حمایت حلقه مفقوده در تجارت خارجی
حمایت حلقه مفقوده در تجارت خارجی
معین نیوز_پنجمین نمایشگاه بین المللی کشورهای همسایه کاسپین در باکو پایتخت جمهوری ادربایجان فرصتی بود تا جمعی از فعالان اقتصادی بویژه صاحبان شرکت های بزرگ شیرینی و شکلات با حضور در این نمایشگاه و عرضه محصولات خود توان و توانایی های خود را برای کسب بازارهای جهانی بویژه پس از پاندمی کرونا در کشورهای همسایه به نمایش بگذارند.

به گزارش معین نیوز و به نقل از خبرنگار روزنامه معین این نمایشگاه که به همت شرکت نمایشگاهی بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت و با همکاری انجمن شیرینی و شکلات ایران برگزار شد در مراسم افتتاحیه آن سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران درکشور جمهوری آذربایجان و جمعی از مهمانان خارجی و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای همسایه کاسپین و ترکیه حصور داشتند .

مهم‌ترین نکته قابل توجه در این نمایشگاه تاکیدات سفیر ایران در باکو جهت حضور در بازار کشورهای همسایه بویژه جمهوری ادربایجان به دلیل مقبولیت کالاهای ایرانی از لحاط کیفیت و توان تجار کشورمان در این زمینه بود که این سخنان فصل مشترک دیدگاههای فعالان اقتصادی حاضر در نمایشگاه نیز به شمار می رفت.

در این نمایشگاه که از ۲۴ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در باکو پایتخت ادربایجان بر پا شده بود از مهمترین دغدغه های شرکت کننده گان چگونگی ارتباط گیری با شبکه های فروش در بازار های منطقه و دست یابی به بازاری جدید و باثبات با توجه به رقابت فشرده انان با کشورهایی چون ترکیه در این منطقه بود.

نکته قابل توجه در گفت و گوهای انجام گرفته خبرنگار اعزامی روزنامه معین به ابن نمایشگاه با مدیران صنعت شیرینی و شکلات ایران که به صورت تخصصی در لین نمایشگاه شرکت داشتند و شاید مشتی نمونه خروار از شرایط دادو ستد تجار ایرانی در بخش های مختلف در فراسوی مرزها و دغدغه های انان باشد ، مشکل نبود پشتیبانی های لازم از سوی دولت و متولیان مربوطه در کنار چالش های تجارت در مقایسه با سایر کشورهای رقیب می باشد.

شرکت کنندگان در نمایشگاه با تاکید بر وجود توانمندی و طرفیت های بالای صادرات محصولات خود به خارج از مرزهای ایران بویژه توان رقابت با تولیدات مشابه سایر کشورها مهمترین خلا در این زمینه را نداشتن استراتژی مناسب در حمایت و تسهیل گری از تولید کنندگان توسط دستگاههای اجرایی مسوول با توجه به شرایط سخت اقتصادی و نوسانات قیمت در ایران و عدم ثبات و برنامه ریزی پایدار بر روی تولید و جذب مشتری عنوان می کردند که موجب تهدید سهم بازار ایران در منطقه شده است زیرا در مقابل این تهدیدات کشورهای رقیب با پشتوانه های حمایتی مناسب و دریافت تسهیلات و جایزه های صادراتی بازارهای ایران را به سمت خود سوق می دهند که ادامه این روند نقش مهمی در کاهش حضور ایران در بازارهای جهانی دارد.

مدیر صادرات شرکت ستاک با اعلام اینکه حمایت حلقه مفقوده در صادرات است اظهار داشت : یکی از مشکلات جدی در بحث صادرات و حضور در بازارهای جهانی مباحث مربوط به تعرفه های گمرکی است.

بغدادی افزود: انتطار داریم این مشکل بر طرف و در کشورهایی چون جمهوری ادربایجان تعرفه گمرکی کاهش یابد و سفارت ما در این کشور تلاش های بیشتر و جدی تری داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ایستروم هم به نقش پشتیبانی های حمایتی و پرداخت سوبسید ها از سوی دولت به صادر کنندگان اشاره داشت.

بهرنگ پور اکبر نژاد افزود : دولت باید در مقایسه با کشورهایی چون ترکیه از صادر کنندگان و شرکت های تولیدی که به دنبال جایگاه در بازار های جهانی هستند حمایت های تسهیل گرانه و خاص و پرداخت تسهیلات داشته باشد.

