روزنامه معین دومین رویداد مستند بندر تا بندر را به روایت عکاسان در بندر پیربازار رشت به تصویر کشاندن
روزنامه معین دومین رویداد مستند بندر تا بندر را به روایت عکاسان در بندر پیربازار رشت به تصویر کشاندن
معین نیوز_دومین رویداد عکاسی خبری و هنری روزنامه سراسری معین با موضوع بنر تا بندر با تصویر پردازی عکاسان گیلانی در ثبت جادبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی رشت بویژه بندر قدیمی پیربازار برگزار شد.

به گزارش معین نیوز و به نقل از خبرنگار روزنامه معین در این تور عکاسی خبری یک روزه که از سوی روزنامه سراسری معین و با همکاری سازمان فرهنگی و هنری و ورزشی شهرداری رشت و اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت برگزار شد یک گروه ۲۰نفره از عکاسان و هنرمندان استان گیلان شرکت داشتند.

این رویداد فرهنگی و هنری که پس از تور عکاسی خبری بندرکیاشهر و رونمایی از مستند تاریخ شفاهی اتاق بازرگانی گیلان سومین اتفاق در یک ماهه گذشته از سوی روزنامه معین بوده است با استقبال هنرمندان روبرو شد.

نادر معصومی مدیر هنری تور بندر تا بندر در خصوص برگزاری این برنامه به خبرنگار معین گفت :

دومین تور عکاسی یک روزه دپارتمان رویداسازی و آفرینش‌های روزنانه سراسری معین در دومین سفر تولید محتوا که با عنوان «بندر تا بندر» در رشت به میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و اداره میراث فرهنگی شهرستان رشت با رویکرد بوم اندیشی و بوم منظر گردی برگزار گردید با همراهی ۱۷ عکاس استان گیلان از پیربازار بعنوان بندر تاریخی تاثیر گذار ادوار گذشته آغاز و با ادامه مسیر در پیله داربن که نماد ایستادگی و مبارزه مدافعین گیلانی در مقابل قوای مهاجم روسیه تزاری بوده با ارایه واکاوی تاریخی توسط دکتر میر صالحی و استاد عباسیان جلوه غنی و پرباری به این دورهمی عکاسانه بخشید.

این هنرمند عکاس و مدیر سابق انجمن سینمای جوانان گیلان افزود : «بندر تا بندر» پیرامون برنامه های متنوع تور مذکور اشاره داشت و گروه عکاسان این تور از استعدادهای عکاسی شهرهای تالش،آستارا،لاهیجان و رشت تشکیل گردیده که پس از بازدید میدانی از رودخانه و حمام تاریخی پیربازار و نبردگاه تاریخی پیله داربن اقدام به عکاسی از ساختمان بلدیه و پیاده راه رشت تحت عنوان رشت منظر گردی کرده و نهایتا در خانه میراثی قوامی واقع در سبزه میدان رشت مبادرت به ثبت جلوه های بیرونی و اندرونی آن ورزیدند.

به گفته وی،همچمین بازبینی و عکاسی از معماری داخلی ساختمان تاریخی «مریض خانه رشت» (ساختمان فعلی سازمان فرهنگی شهرداری) پیرامون پیشینه و تاریخچه ساخت آن با ارایه مطالب سودمند دکتر میرصالحی موجب آشنایی بیشتر هنرمندان عکاس و بهره مندی از زوایای دیگر این ساختمان ارزشمند گردید.

این هنرمند و فیلمبردار نام اشنای گیلان در ادامه افزود: عکاسان شرکت کننده در دومین تور عکاسی بندر تا بندر تورج نیک نژاد،احمد قبادی،بهروز رشاد،محمد رضا مسافری،ساسان عادلی،شروین شعبان نژاد،روزبه رادمهر ، سعید صالح و خانمها میرصالحی،نیک قلب،الهه رنجکش،گل محمدی،جهانی،پرهیزگار،آزاد پیما،احسانه شریفی بودند .

