جنگ منطقه‌ای غباری بر سرقت منابع خاورمیانه
جنگ منطقه‌ای غباری بر سرقت منابع خاورمیانه
معین نیوز_یونس رنجکش/خاورمیانه به لحاظ موقعیت ژئوپولیتیکی و برخورداری از منابع زیرزمینی بویژه نفت و گاز و شرایط انتقال انرژی قرن ها است که چشم طمع قدرت ها بر روی آن چنبره زده و آسایش و رفاه ساکنان این بخش از کره زمین را ربوده است...

خاورمیانه به لحاظ موقعیت ژئوپولیتیکی و برخورداری از منابع زیرزمینی بویژه نفت و گاز و شرایط انتقال انرژی قرن ها است که چشم طمع قدرت ها بر روی آن چنبره زده و آسایش و رفاه ساکنان این بخش از کره زمین را ربوده است.

با مرور تاریخ این نقطه از جغرافیای جهان و جنگ و خون ریزی های در آن با فتنه قدرت های فرامنطقه ای برغم دارا بودن سابقه تمدنی، نشان از جایگاه خاصی دارد که تسلط بر آن موجب آقایی در جهان قدرت می شود بطوری‌که از این جغرافیا به عنوان هارتلند جهان نیز یاد می شود.

آنچه امروز در خاورمیانه به بهانه جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی با آن حجم از ویرانی و جنایت جنگی در مقابل چشمان مدعیان صلح و سکوت قدرت های فرا منطقه ای رونمایی و مشاهده می شود، جای هیچ تردیدی برجای نمی گذارد که غبار جنگ و آشوب سر پوشی جز برای به تاراج بردن موقعیت و منابع کشورهای این منطقه نیست.

بازی دوگانه جنگ و صلح از سوی قدرت های جهان در خصوص سرنوشت ملت هایی که زیر آتش این بحران به چالش افتاده اند نشان‌دهنده استراتژی آنان برای درگیر کردن کشورهای منطقه و غبار آلوده کردن آسمان زیست منطقه ای در مسیر اهداف استثماری و ربودن منافع و منابع موجود این سرزمین ها است که در ادامه همان اهداف گذشته گام برداشته می شود.مداخلات این قدرت ها در لایه های پیدا و پنهان و ترسیم خط سلطه گری و تولید جریان های افراطی با بستن شریان های اقتصادی کشورهای مسلط بر منابع نفت و گاز منطقه و جلوگیری از توسعه و پیشرفت آنها حاکی از تقسیم دوباره جهان با اهداف استثماری در آینده پیش رو دارد.

خاورمیانه اینک در غبار جنگ و درگیری های منطقه ای با آتش بیاری و جنایات رژیم صهیونیستی ناشفاف از آینده پیش رو، مقصدی برای ترکتازی قدرت ها در مسیر تاراج منابع آن است و کشورهای منطقه برغم درک واقعیت ها و حفظ مصالح خویش اگر دیر دریابند راهی جز غرق شدن در این غبار و آسیب همیشگی نخواهند داشت.

یکپارچگی و وحدت منطقه ای یک ضرورت برای دوباره ایستادن خاورمیانه و طرحی نو در بازیگری میان قدرت ها است!احیای زیست منطقه ای و احترام به یکپارچگی سرزمینی در کنار توجه به اهداف مشترک در بلند مدت و بستن راه نفوذ و تامین امنیت منطقه ای از مهمترین راهکارها در تحقق خاورمیانه یکپارچه است که حول وحدت و پیمان های منطقه ای می تواند شرارت و آشوب را از آن دور کند وگرنه بازیگری قدرت ها جز برای منافع آنان چیزی را رقم نخواهد زد‌.

  • نویسنده : یونس رنجکش