ناقلان بی‌علامت در همه‌گیری کووید- ۱۹ نقش بسزایی دارند
ناقلان بی‌علامت در همه‌گیری کووید- ۱۹ نقش بسزایی دارند
رییس مرکز بهداشت اردستان با اشاره به شیوع دوباره ویروس کرونا گفت: ناقلان بدون علامت نقش بسزایی در گسترش و همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ دارند.

رضا اشرفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری استفاده از وسایل حفاظت فردی همچون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک موثرترین، کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین روش برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا است؛ در حالی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی نقاط کم‌رنگ‌تر شده و می‌تواند به افزایش شمار بیماران منجر شود.

رییس مرکز بهداشت اردستان در ادامه استفاده نکردن از ماسک، برگزاری مراسم عروسی و عزا، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را از دیگر علت‌های افزایش آمارها عنوان کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان نیز با اشاره به روند افزایشی مبتلایان کرونا اظهار داشت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس فاقد علامت هستند، اخلاق و وجدان حکم می‌کند که به سلامتی روانی و جسمی همدیگر احترام بگذاریم.

حسن ذبیحی افزود: کسانی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شدند و حتی مبتلایانی که آنتی بادی آنها بر اساس آزمایش پیشین مثبت شده است، باید کماکان اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد که افراد مبتلا، ایمنی طولانی و موثر نسبت به ویروس کرونا داشته باشند و ممکن است دوباره مبتلا شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در مورد اقدام‌های موثر دولت و بخش خصوصی در تولید و تامین تجهیزات و لوازم پزشکی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدام‌های جهادی که در کشور صورت گرفت، بخش دولتی، ‌شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی با تمرکز بر روی ساخت تجهیزات موفق به ساخت و تولید انواع دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز مرکزهای درمانی، بیماران و مردم شدند.

وی ادامه داد: این حرکت جهادی توانست ایران را از وابستگی به دیگر کشورها بی‌نیاز کند و به عنوان صادرکننده تولیدات داخل عمل نماید که از تلاش دولت و بخش خصوصی قدردانی می‌شود.

ذبیحی یادآور شد: اوایل شیوع ویروس کرونا تنها بیمارستان شهرستان از امکانات کافی برای درمان مبتلایان برخوردار نبود اما با پشتیبانی بخش دولتی، همکاری بخش خصوصی و کمک مردم نیکوکار بسیاری از کمبودهای شهرستان برطرف شد.

وی اضافه کرد: اولویت انجام آزمایش در بحث بیماریابی با افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال، وجود بیماری زمینه‌ای (شیمی درمانی، پیوند اعضا، بدخیمی، پرفشاری خون، دیابت کنترل نشده، بیماری قلبی- عروقی، چاقی مفرط، نارسایی کلیه، بیماری تنفسی مزمن و بانوان باردار) است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: بدیهی است که بیماران علامت‌داری که نمونه‌گیری نمی‌شوند، به مراقبت و رعایت قرنطینه خانگی تا ۱۴ روز توصیه می‌شوند.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شهرستان اردستان با جمعیت بیش از ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.