این اتاق و تشت رسوایی !
این اتاق و تشت رسوایی !
معین نیوز_این روزها به لطف تکنولوژی های ارتباط جمعی و شهروند رسانه بودن افراد جامعه هیچ اتفاقی پشت پرده نمی ماند مانند انچه از رفتار پلیس با شهروندان دیده می شود و یا از سفر خانواده مسوولی که سفر خارجه و خریدهای آنچنانی شنیده می شود تا زندگی های خصوصی و پنهانی و اختصاص ها و سرقت های خیابانی و هزاران موضوع دیگر که که بر ملا می شود ، همه در محضر دوربین و ثبت لحظه هستیم و به نوعی زندگی در یک اتاق شیشه ای که همه چیزمان عریان است...

این روزها به لطف تکنولوژی های ارتباط جمعی و شهروند رسانه بودن افراد جامعه هیچ اتفاقی پشت پرده نمی ماند مانند انچه از رفتار پلیس با شهروندان دیده می شود و یا از سفر خانواده مسوولی که سفر خارجه و خریدهای آنچنانی شنیده می شود تا زندگی های خصوصی و پنهانی و اختصاص ها و سرقت های خیابانی و هزاران موضوع دیگر که که بر ملا می شود ، همه در محضر دوربین و ثبت لحظه هستیم و به نوعی زندگی در یک اتاق شیشه ای که همه چیزمان عریان است.

آنچه در این زندگی اجتماعی بیش از همه حایز اهمیت است کنترل و نظارت های عمومی بر رفتارهای فردی و اجتماعی است که نقش مهمی در بسیاری از بازدارندگی ها دارد.

دنیای امروز و کنترل های اجتماعی و رسانه ای هرچند در بسیاری از جوامع پیشرفته سال هاست که به شکل دیگری تجربه شده است اما فراگیری ابزارهای نوین اطلاع رسانی رخدادهای جهان را دردسترس تر قرار داده است و این مهم سهم بسزایی در تحولات و تصمیمات مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی در جامعه و به طور کلی بر روند زندگی مردم و حاکمان دارد.

به این واسطه روزی نیست که در شبکه های اجتماعی شاهد بر ملا شدن بسیاری از رفتارهای ناپسند اجتماعی و انچه مورد نقد و اعتراض جامعه است و یا پاسخگویی و توجیه ها نباشیم و این اتفاق مهمترین دلیل بر عدم توانایی ها در محدود سازی ابزارهای رسانه ای و ضرورت پاسخگو کردن همگان در مقابل رفتارهای فراقانونی است.
در چنین شرایطی که هم جامعه و هم متولیان امور به یک نقطه مشترک در اقناع کردن یکدیگر و پایان عصر پنهان کاری ها رسیده اند انچه بیش از همه باید مورد توجه جدی قرار گیرد ترویج سواد رسانه ای و بالا بردن درک و فهم عمومی از اهمیت نحوه و اهداف اطلاع رسانی ها و نقش بسیاری از خبرها و تصاویر با جهت های انها در بیداری یا طغیان های اجتماعی است که نیازمند بازنگری در روش ها و برنامه های آگاهی بخشی از سوی متولیان حکومتی و صاحب نظران دارد.

اکنون برای کاهش آسیب های نشستن در این اتاق شیشه ای و افتادن تشت رسوایی بسیاری از نافرمانی ها و فرار از رفتارهای قانونی و عرفی باید به خوبی خود را تنطیم و کنترل کرد تا بسیار چیزها بر ملا نگردد!