قلعه‌ای برای روایت تاریخ
قلعه‌ای برای روایت تاریخ
معین نیوز_امروز می‌خواهم با شما به شمال ایران سفر کنم. به بهشتی تاریخی که عظمت دوران باستان ایران را یادآوری می‌کند. برج و باروهایی که در میان جنگلی سرسبز و بر روی ارتفاعات بنا شده است. امروز به بهشتی در ایران سفر می‌کنیم که عظمتش وحشت به دل آدم می‌اندازد. به طوری که نمی‌فهمیم این همه اسرار ما را سحر کرده است یا این همه تلاش برای محافظت و دفاع در برابر دشمنان. راهنماتو این جا است تا همه چیز را درباره قلعه رودخان به شما بگوید. پس از دانستن این اسرار شما این‌بار با چشم دیگری به این قلعه نگاه می‌کنید.

قلعه رودخان؛ قلعه‌ای که در کنار رود ساختند

به گزارش راهنماتو، در سمت راست قلعه رودخان، رود رخون در جریان است. همانطور که رود به حرکت درمی‌آید، قلعه با پله‌هایش نیز در جریان است. به همین خاطر است که افراد محلی این قلعه زیبا را قلعه رودخون می‌نامند. اگرچه صدایی از دوران ساسانی برای ما به‌جا نمانده که بدانیم در آن زمان به این قلعه چه می‌گفتند، اما از روی کتیبه‌ها و اسناد به‌جا مانده می‌توان متوجه شد که مردم باستان این قلعه را دژ رودگان صدا می‌کردند.

1

به این معنا که قلعه‌ای در کنار رود بنا شده است. ریز به ریز جزئیات قلعه رودخان هدفمند است. حتی وجود این رود در کنار قلعه نیز از عبور سربازان به سمت قلعه جلوگیری می‌کرده است. به همین خاطر از شیوه ساخت قلعه رودخان انگشت به دهان می‌مانیم.

قلعه رودخان: قلعه‌ای که تاریخ را روایت می‌کند

عجیب است که تا نزدیک به ۲۰۰ سال پیش هنوز ما نمی‌دانستیم که چنین قلعه‌ای وجود دارد. تا اینکه آلکساندر بوریکو خوچکو، محقق لهستانی، در نوشته‌های خود به قلعه رودخان اشاره می‌کند. برخی این قلعه مستحکم را مربوط به دوره ساسانی و نزدیک به زمانی می‌دانند که اعراب به ایران حمله کردند.

1

اما، چیزی که از روی کتیبه‌ها کاملا پیدا است، بازسازی این قلعه در دوران سلجوقیان و استفاده و استقرار اسماعیلیان بوده است. می‌بینید قلعه رودخان چه سرگذشتی دارد؟ این قلعه چه فرمانروایانی را به خود ندیده است، به طوری که حتی در دوره زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته. می‌پرسید چرا؟ به دلیل استحکام باروها و عظمت خیره‌کننده‌اش.

قلعه رودخان: قلعه‌ای هزار پله‌ای

لازم نیست نفستان را حبس کنید و بگویید: «اوه، کی می‌تونه هزارتا پله رو بره بالا.» درواقع، باید به تعداد بیشتری پله فکر کنید؛ ۱۶۰۰ پله‌ای که بازسازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۹۳۵ پله که از زیر خاک بیرون کشیده‌اند. پس بهتر است قبل از رفتن به قلعه رودخانه کمی ورزش کنیم و بدنی آماده داشته باشیم. دیدن زیبایی‌های اطراف قلعه رودخان از بلندای این قلعه روح شما را دگرگون می‌کنند.

1

قلعه رودخان: قلعه‌ای با ارتفاع ۱۵۰۰ متر

وقتی در ابتدای مقاله درباره عظمت این قلعه صحبت کردم، ممکن بود که فکر کنید اغراق می‌کنم، اما وقتی متوجه شویم که این قلعه در زمینی ۲/۶ هکتاری بنا شده است و طول آن به ۵۰۰ متر می‌رسد، کمی موضوع برایمان روشن‌تر می‌شود. این درحالی است که فومن نزدیک به ۲۹ کیلومتر است. حالا متوجه عظمت آن شدید؟ بعلاوه، بلندترین برج و باروهای قلعه رودخان، ارتفاعی ۱۵۵۰ متری دارند. این اعجاب‌انگیز است.

1

بعلاوه، قلعه رودخان بر روی دو قله ساخته شده است. بنابراین، ما دو ورودی به قلعه و یک راه میانی داریم. اما، اصلی‌ترین دروازه همین راه میانی است. بخش شرقی قلعه رودخانه مربوط به مسائل نظامی و زندان‌ها است، اما بخش غربی محلی است شاه‌نشین که در شیبی تندتر بنا شده است.

قلعه رودخان: بزرگترین دژ خشتی ایران

وقتی بخش‌هایی از قلعه رودخان را می‌بینیم که فرسوده شده و هنوز بازسازی نشده است، افسوس می‌خوریم و می‌گوییم ای کاش تمام این بنا از سنگ ساخته شده بود تا عمر بیشتری پیدا می‌کرد. اما، این حسرت با زیبایی عجین شده است. قلعه رودخانه؛ بزرگترین دژ خشتی ایران است. تصور کنید! قلعه‌ای به آن عظمت با خشت و سنگ ساخته شده است، اما ۵۶ برج و باروی قلعه رودخانه همگی از سنگ ساخته شده‌اند و تقریبا سالم باقی مانده‌اند.

1

به هر رو ما در دل جنگلی هستیم و هر چه پیش می‌رویم به قلعه‌ای متروک نزدیک می‌شویم که عظمتش خوفناک جلوه می‌کند. دیدن این قلعه را نباید از دست داد. برای خرید بلیط باید تا قبل از ساعت ۱۷:۳۰ اقدام کنید. برای رسیدن به قلعه رودخان نیز بهتر است از جاده فومن بروید و از جنگل‌های پیرامون قلعه دیدن کنید.