گروه‌بندی دانش‌آموزان به ضعیف و قوی از نظر تربیتی غلط است
گروه‌بندی دانش‌آموزان به ضعیف و قوی از نظر تربیتی غلط است
معین نیوز_معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق رئیس جمهور، مدرسه سازی ساختن یک ساختمان نیست فصل مشترک بین دولت، حاکمیت و ملت است و مردم جذب این پروژه‌ها شدند گفت: در مجموع ۷۴۰۰ پروژه تعریف و کار با تشکیل گروه‌های مردمی شروع شد.

به گزارش معین نیوز به نقل از ایسنا، رضوان حکیم‌زاده در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم موضوع عدالت آموزشی است که قبل از انتخابات درباره آن صحبت می‌کردند و بعد از شروع به کار دولت با جدیت، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا برنامه‌ها در دو محور محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت فرایندهای یاددهی یادگیری در مدارس دولتی دنبال شود، گفت: در قسمت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی، موضوع اصلی این است که چه کار بکنیم دانش آموزان ما در اقصی نقاط کشور و در هر اقلیم و شرایطی که هستند بتوانند از یک فضای آموزشی مناسب با منابع و تجهیزات خوب بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در سراسر کشور پروژه‌هایی که نیاز به بازسازی داشتند مانند مدارس سنگی، مدارس کانکسی نیاز به بهسازی داشتند، مدارس فرسوده و یا جاهایی که نیاز بود که مدارس احداث شود، شناسایی شد. در مجموع ۷۴۰۰ پروژه تعریف و کار با تشکیل گروه‌های مردمی شروع شد. رییس جمهوری تاکید کردند که مدرسه سازی ساختن یک ساختمان نیست بلکه فصل مشترک بین دولت حاکمیت و ملت است و مردم جذب این پروژه‌ها شدند. برای هر پروژه‌ یک مسئول مردمی داریم که هر امکان، کمکی و مشارکتی که مردم بتوانند انجام دهند، فراهم و مدیریت می‌کند. خوشبختانه این برنامه با جدیت در حال پیگیری است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از پروژه های مدارس کانکسی و سنگی به سرانجام رسیدند، ادامه داد:  بسیاری از مدارس فرسوده بازسازی شدند، پروژه های نیمه تمام به اتمام رسیدند. دو روز پیش در زنجان یک مدرسه دولتی با نام شهدای مدافع حرم در رابطه با نهضت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی افتتاح شد و خوشبختانه با اشراف و نظارت مستقیم آقای رئیس جمهور این کار با جدیت در حال پیگیری است.

