گیلان و کرونایی که در جنب و جوش مردمان گم شد
گیلان و کرونایی که در جنب و جوش مردمان گم شد
دیگر از آن روزهای دلهره ، ترس و واهمه خبری نیست، آنگاه که ماندگاری در خانه ها ، رعایت کوچکترین نکات بهداشتی با حساسیت های فراوان ، پرهیز از ارتباط با دیگران اصول زندگی شده بود.

دیگر از آن روزهای دلهره ، ترس و واهمه خبری نیست، آنگاه که ماندگاری در خانه ها ، رعایت کوچکترین نکات بهداشتی با حساسیت های فراوان ، پرهیز از ارتباط با دیگران اصول زندگی شده بود.

آن ایام که همه از بیرون آمدن هراس داشتند حتی اگرغم نان داشتند و بیمارستانها مملو از بیمارانی که بر روی تخت های بیمارستانی با مرگ و زندگی دست و پنچه نرم می کردند و خانواده هایی که در بیم و امید به سر می بردند.

براستی آن روزها؛ زمان بیم و امید بود.

اینک از هیچ یک از آنها خبری نیست حال آنکه کرونا همچنان میهمان ماست و ظاهرا هم قصد رفتن ندارد اگر ما به او و تبعات رفتارهای غیر مسئولانه خود بی توجه باشیم .

امروز همه چیز حال و هوای عادی یافته آن هم درگیلانی که  دومین استان درگیر در جریان شیوع کرونا در کشور بود و به اذعان مسئولان مربوطه تمام ظرفیت تخت های بیمارستانی آن اعم از دولتی و خصوصی، مدتها تکمیل و مملو از بیماران کرونایی بود.

دو ماه اسفند سال گذشته و فروردین امسال شاهد اوج بیماری، ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این خطه سرسبز بودیم دوماه بسیار سخت ، شوک آور و اغما کننده ، اما چه زود فراموش می کنیم هر چند به گفته مسئولان اینک بعد از گذشته سه ماه از شیوع این بیماری به مرحله ثبات رسیده ایم .

تقریبا سختی های دوران قرنطینه از یاد رفته و همه چیز به حالت عادی برگشته است امری که فراموش آن در این شرایط با چنین ویروسی که هنوز درمان قطعی و واکسنی ندارد خطرناک است.

طی حدود سه ماه گذشته از شیوع بیماری کرونا در استان گیلان ، مردم، کادر پزشکی و درمانی، مسئولان و برنامه ریزان برای مدیریت بیماری کرونا روزهای سختی را گذرانده اند در ایام اوج بیماری با اجرای فاصله گذاری اجتماعی ، اصناف، بازارهای هفتگی ، اماکن ورزشی، هتل ها و غیره تعطیل شد و در تعامل و همراهی همه بخش ها و مردم توانستیم در مدیریت و کنترل بیماری کرونا در استان به ثبات نسبی برسیم.

به اذعان مسئولان مردمان این دیار برای رسیدن به شرایط ثبات امروزی همکاری های خوبی داشتند و به همه توصیه ها و پروتکل های بهداشتی از جمله در خانه ماندن و بیرون نیامدن جزء در مواقع ضروری عمل کردند و از این طریق پیک بیماری در این گیلان را سپری کردند.

از چهاردهم ماه جاری دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر هم در وضعیت سفید اعلام شد و با اعلام سفید شدن این دو شهرستان تقریبا بسیاری از مردم در این استان نسبت به بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن بی خیال شده و بخشی هم به نوعی این خود قرنطینگی دو سه ماهه خسته شدند و اینک چند هفته است که شاهد حضور پررنگ مردم در خیابان ها و مکان های پرتردد و فعال شدن همه مشاغل حتی پرخطرها هستیم.

برخلاف چند هفته قبل این روزها به ندرت کسی ماسک و دستکش دارد و فاصله اجتماعی را رعایت می کند ،هرچند تعداد اندکی در مکان های پرترد به پروتکل های بهداشتی پایبندند.

