به‌گزین کتاب مرجع نهضت جنگل در آیینه شعر به همت شاعر لنگرودی
به‌گزین کتاب مرجع نهضت جنگل در آیینه شعر به همت شاعر لنگرودی
معین نیوز_شاعر و پژوهشگر لنگرودی از گزینش اشعار برای کتاب مرجع "نهضت جنگل در آیینه شعر" خبر داد و گفت: این مجموعه را جهت انتشار، در اختیار حوزه هنری استان گیلان قرار دادم.

فرامرز محمدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه “نهضت جنگل در آیینه شعر” به عنوان کتاب مرجع در خصوص بازتاب نهضت جنگل است، اظهار کرد: تاکنون اشعار زیادی در خصوص نهضت، حوادث و یاران میرزا کوچک خان سروده شده ولی هیچ کتاب مرجعی در زمینه این ادبیات با زبان شعر وجود نداشت.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ و در نخستین کنگره میرزا کوچک خان مجموعه شعری با عنوان “بیدار مثل جنگل” برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان تدوین کردم که البته آن کتاب هم مرجع نبود و خلاصه‌ای از اشعار بود.

محمدی‌پور با بیان اینکه در” نهضت جنگل در آیینه اشعار” سروده‌های مختلف و متنوعی حتی آثار قدیمی مربوط به ۷۵ سال پیش هم گردآوری شده، تصریح کرد: تلاش کردم در این مجموعه هر شعر خوب و پر محتوایی که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و بازتاب نهضت جنگل را نشان دهد، انتخاب کنم.

سردبیر صفحه ادبی روزنامه نسیم گیلان تاکید کرد: این اشعار علاوه بر اینکه از آرشیو شخصی خودم بود از منابع مکتوب همچنین به همت و یاری برخی از دوستان شاعر و نویسنده به‌گزین شد.

وی با بیان اینکه اشعار انتخاب شده را در قالب یک مجموعه جهت انتشار در اختیار حوزه هنری گیلان که در زمینه فرهنگ و ادبیات گیل و دیلم آثار خوبی چاپ کرده قرار دادم، گفت: در مجموعه شعر مرجع “نهضت جنگل در آیینه اشعار” سروده‌های شاعران مختلف با تنوع و تعداد اشعار زیاد در ۴۰۰ صفحه تدوین شده که پس از کارشناسی و نظر نهایی توسط حوزه هنری گیلان منتشر خواهد شد.

این شاعر و پژوهشگر در پاسخ به چرایی پرداختن به نهضت جنگل در قالب شعر، گفت: شعر همانند رمان و داستان طولانی نیست و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مفاهیم غنی و متعالی را به مخاطب منتقل کند.

وی با بیان اینکه مردم ایران با شعر ارتباط مثال‌زدنی دارند و با اشعار شاعران برجسته مانوس هستند، افزود: در خصوص نهضت جنگل مطالعات زیادی صورت گرفته، کتاب‌های تاریخی و پژوهشی مختلفی منتشر شده که ممکن است عموم مردم فرصت زیادی برای خواندن این منابع غنی نداشته باشند ولی شعر در مدت زمان کوتاه می تواند بخشی از این واقعه تاریخی را به خوبی برای مخاطب بیان کند.

محمدی‌پور که با واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز گیلان همکاری دارد، تصریح کرد: اخیراً ترانه‌ “سردار جنگل” را برای میرزا و با هدف معرفی نهضت جنگل به زبان گیلکی سرودم که با همکاری سایر همکاران تولید و از شبکه استانی باران پخش شد و بازخورد خیلی خوبی داشت لذا می توان گفت از این منظر، زبان شعر می‌تواند در جهت انتقال مفاهیم، ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند.

این شاعر لنگرودی که علاوه بر ویراستاری آثار متعدد، تاکنون تالیف و انتشار ۳۵ کتاب را در کارنامه نویسندگی خود دارد، با تاکید بر اینکه شاعران برای سرودن شعر پرمحتوا نیاز به مطالعه منابع معتبر و کسب اطلاعات لازم در خصوص سوژه مورد نظر خود دارند، گفت:به یقین تا پیشینه یک موضوع را ندانیم، نمی‌توانیم به خوبی در مورد آن ورود کرده و شعرِ خوب بسراییم.

محمدی‌پور افزود: لذا حتماً کسی که برای میرزا و نهضت جنگل می‌خواهد شعر بگوید باید مطالعه کافی در خصوص وقایع این رخداد، حتی در مورد موقعیت مکانی و زمانی، شخصیت‌های این نهضت داشته باشد و باید کلید واژه‌ها را بشناسد تا بتوان شعری معتبر، غنی، پرمحتوا و اثرگذار و منطبق با واقعیت سرود.

به گزارش ایسنا، فرامرز محمدی‌پور متولد بیستم اسفند ۱۳۴۱ اهل و ساکن لنگرود از فرهنگیان پیشکسوتی است که علی‌رغم بازنشستگی؛ هنوز هم تدریس می‌کند.