حکیم زاده افزود: سامانه‌ای ایجاد شده که لحظه به لحظه پیشرفت پروژه‌ها را رصد می‌کند و در اختیار دفتر رئیس جمهوری قرار می‌دهد. در وزارتخانه نیز یک اتاق رصد برای آن وجود دارد. همکاران در سازمان نوسازی دارند با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: عدالت آموزشی یک معنای ظاهری دارد بعنی بتوانیم حق دسترسی برای هر دانش آموز را فراهم بکنیم و هر دانش آموز فارغ از جنسیت، نژاد، فرهنگ، زبان و مذهب امکان حضور در مدرسه را داشته باشد. معنای دقیق‌تر و علمی‌تر آن که مقام معظم رهبری هم بارها اشاره فرمودند و مورد تاکید رئیس جمهوری است، «نصیب برابر آموزشی» است یعنی کیفیت فضای یادگیری و شرایط یادگیری برای دانش‌آموزی که در دورترین نقطه این کشور است با دانش‌آموزی که در تهران درس می‌خواند تفاوت چندانی نداشته باشد بنابراین اگر بخواهیم با شاخص‌ها اندازه گیری کنیم باید ببینیم چقدر منابع و امکانات فراهم می‌کنیم، چقدر شرایط یادگیری برای همه دانش آموزان برابر است و در نهایت با شاخص‌هایی مثل خروجی ها و دستاوردهایی که نظام آموزشی دارد با توجه به تفاوت‌هایی که در شرایط مختلف وجود دارد، بسنجیم که چقدر به عدالت آموزشی نزدیک شدیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسات اختصاصی رئیس جمهوری که با موضوع عدالت آموزشی برگزار می‌کنند به ما یاد دادند و تاکید کردند که هیچ موقع راضی نباشیم چون اگر راضی باشیم به معنای این است که دیگر تلاش نخواهیم کرد، ادامه داد: هرچند زمانی که صحبت از تلاش و ایثار معلمان و مدیران در مدارس دولتی است، بهترین‌ها هستند و بهترین تلاش را به کار می‌گیرند اما اگر قرار باشد به عنوان کسی که مسئولیت دارم، بگویم که آیا راضی هستم، قطعاً خواهم گفت که ما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی را باید بپیماییم. در همین رابطه آقای رئیس جمهوری بارها تاکید کردند که کاری خواهیم کرد که بچه‌های ما در مدارس دولتی بهترین آموزش را ببینند و اشاره‌ای که داشتید که بچه‌های مدارس دولتی مظلوم هستند، بتوانیم این محرومیت را رفع کنیم. در همین راستا برنامه‌ای تحت عنوان برنامه توانا، توانمندسازی نیروی انسانی تدوین کردیم، هرگونه ارتقای کیفیتی یک رکن اصلی و اساسی آن مدیر و معلم مدرسه است بنابراین در برنامه توانمندسازی که در جهت اجرای سند تحول بنیادین است، برنامه‌ای برای مدیران و معلمان مدارس داریم.

حکیم زاده با بیان اینکه در راهکار ۱۷-۳ سند تحول بنیادین تاکید بر اصلاح و به روزآوری روش‌های آموزش با تاکید بر روش‌های خلاق، کار گروهی و پرورش مهارت‌های تفکر شده به عنوان محور اصلی برنامه‌ها است، گفت: به معلمان یاد بدهیم چگونه روش‌های تدریس فعال را مبتنی بر کار گروهی، جایگزین روش‌های سنتی کنند، قسمت دوم ایجاد محیط یادگیری مثبت است که دانش‌آموزان تعامل سازنده و بازخوردهای مثبت دریافت کنند؛ امیدآفرینی در محیط یادگیری به جای اینکه صرفاً یک فضای خشک اداری و رسمی در مدارس داشته باشیم.

وی ادامه داد: قسمت سوم کاربست فناوری ها و هوش مصنوعی با توجه به اقتضائات عصر جدید است و باید از این‌ها برای ارتقای کیفیت یاددهی یادگیری استفاده شود. برنامه کشوری توانمندسازی در مشهد مقدس برگزار شد، الان خوشبختانه  ۲۹ استان کشور، برنامه تربیت مدرسان را اجرا کردند و برنامه‌ها در سطح مناطق پیگیری شد که امیدوار هستیم تا پایان شهریور مرحله اول آموزش‌های رو در رو و حضوری در کنار آموزش‌های مجازی انجام شود. در سامانه اجتماعات یادگیری که در بستر فضای مجازی ایجاد کردیم حدود ۳۴۰ هزار نفر از آموزگاران، مدیر آموزگاران، راهبران آموزشی و مدیران مدارس ابتدایی عضو هستند که با هم افزایی و تجربه گردانی سعی می‌کنند گروه‌های یادگیری را تشکیل دهند که بتوانیم به آن سمت پیش برویم.

حکیم زاده با بیان اینکه مرحله اول توانمندسازی برای ایجاد مهری متفاوت در سال ۱۴۰۴ است، گفت: برنامه‌ای برای دانش آموزان با نام طرح حامی و در جهت تحقق عدالت آموزشی اجرا کردیم. در این طرح در نوبت اول ارزشیابی کیفی توصیفی، دانش آموزانی که «نیازمند تلاش» و «قابل قبول» در کارنامه‌شان دریافت کرده بودند، شناسایی کردیم. دستورالعملی مبنی بر اینکه این دانش آموزان نیازمند توجه مثبت هستند، تدوین کردیم. این‌ها دانش آموزانی هستند که نیاز به زمان بیشتری هستند تا مهارت‌های سواد پایه‌ آن‌ها تقویت شود. برنامه جبرانی رو با رویکرد مثبت برای این دسته از دانش‌اموزان اجرا کردیم و خوشبختانه نتایج خیلی خوبی داشت.

