس می‌زند. ترافیک سنگین که نتیجه دهه‌ها بی‌برنامگی و کم‌توجهی به زیرساخت‌هاست، نه‌تنها زمان سفر شهروندان را طولانی کرده، که بر کیفیت زندگی و اقتصاد شهری نیز سایه انداخته است.

به گزارش معین نیوز به نقل از هشت‌دی، وضعیت فعلی ترافیک رشت را می‌توان در ساعات اوج به‌عنوان یک بن‌بست گسترده توصیف کرد. خیابان‌های اصلی و مرکزی شهر به‌دلیل ظرفیت پایین و حجم بالای خودروها، به کانون دائمی گره‌های ترافیکی تبدیل شده‌اند، به‌طوری که تردد در بسیاری از معابر به کندی یا حتی به صورت کامل متوقف می‌شود. این وضعیت نه تنها زمان سفرها را به شدت افزایش می‌دهد، بلکه بر آرامش روانی شهروندان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

شبکه معابر رشت به‌دلیل بی‌برنامگی‌های دهه‌های گذشته، پاسخگوی نیازهای حمل و نقل یک کلان‌شهر نیست. فقدان پروژه‌های کلیدی مانند تقاطع‌های غیرهمسطح، بزرگراه‌های درون‌شهری و یک رینگ مؤثر، باعث شده تا کوچک‌ترین حادثه یا خرابی خودرو، به‌طور زنجیره‌ای بخش وسیعی از شهر را با اختلال مواجه کند. این ناکارآمدی، نتیجه مستقیم اجرایی نشدن بخش عمده‌ای از “پازل ترافیکی” شهر است.

علاوه بر این، سیستم حمل و نقل عمومی رشت، به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی، تحت فشار شدید این حجم از ترافیک قرار دارد و خود یکی از قربانیان این معضل است. اتوبوس‌های قدیمی و کم‌تعداد در این گره‌ها گرفتار می‌شوند و در نتیجه سرویس‌دهی نامنظم و زمان‌بندی غیرقابل پیش‌بینی، اعتماد شهروندان به این سیستم را کاهش داده و آنان را به استفاده از خودروی شخصی سوق می‌دهد که این چرخه معیوب، مشکل را تشدید می‌کند.

در حال حاضر، شهر در میانه اجرای پروژه‌های مختلفی مانند اصلاح هندسی معابر، احداث خیابان‌های جدید مانند شهید سلیمانی و برنامه‌ریزی برای رینگ شهری است. با این حال، تا تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، شهروندان رشتی کماکان باید بار سنگین ترافیک ناشی از این “کارهای در دست اجرا” را نیز به دوش بکشند. بنابراین، وضعیت کنونی ترکیبی از یک مشکل ریشه‌دار و گذر از یک دوره گذار پُرچالش است.

ترافیک رشت حاصل سال‌ها بی‌برنامگی است

رحیم شوقی شهردار رشت درخصوص چرایی ترافیک سنگین این شهر به خبرنگاران گفت: ترافیک امروز رشت را نمی‌توان یک مشکل مقطعی دانست؛ بلکه این معضل، حاصل سال‌ها بی‌برنامگی و سرمایه‌گذاری ناکافی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است. این غفلت طولانی‌مدت باعث شده است تا شبکه ارتباطی شهر پاسخگوی حجم تقاضای کنونی نباشد.

وی افزود: حل مشکل ترافیک رشت مانند چیدن یک پازل بزرگ با بیش از صد قطعه است. بر اساس اعلام مسئولان، تاکنون تنها پنج یا شش قطعه از این پازل پیچیده اجرایی شده است که نشان می‌دهد راه‌حلّی جامع و فراگیر برای این موضوع اتخاذ نشده است.

شهردار رشت خاطرنشان کرد: اجرای سایر بخش‌های لازم برای کاهش ترافیک، تنها با تخصیص منابع مالی کافی و همکاری جدی بین تمام نهادهای مرتبط ممکن خواهد بود. بدون تأمین اعتبار و عزمی فرابخشی، نمی‌توان انتظار بهبود محسوسی داشت.

وی با بیان اینکه شورای ششم شهر رشت برای مقابله با این معضل، رویکردی سه‌مرحله‌ای شامل فازهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در پیش گرفته است گفت: این نگاه مرحله‌ای نشان می‌دهد که مسئله به‌صورت ریشه‌ای و با برنامه‌ریزی بلندمدت در دست بررسی است.

شوقی ادامه داد: در فاز کوتاه‌مدت، اصلاح هندسی معابر در دستور کار قرار گرفته است. در فاز میان‌مدت نیز، اجرای پروژه‌های غیرهمسطح مانند پل‌های عابر پیاده و تقاطع‌های غیرهمسطح برای کاهش گره‌های ترافیکی دنبال می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین پروژه بلندمدت در این برنامه، احداث «رینگ شهری رشت» است. این پروژه می‌تواند با هدایت ترافیک ترانزیت و سفرهای عبوری از مرکز شهر، نقش به‌سزایی در کاهش حجم تردد در معابر اصلی داشته باشد.

شهردار رشت با بیان اینکه یکی از اقدامات مؤثر، تقویت ناوگان اتوبوسرانی است تصریح کرد: با تأمین منابع مالی از طریق انتشار اوراق و خرید اتوبوس‌های جدید، گام مهمی برای تشویق شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش خودروهای شخصی برداشته می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های عمرانی مانند خیابان شهید سلیمانی از جمله پروژه‌های کلیدی هستند که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن‌ها تا پایان دوره شورای ششم، بخشی از بار ترافیکی شهر کاهش یابد.

شهردار رشت خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پراکنده، نمی‌توان با اقدامات محدود و تدریجی انتظار یک تحول اساسی و فوری در حوزه ترافیک رشت داشت. حل این مشکل بزرگ مستلزم تداوم در اجرای تمامی مراحل برنامه، تأمین پایدار منابع مالی و همراهی همه جانبه است.