سیگنال گردن شکستن !
سیگنال گردن شکستن !
معین نیوز_یونس رنجکش/انتشار ویدئویی از فرمانده انتظامی مازندران در بازدیدی و دستور برخورد با هنجار شکنی‌ها و گردن شکستن و وعده پاسخگویی با وی، بطور گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر و بازتاب‌های مختلفی داشت...

انتشار ویدئویی از فرمانده انتظامی مازندران در بازدیدی و دستور برخورد با هنجار شکنی ها و گردن شکستن و وعده پاسخگویی با وی، بطور گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر و بازتاب های مختلفی داشت.

واکنش ها و بازتاب سخنان این فرمانده تا آنجا پیش رفت که روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان برای مدیریت فضا به توجیه سخنان فرمانده اش برآمد و برداشت ها را متفاوت از نیت آن گفتار دانست!

از اینکه هر سخنی و رفتاری در روزگاران زندگی شیشه ای به واسطه حضور فراگیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی در پستو نمی ماند بر کسی پوشیده نیست و در چنین زمانه ای باید گفت هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد. اما با این حال هیچکس مخالف برخورد پلیس با هنجارشکنان و متخلفین بر حسب وظیفه قانونی و ذاتی آن نیست و همه نیز به خوبی می دانند که وظیفه اصلی نیروهای حافظ امنیت جامعه به عنوان ضابطین قانونی جز این نیست و در همه جای دنیا هم ماموریت های پلیس مشخص است اما نکته مهم در این زمینه نوع ادبیات گفتاری و ندبیر فرماندهی در بازدارندگی از بروز ناهنجاری ها و راهکارهای مناسب در برخورد با متخلفان است که نباید یک وظیفه و تکلیف قانونی آغشته به خواست و ذهنیت شخصی و احساسی شود.با توجه به نوع ماموریت های متنوع پلیس در عرصه‌های مختلف یکی از وظایف برخورد فیزیکی یا به عبارت عام تر گردن شکستن است اما به درایتی که افکار عمومی به چالش فهم آن نیافتد بویژه در دورانی که نیازمند بازسازی اعتماد متقابل است.

در شرایط امروز جامعه به دلیل بروز حوادث ناگوار به نوعی درگیر حسی واگرایانه نسبت به نیروهای حافظ امنیت و بخش هایی از مردم ناموافق با برخی روش ها و شیوه ها در اجرای قوانین حاکم هستیم، تغییر گفتمانی پلیس و پرهیز از تحریک عواطف و احساسات عمومی که گاه ممکن است با سو برداشت ها مانند انچه در تکذیبیه این گفتار منتشر شد، همراه باشد، نقش مهمی در بسیاری از اقدامات پیشگیرانه و نیت خوانی ها نسبت به وظایف داشته باشد.

با آنچه در ارسال این دستور و سیگنال گردن شکستن متخلفان و مجرمین به حریم امنیت عمومی انجام شد، باید مدبرانه تر تدبیر تا سیگنال ها به نقطه اصلی اصابت کند نه تحریک عواطف اجتماعی که سخت نیازمند ترمیم و اعتماد است و در بازی سازی رسانه ای نیز بنزین روی آتش است.

  • نویسنده : یونس رنجکش