جهان در قاب تراژدی دیگر!
جهان در قاب تراژدی دیگر!
معین نیوز_حمله روسیه به اوکراین فصل جدیدی از تعاملات و روابط بین الملل را در قرن ۲۱شکل خواهد داد که خود آغازی بر پایان جهان تک قطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خواهد بود.

روسیه پوتین که پس از فروپاشی بلوک شرق ارام ارام با بازسازی توان خود در ابعاد مختلف در سه دهه گذشته توانسته است قدرت گذشته خویش را زیر پرچم پنهان همان تفکر کمونیسم و ارتش سرخ بازسازی کند ،امروز این کشور پهناور اوراسیایی را وارد فاز جدیدی از قدرت نمایی و بازیگری در احیای دو قطبی دیگر غرب و شرق کرده است.

قدرت بازیافته روسیه در عصر جدید با بازی های پیدا و پنهان ان که اکنون در حمله به اوکراین و نمایش قدرت نظامی و تسلیحاتی ان رونمایی شده است با درک و پذیرش تمامی ریسک ها در روابط دیپلماتیک از تحریم ها تا مجازات دیگر از سوی ابن کشور نشان از قدرتی دیگر در بازیگری تحولات جهانی دارد که باید با دقت و ارزیابی منطقی مورد محاسبه قرار گیرد.

روسیه در سه دهه گذشته با فرورفتن در لاک خویش و بازسازی ارام اقتصاد و قدرت نظامی خود با نظاره گری تحولات جهانی بویژه بازیگری های امریکا و متحدانش و شناخت مراودات و داشته ها و نیازهای رقبا اکنون وارد میدانی دیگر با توان رویارویی و مقابله با غرب و امریکا در راستای بازیگری در پهنه سیاست بین الملل شده است بطوریکه جنگ اوکراین به هر شکلی که پیش برود جهان را با تغییرات ژئو پلتیکی و مناسبات جدید روبرو خواهد کرد.

روسیه امروز بر این باور است که با شکل دهی جبهه ای جدید از هم پیمانان خویش بویژه چین و قدرت جدید منطقه ای احیاگر دو قطبی قرن ۲۱ خواهد بود.

جنگ روسیه و اوکراین امروز آغازی بر تراژدی تلخ گسترش دامنه آن به اروپا در صورت عدم مهار و سازش به موقع دو کشور و غلطیدن به فاجعه های دردناک در ابعاد مختلف و اسیب های جمعی و شاید هم بیشتر از جنگ جهانی دوم و تکرار آن تجربه تلخ در شکلی دیگر خواهد بود.

امروز دنیا در قاب سیاهی دیده می شود که دامنه این جنگ نه تنها همسایگان بلکه با تراژدی دردناکی تمام دنیا را در بر خواهد گرفت.

بهانه جنگ دوسیه با اوکراین هرچند برای بازدارندگی پیشروی ناتو تا دروازه های این کشور است اما جهان را با تهدیدی جدی روبرو و امنیت جامعه جهانی را به سمت چالش و تردید

خواهد برد و باید بپذیریم که در کنار جنگ بیولوژیکی کرونا و سایه سنگین آن در تعاملات ملت ها اکنون دنیا در قاب تراژدی ترسناک تری قرار گرفته است که صلح و آرامش ان مورد تهدید است.