از این امر تا آن امر به معروف !
از این امر تا آن امر به معروف !
معین نیوز_امر به معروف وازه بسیار رایج در فرهنگ عامه ایرانیان از دوران انقلاب اسلامی به بعد به دلیل نگاه حاکمیتی به آن به عنوان یک راهبرد در حوزه اجتماعی و فرهنگی بوده است...

امر به معروف وازه بسیار رایج در فرهنگ عامه ایرانیان از دوران انقلاب اسلامی به بعد به دلیل نگاه حاکمیتی به آن به عنوان یک راهبرد در حوزه اجتماعی و فرهنگی بوده است.

این وازه ‌ه درکنار نهی از منکر دوقلوی کاربردی برای اصلاح جامعه و حرکت به سمت ایده آل های با آموزه های دینی و مذهبی تعبیر و تفسیر می شود که در نوع برداشت از ماهیت این واژگان نگاههای متفاوتی ظهور و بروز و چالش ها و مشکلات مختلفی در رویکردهای اجتماعی و فرهنگی نمایان ساخته است.

محدود سازی از امر به معروف تا نهی لز منکر از نگاه برخی مدعیان هدایت جامعه به سمت ارمان های انقلابی تنها به یک مورد خاص و آن هم حجاب و پوشش و تمرکز بر اصلاح ظاهری رفتارهای اجتماعی افراد بویژه زنان در این سال ها چالشی جدی بین مجریان و منتقدین این نگاه را فراهم و در دوگانه تجدد و تحجر تفسیرهایی را براه انداخته است.

این دوگانه هم اکنون پس از چهل و چند سال از حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هنوز در افکار عمومی بویژه در استفاده و ابزارسازی های سیاسی بسیار تعیین کننده و تاثیر بسزایی در دو قطبی کردن جامعه دارد که نمونه بارز آن اتفاقات اخیر در اجرای طرح حجاب و عفاف و بخشنامه دولت بوده است .

آنچه اینک از عمق تا ظاهر این فریضه برداشت می شود نگاه تک بعدی و هدایت یک‌سویه ای است که به دلیل عدم بسترسازی های مناسب و نبو د گفتمان غالب اثر بخشی چندانی، جز در بخش هایی خاص نداشته است .

امر به معروف و نهی از منکر که از اساسی ترین رویکردها در نظام اسلامی و آموزه ای مناسب با روش های منطقی در مسیر اصلاح جامعه از عام تا خاص و از دولت تا ملت است اگر بر گرفته از آرمان های والای دینی و اصالت راستین با گفتار و رفتار یکرنگ همانند انچه در راهش حسین بن (ع) جان بر طبق اخلاص برای احیای جامعه آرمانی جدش گذاشت نباشد امری پذیرفته و قابل اعتنا و اعتماد برگرفته از باور و اعتقاد قلبی نخواهد بود .

انچه آن امام کرد امری به معروف و نهی از منکر ی با اصالتی است که هر انسان آزاد اندیش و مصلحی در پی آن است و چه بسا که بسیار افراد در این مسیر بوده و هستند .

آما انچه اکنون بیش از همه از آن غفلت شده است امر به معروف و نهی از منکرهای واقعی در اصلاح امور و ساختاری است که به دلیل بی توجهی ها و نبود نظارت های کافی و دقیق در مسیر انحرافی لغزیده است و اگر این امر به معروف هدایت شود منکر بد حجابی و پد پوششی که اولویت دیگری در این مسیر است در راه خویش اصلاح خواهد شد.

اینک دغدغه اصلی امر به رفتار و کردار صحیح در حکمرانی و نهی از منکر بی تقوایی برلی رسیدن به منافع شخصی و پایمال منافع عمومی و ملی است که باید همراه شد.