وی ادامه داد: در نوبت دوم، در پایان خرداد ماه ۴۹ درصد کاهش افت تحصیلی در این دسته از دانش آموزان داشتیم و در تابستان کارگاه های حامی در تمام مناطق کشور در حال برگزاری است.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه ثبت نام امسال تاکید کردند که مدرسه مسئول یادگیری دانش آموز است و با ایجاد امید، انگیزه بخشی، کمک و توجه مثبت، شرایط لازم را در مدرسه فراهم کنند، ادامه داد: از جهت تربیتی واقعاً قابل قبول نیست و ما برعکس این عمل کردیم، سعی کردیم به این دانش آموزان و خانواده‌هایشان این پیام را بدهیم که می‌توانند یاد بگیرند، باور به یادگیری را ایجاد کنیم و بگوییم چقدر یادگیری آن‌ها برای ما مهم است.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن آزمون تعیین سطح و گروه‌بندی دانش‌آموزان توسط مدارس به دو دسته ضعیف و قوی کار درستی است یا خیر؟ گفت: این کار از نظر تربیتی غلط است، گروه‌ها باید ناهمگن باشند، بچه ها باید از همدیگر یاد بگیرند. از جهت روانشناختی وقتی که برچسب می‌زنید به یک کودک و آن را در گروه ضعیف قرار می‌دهید، باور به یادگیری را در آن نابود می‌کنید. پژوهش های متعددی هم در سطح بین المللی هم در سطح داخلی انجام شده، تاکید می‌کنند که جداسازی دانش آموزان و گروه بندی آنان به قوی و ضعیف کاری کاملاً مخالف با اصول تربیتی است و اگر مطلع شویم قطعا بازخورد خواهیم دادو

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: جدا کردن بچه‌ها و گروه بندی آن‌ها بر اساس ضعف یا قوت تحصیلی، نه از جهت آموزشی و نه از جهت تربیتی می‌تواند موثر باشد و بسیار آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در مدارس ضمانت اجرای دستورات وجود ندارد و وزیر یک موضوع مانند نگرفتن شهریه را به مدارس ابلاغ می‌کند اما در سطح مدارس این اتفاق می‌افتد، گفت: در دو جهت باید کار کرد؛ یکی بحث نظارت مستمر و دیگری آگاه سازی و برنامه‌های تغییر نگرش برای مدیران مدارس. خوشبختانه در سال گذشته با تاکید وزیر آموزش و پرورش قرار شد برای انتخاب مدیران برنامه‌های آموزشی بگذاریم، یعنی مدیران مدارس را آگاه کنیم که رویکردها و سیاست های اصلی وزارتخانه چه مواردی هستند. از طرف دیگر او مرکز ارزیابی و نظارت بر عملکرد را موظف کرد که به صورت دائم رصد کنند، در جریان ثبت نام در مدارس همه خانواده‌ها این امکان را داشتند که از طریق شناسه‌هایی که تعریف شده بود، نظرات را ثبت کنند و بازخوردهایی که جمع آوری شده بود در جلسات وزارتخانه تصمیم‌گیری می‌شد. نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس تاکید رییس جمهوری برای اینکه بتوانیم منابع، تجهیزات و امکانات را در مدارس تهیه کنیم، بسیاری از شرکت‌ها را خطاب قرار دادند تا مسوولیت اجتماعیشان را روی ارتقای کیفیت منابع و تجهیزات مدارس دولتی بگذارند. مجموعه برنامه‌ها با همدیگر از بحث نظارتی و توجه خاص به مدارس دولتی از جهت تامین منابع و فرهنگ سازی باعث می‌شود کمتر شاهد موارد این چنینی باشیم.