مدیر عامل شرکت شونیز از برندهای نام آشنا در عرصه شیرینی و شکلات هم با تاکید بر تنوع بالا و کیفیت بسیار خوب محصولات این شرکت و سایر تولیدات کشور ایران در مقایسه با کشورهایی چون ترکیه گفت : از لحاظ کیفیت و تنوع تولید هیچ کسری وجود ندارد و ما توانمند هستیم.

غفار زاده یاد اورشد : در رقابت با برندهای خارجی از نظر کیفیت مشکلی نیست اما برای حضور در بازارهای جهانی بویژه کشورهای همسایه نیازمند حمایت های دولتی در تسهیلگری و پشتیبانی های لازم از تولید کنندگان و صادر کنندگان هستیم.

وی اظهار داشت-: انگونه که در صنعت غدا در سایر کشورها برنامه های حمایتی انجام می شود در ایران این امر چندان جدی نیست و این درحالی است که ما قدرت حضور پایدار در بازارهای جهانی را داریم اما پشتیبانی نیست.

وی ادامه داد : نمایشگاه شیرینی و شکلات باکو فرصتی بود تا بتوانیم توانایی ها و تنوع تولید و کیفیت خود را برای بازارهای منطقه و روسیه معرفی کنیم که برای شرکت ما خوب بود.

مدیر شرکت تک جواهر هم به کیفیت خوب و تنوع محصولات ایرانی و این شرکت در مقایسه با تولیدات مشابه کشورهای منطقه اشاره و خواستار حمایت های جدی دولت در پشتیبانی از صنعت شیرینی و شکلات شد.

مدیر شرکت شکوه علیشاه دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه با اشاره به خلا تولید بسیاری از محصولات در آذرباببجان افزود: ما می توانیم با توجه به کیفیت و تنوع محصول در صورت حمایت دولت، بازار خوبی در این کشور و سایر کشورهای همسایه داشته باشیم.

دکتر پاکدامن مدیر صادرات شرکت نادری هم به وجود ذائقه مشترک به عنوان یک مزیت نام برد که بین مردم ایران و کشور اذربایجان وجود دارد.

به گفته وی، این ذائقه مشترک می تواند نقش مهمی در حضور پایدار شرکت های ایرانی در بازار منطقه داشته باشد اما نبود پشتیبانی های دولت حلقه مفقوده در پایداری در بازارهای جهانی در رقابت با برخی کشورها بویژه ترکیه است.

وی گفت : پشتیبانی را دولت باید در حمایت از صادرات جدی بگیرد.

سینا منبع مدیر صادرات شرکت درنا هم خواستار تلاش مسوولان ایرانی برای کاهش تعرفه های گمرکی و مشکلات سیستم ارزی و حمایت های تسهیلاتی از تولید کنندگان و صادر کنند گان ایرانی شد که قادر خواهند بود بازارهای جهانی را در اختیار خود بگیرند.

ولد بیگی یکی دیگراز تجار و شرکت کنندگان در نمایشگاه هم با ابراز رضایتمندی از حضور در این نمایشگاه از وضعیت خوب و تعاملی در حوزه فعالیت های اقتصادی در کشور آذربایجان گفت.
حسن مرتجی مدیراجرایی و برگزار کننده نمایشگاه هم با تاکید بر اینکه این نمایشگاهها فرصتی برای آشنایی با محصولات و تولیدات شرکت های ایرانی و بر قراری ارتباط با کشورهای مقصد تجاری است به ضرورت عملکرد حرفه ای شرکت ها د این زمینه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به سال ها تجربه در برگزاری نمایشگاه های خارجی در کشورهای مختلف و مشاوره به صادر کنندگان و فعالان اقتصادی انچه در بازارهای جهانی مهم است حضور پیگیر و برقراری ارتباطات فعالین جامعه هدف است که نمایشگاهها بخشی از فرصت ارتباط هستند.

اما آنچه که در خصوص حضور تجار ایرانی در بازارهای جهانی باید اشاره شود شاید نکته کلیدی سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو بود که در این نمایشگاه گفت : اگر نتوانیم برای تجار کاری کنیم لا اقل مانعی برای آنان ایجاد نخواهیم کرد و در کنارشان خواهیم بود که این امر بسیار حیاتی برای اقتصاد ایران است که دولت با ایجاد برخی تصمیم ها می تواند در کنار تجار و تولید کنندگان باشد اگر نمی تواند اقدام حمایتی جدی در این شرایط اقتصادی داشته باشد.