اقتصاد زراعت چوب هنوز در جامعه تبیین نشده است
اقتصاد زراعت چوب هنوز در جامعه تبیین نشده است
معین نیوز _مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : اقتصاد زراعت چوب هنوز برای جامعه بویژه کشاورز تبیین نشده است.

دکتر یونس رنجکش در حاشیه بازدید از کارخانجات تولید نیو پان و ام دی اف در شهرستان های رشت و فومن افزود : با توجه به نیاز جدی صنایع سلولزی کشور و استان گیلان به چوب و وابستگی آینده سرمایه گذاری های این واحدها و سایر صنایع وابسته به این محصول کشت و زراعت چوب از مهمترین اقدامات و برنامه های استراتژیک در این زمینه است.
وی یاد آور شد : برآوردهای انجام گرفته حکایت از نیاز ببه مصرف سالانه یش از ۱۰میلیون متر مکعب چوب در صنایع مختلف وابسته به این محصول در کشور دارد.
وی اظهار داشت : تنها در گیلان نیز حدود نیمی از این نیاز به دلیل استقرار پنج صنعت بزرگ و کارگاههای پالت سازی و سایر صنایع چوبی بر آورد می شود که هم اکنون محل تامین آنها با مشکل و چالش رو برو است.
وی اضافه کرد : استفاده از منابع داخلی نظیر برداشت از جنگل های دست کاشت و چوب های افتاده جنگلی بخشی از منابع تامین چوب این صنایع است.
وی یاد آور شد : واردات چوب از خارج از دیگر منابع تامین کننده است که البته به دلیل محدودیت در واردات چوب های با پوست که نیاز صنایع ام دی اف و نئو پان است این امکان فعلا وجود ندارد.
به گفته وی ، از نگاه اقتصادی و مجموعه زنجیره های ارزش وابسته آنچه که می تواند موجب تامین مواد اولیه صنایع وابسته به چوب و همچنین صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و جنگلی ها شود زراعت چوب است که از سال گذشته با جدیت در استان گیلان دنبال می شود.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با اشاره به سیاست های توسعه زراعت چوب در کشور و استان گیلان افزود : با توجه به این سیاست ها ستاد زراعت چوب در استان به ریاست استاندار گیلان تشکیل و تاکنون با پیگیری های معاونت هماهنگی امور اقتصادی با توجه ماموریت های اداره کل جذب و سرمایه گذاری اقدامات مهمی انجام گرفته است.
رنجکش یاد آور شد : تدوین بسته حمایتی زراعت چوب و پیگیری برگزاری مزایده واگذاری عرصه های ملی برای زراعت چوب در گیلان از مهمترین اقدامات پیگیری شده در این ستاد در یکسال اخیر بوده است.
به گفته ، در برنامه ششم توسعه بیش از شش هزار هکتار از عرصه های ملی در گیلان که واجد شرایط اجاره برای زراعت چوب هستند شناسایی شدند که در مرحله اول مزایده اجاره بیش از یک هزار و ۵۰۰هکتار در دو شهرستان گیلان بر گزار شده است و مراحل مزایده دیگر نیز در حال انجام از طریق اداره کل منابع طبیعی است.
وی افزود : متقاضیان حقیقی و حقوقی با مراجعه به سایت مربوطه می توانند از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کنند.
وی ادامه داد : زراعت چوب یکی از اقتصادی ترین روش ها برای اشتغال و سرمایه گذاری در استان در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که زارعین خرد و شرکت های دارای زمین می توانند به این کار وارد شوند.
به گفته این مسوول ، هرچند که زراعت چوب از چند دهه پیش در برخی از شهرستان های گیلان با کاشت گونه صنوبر آغاز شده است اما هنوز عرصه های زیادی در استان وجود دارند که با تشویق ‌کشاورزان می تواند زیر کشت زراعت چوب برود.
وی اظهار کرد : فرهنگ سازی و تبیین ارزش افزوده زراعت چوب و اقتصادی بودن این تولید با توجه به نیازهای موجود موجب اشتیاق و استقبال کشاورزان خواهد شد .
رنجکش یاد آور شد : تنها راه نجات جنگل ها و منابع طبیعی کشت زراعت چوب است .
وی از آغاز عملیات برداشت بخشی از جنگل های دست کاشت طی دو دهه گذشته در گیلان و کشت مجدد آن به زراعت چوب خبر داد و یاد آور شد : مجوز این عملیات از سوی منابع طبیعی صادر می شود.
وی گفت : برداشت از عرصه های دست کاشت و زراعت شده را نباید با قطع درختان جنگل های طبیعی اشتباه گرفت و در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.
در این بازدید که دکتر نیر عرب مجری زراعت چوب کشور حضور داشت ضمن بازدید از بخش های مختلف کارخانجات مدیران آنها توضیحاتی را در خصوص چگونگی فعالیت ، میزان اشتغالزایی و برنامه های راهبردی این صنایع ارائه دادند.