حکیم زاده با بیان اینکه مسیری که امروز انتخاب شده نقطه شروع بسیار درستی است، مسیرهای متعددی را در این کشور طی کردیم تا به پیشرفت همه جانبه برسیم اما هیچ موقع این راه از مدرسه نمی‌گذشت، گفت: یک موقع مدرسه در کانون توجه نبود و این اولین بار است که یک دولت مسیر پیشرفت همه جانبه را از مدرسه تعریف می‌کند.

وی با بیان اینکه چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در مرکز نیروی انسانی با کمک معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی در حال نهایی شدن است، افزود: بر اساس چارچوب صلاحیت های حرفه ای هم جذب و آماده سازی معلمان باید منطبق با آن باشند و هم ارزیابی عملکرد. نه تنها در آموزش و پرورش بلکه سالهاست در نظام اداری بیشتر از اینکه با شاخص‌ها سروکار داشته باشیم با شرح فعالیت‌ها سروکار داریم، اینکه چه تعداد جلسه برگزار شده خیلی مهم نیست اینکه چه خروجی داشتیم مهم است، چه اقدامات و فعالیت‌هایی در یک منطقه و چه تعداد بازدید انجام شده نمی‌تواند گزارش مناسبی از عملکرد باشد، اینکه تکرار پایه چقدر کاهش پیدا کرده می‌تواند موثر باشد.

حکیم‌زاده ادامه داد: در معاونت آموزش ابتدایی برای اولین بار در سال تحصیلی گذشته کارنامه عملکرد تمام مناطق سراسر کشور به تفکیک استان‌ها بر اساس شاخص‌های اصلی دو عملکرد در دوره ابتدایی منطقه به منطقه تنظیم و تفاهمنامه‌ای با مدیران کل استان‌ها امضا کردیم که در آن مشخص کردیم انتظار دقیق ما از نتایج این فعالیت‌ها چیست؟ به طور مشخص اگر در یک منطقه تکرار پایه یک رقمی دارد، هدفگذاری کردیم که مجموعه اقدامات باید منجر به کاهش تکرار پایه شود و هر چقدر که ما در نظام اداری کشور به این سمت برویم که با شاخص ها، کیفیت ها را به کمیت های قابل اندازه گیری تبدیل کنیم و عملکردها را بسنجیم هم نقاط ضعف را شناسایی می‌کنیم هم خیلی سریع‌تر می‌توانیم مسیر رسیدن به نقطه مطلوب را طراحی کنیم، هدفگذاری کنیم و یک برنامه عملیاتی داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش بر این نکته تاکید و تجارب خیلی گسترده‌ای در این زمینه دارد، اظهار کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش به این سمت حرکت می‌کند که برای ارزیابی عملکرد مدرسه، معلمان و مدیران سنجه داشته باشد. برنامه مشخص مدرسه در تراز سند تحول بنیادین و بر اساس نقشه راه سند تدوین شده است. در این برنامه مسنجه‌هایی در پنج حیطه مشخص شده که بر اساس آن‌ها ارزیابی عملکرد انجام می‌شود.

وی درباره شرایط ثبت‌نام در مدارس ابتدایی با توجه به نزدیک شدن به اول مهر گفت: از نظر ثبت نام نسبت به مدت مشابه سال گذشته خیلی جلو هستیم. اکثریت دانش آموزان در میان پایه ها ثبت نام کردند. رشد خیلی  خوبی در درصد ثبت‌نام پایه اول‌ها داشته‌ایم چون هدف ثبت نام همه دانش آموزان است به مدیران مدارس گفتیم که این فضا را فراهم کنند که هیچ دانش آموزی به دلیل تاخیر از ثبت نام جا نماند. در رابطه با بحث شهریه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که مشارکت باید داوطلبانه باشد و در موقع ثبت نام و کارنامه نباید هزینه دریافت شود.

حکیم زاده در پایان تصریح کرد: بر اساس تاکید وزیر آموزش و پرورش به هیچ وجه موضوع مجازی شدن مدرسه صحت ندارد و مهر امسال سال تحصیلی را به صورت حضوری با شور و باشکوه شروع می‌کنیم.