وی ادامه داد-:در جوار دورهمی عکاسانه «بندر تا بندر» با آیین افتتاح نمایشگاه عکس «گیلان ، دیار دوستی» و پوستر ویژه تور، ایستگاه آخر برنامه های تدارک دیده شده بود که آثار جذاب ۱۰ عکاس در خانه میرزا واقع در استادسرا بهمراه اهدای تندیس و تقدیر نامه به دو پیشکسوت صاحب تألیف عکاسی استان استاد فریدون محمدی دوست از لاهیجان و بهروز رشاد از بندر انزلی که هر یک بیش از پنج دهه سابقه عکاسی پر ثمری داشته اند تقدیر بعمل آمد و هدایای سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و اداره میراث فرهنگی شهرستان رشت بدیشان تقدیم شد.

به گفته معصومی،هنرمندان عکاسی که در نمایشگاه خانه میرزا آثارشان به نمایش گذاشته شد امیر شکرگزار،محمدرضا مسافری،میلاد منصف،شروین شعبان زاده،ملک نیک قلب،فروزان یکتائی،الهه گل محمدی،روزبه رادمهر ، احمد قبادی و سعید صالح بوده اند.

وی یاد اورشد : در این رویداد هنری و خبری عکاسی احمد قبادی از عکاسان حاضر در تور و کارشناس مرمت آثار و ابنیه میراثی مورد قابل توجه ای را بدان اشاره داشتو ایشان ضمن تاکید بر بهره مندی از ظرفیت های موجود گقت :در این سفر کوتاه از بندر تاریخی پیر بازار دیدن کردیم. با توجه به‌ شواهد موجود این بندر تا هفتاد سال پیش قابل قایقرانی بوده و یکی از شهروندان پیر بازار میگفت در رودخانه ماهی سفید دریایی گرفته و با افسوس از فراوانی نعمت در رودخانه صحبت می کردند و دیگیری می‌گفت خانواده ها در این رودخانه البسه شستشو میکردند و از بس که آب جاری در آن پاکیزه بود کف آن نیز قابل رویت بوده و کودکان و جوانان به آب تنی می پرداختند.

وی به نقل از استاد قبادی اضافه کرد:با توجه به رسالت عکساسی مستند پیش نهاد میشود که تورهای هدفمندی جهت معرفی و آسیب شناسی مسیر آبی پیر بازار به انزلی برگزار شود تا این مشکل مستتر دوباره برای افکار عمومی مطرح و احیای مجدد آن به یک مسئله برای جدب گردشگر مطرح و تبدیل شود.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی د خصوص تاریخچه ساختمان سازمان فرهنگی و ورزشی و هنری شهرداری رشت توسط دکتر علیزاده که به نمایندگی از این سازمان میزبانی و همراهی با گروه را برعهده داشت اشاره و ضمن سپاس از ایشان آرزومند روزهای بهتر برای تورعکاسی معین و ثبت آثار فاخر شد.

به گزارش معین نیوز ، در ادامه این تور و در مراسم اهدای لوح یادمان و امضای یادگاری پوستر تور بندر تا بندر دکتر یونس رنجکش صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه معین در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از همراهی های هنرمندان عکاس گیلانی و مسوولان سازمان فرهنگی و هنری و ورزشی شهرداری رشت و اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت برای همراهی در برگزاری این تور به تشریح اهداف برگزاری این برنامه فرهنگی به منظور بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان و فرصت های گیلان و کشور برای معرفی بهتر در مسیر توسعه آن به عنوان یک نقش رسانه ای و تهیه مستند های گزارشی یاد کرد.

وی اظهار داشت : باید بتوانیم با بهره جستن از امکانات و ظرفیت های موجود خلاقانه علاقمندان به توسعه را به حرکت درآوریم و بهترین اقدام بازخوانی تاریخ و احیای فرصت های مغفول مانده است.

وی گفت : در این حرکت رویدادسازی به دنبال تحرک بخشی به فضای فرهنگی و هنری و رسانه ای و تولید محتوا و حرکت به سمت بازآفرینی فرصت ها می باشیم.