در جلسه مطرح شد زمانی که این افراد را که در طرحهای مختلف آموزش و پرورش حضور داشتند، اما در حال حاضر بیکار هستند و سابقه تحصیل دارند چرا استخدام نمیکنند که مشکل کمبود معلم هم حل شود؟ این مسائل در جلسه غیرعلنی مطرح شد و جلسه مقداری تنش داشت. رشیدیکوچی تصریح کرد: در نهایت قرار بر این شد که آقای لطیفی چارهای بیندیشد؛ اما به واقع اگر سریعتر این کار انجام نشود و مشکل کمبود معلم حل نشود، ما دچار یک بحران میشویم؛ بنابراین امیدوارم که دوستان اهم و مهم کنند.
او درخصوص چرایی کمبود معلم در سال تحصیلی جاری یادآور شد: هر سال یک تعداد معلم بازنشسته میشوند و باید جایگزین آنها استخدام شوند. البته امسال آموزش و پرورش جذب معلم هم داشته، اما به تعدادی نبوده که نیازشان برطرف شود.
تنزل رتبه آموزشی ایران در منطقه
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش معتقد است که در مقطعی ورود نیرو به آموزش و پرورش خیلی زیاد اتفاق افتاده و آنهایی که در آن مقطع وارد شدند، دوره رهایی شان از خدمت رسیده است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش حدود ۲۴۰هزار نفر توسط وزارت آموزش و پرورش ظرف دو سال اخیر بهکار گرفته شده که این تعداد ظرف ۸سال در دولت آقای روحانی به خدمت گرفته شدهاند.
اگر در حال حاضر بخواهند روند جذب معلم را تصحیح و وسعت آن را زیاد کنند، بار دیگر همان مشکلی که در حال حاضر بهوجود آمده است، تکرار میشود. یعنی در یک مقطعی خروج نیرو به اندازهای خواهد بود که تامین آن به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.
او ادامه داد: البته این موضوع، مشکل لاینحلی نیست که سیستم از عهده حل آن برنیاید. مشکل این است که پیشبینیهای لازم صورت نگرفته و از ۴سال پیش مشخص بوده که این تعداد از معلمان بازنشسته میشوند و باید برای آن چارهجویی کرد.
اما به واسطه تغییراتی که در مدیریت آموزش و پرورش ظرف ۲۰سال گذشته اتفاق افتاده که بهطور متوسط هر سال یک وزیر یا سرپرست آموزش و پرورش داشتیم، بیثباتی در مدیریت لطمههای جبران ناپذیری را به سطح آموزش فراگیران وارد کرده است؛ بهطوریکه رتبه ما از نظر سطح آموزش در منطقه به ۱۱ تنزل پیدا کرده است و شرایط خوبی را نداریم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مشکلاتی که از رهگذر تغییراتی که در آموزش و پرورش رخ داده است و چارهاندیشیهای مقطعی سبب شده که یک مقدار از استانداردهای آموزشیمان صرف نظر کنیم و این موضوع در افت کیفیت تحصیلی فراگیران تاثیر داشته است.
به گفته علیرضا بیگی، سال گذشته مشکل کمبود معلم نداشتیم؛ چون امسال تعداد زیادی از معلمان بازنشسته شدند. او با اشاره به درخواست قالیباف از دولتمردان حاضر در جلسه غیر علنی مجلس گفت: خواسته رئیس مجلس در جلسه غیر از وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استخدامی این بود که تعدادی از بازنشستگان را متقاعد کنیم که ۴ یا ۵ سال دیگر به خدمت ادامه دهند و این خلأ را برطرف کنیم و در این شرایط احتیاج نداریم که نیروهایی را به آموزشگاه و دوره آموزشی بفرستیم.
البته این میتواند یک راهحل باشد؛ اما فرصت را از جوانان ما میگیرد. جوانان ما از دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند و منتظرند که جذب آموزش و پرورش شوند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون معلم و ۱۷میلیون فراگیر داریم؛ یعنی برای هر ۱۷نفر میتوانیم یک معلم داشته باشیم؛ اما در عمل توزیع معلم در جغرافیای ایران به نحوی صورت نگرفته است که توزیع متعادل مبتنی بر عدالت باشد. او تاکید کرد: گفته میشود حدود ۲۰۰هزار معلم کمبود داریم.