بازارهای هفتگی در گیلان که در اوایل شیوع ویروس کرونا در شهرستان های مختلف تعطیل شده بود، حدود دو هفته ای است که فعال شده و هر چند با آغاز به کار فعالیت این بازارها شاهد رونق کسب و کار دست فروشان هستیم اما عدم توجه به پروتکل های بهداشتی می تواند بار دیگر کسب و کارها را از رونق بیندازد.

پیاده راه فرهنگی از مکان های پرتردد در رشت است و مردم در ساعات مختلف به ویژه در غروب و شب در این پیاده راه بسیار تردد دارند طی یکی، دو هفته اخیر بساط دستفروشان هم در این پیاده راه و حضور پررنگ مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برای خرید هستیم در حالی که رشت هنوز در وضعیت زرد قرار دارد.

تردد مردم در خیابان ها بسیار زیاد است هر چند برخی برای تهیه مایحتاج از منزل خارج می شوند اما بسیاری دیگر ازخانواده ها به صورت “خانوادگی” و برای تفریح در این خیابان ها آمد و شد می کنند، این گستردگی ترددها در شبها و بعد از افطار بسیار گسترده و پیاده روها مملو از جمعیت است.

جلسات و نشست های دستگاه های مختلف در استان نیز حدود دو هفته ای است آغاز شده و با وجود آنکه بارها بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت فاصیه یک و نیم متر توصیه و تاکید شده اما در بسیاری از این نشست ها هیچ یک از این نکات رعایت نمی شود و گویی کرونا بارو بنه اش را جمع کرده و رفته است.

حضور گیلانی ها در محافل و اجتماعات که اینگونه نشان می دهد اما باید به این مهم توجه داشت که کرونا تمام نشده و همان توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مورد تاکید است.

استاندار گیلان با یادآوری اهمیت توجه به دستورالعمل های بهداشتی برای مقابله با کرونا، تغییر وضعیت سلامت در شهرستان های مختلف را منوط به رعایت این مولفه ها ، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی دانست.

ارسلان زارع با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: استمرار مراقبت های بهداشتی سفید شدن وضعیت در گیلان را بدنبال دارد.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی یکی از مولفه‌های اثربخش در سیر نزولی تعداد مبتلایان و افراد بستری‌ کرونا در استان گیلان بوده است ، افزود: با تداوم و تشدید مراقبت های بهداشتی به وضعیت سفید در شهرستان‌ها دست می یابیم.

وی با اشاره به اعلام وضعیت سفید در دو شهرستان استان گیلان “رضوانشهر و سیاهکل” از سوی وزارت بهداشت اظهار کرد :  این مهم به معنای پایان کرونا نیست و در صورت رعایت نشدن دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی وضعیت تغییر می کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز گفت : پشت سر نهادن موج سنگین کرونا در این استان به معنی عادی شدن وضعیت نیست بنابراین مردم باید همچنان هشدارها را جدی بگیرند.

دکتر محمدرضا نقی پور اظهار داشت: اینکه شهری سفید اعلام شده و سفید باقی بماند و یا برعکس شهری قرمز و زرد هیچ تغییری نکند، تضمینی برای این موضوع نیست، تغییر شرایط کرونا در شهرها به رفتار مسئولانه، آگاهانه مردم و رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مهم است اینکه مردم باید به توصیه ها و هشدارهای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه و عمل کنند به ویژه موضوع حفاظت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

تنها متخصص بیماری های اپیدمی در استان گیلان از مردم خواست تا همچنان به تمام آموزش های ارائه شده در این مدت شامل حفاظت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی توجه داشته و اگر کار ضروری ندارند، از منزل خارج نشوند.

نقی پور با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی اصناف بیان داشت: اصناف مکلف به رعایت دستورالعمل ها در این باره هستند آنها باید ضمن حفاظت فردی و فاصله گذاری های اجتماعی به بهداشت محیط کسب و کار توجه جدی داشته باشند.

در واقع آنچه امروز نیاز داریم مسئولیت پذیری اجتماعی همگان است تا با رفتار مسئولانه و رعایت نکات بهداشتی و توصیه های مربوطه به حفظ سلامت خود و اطرافیان و جامعه خود کمک شایانی کنند.

بر اساس آخرین آمار، ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۱۱۹ رسید..