آب پاکی باخ روی دست اوکراین؛ «دولت‌ها حق تصمیم‌گیری درباره المپیک را ندارند»
آب پاکی باخ روی دست اوکراین؛ «دولت‌ها حق تصمیم‌گیری درباره المپیک را ندارند»
معین نیوز_رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با انتقاد از درخواست اوکراین از کشورها برای تحریم المپیک ۲۰۲۴ در صورت حضور ورزشکاران روسیه، گفت که رسالت المپیک ایجاد اتحاد است نه کمک به تشدید تنش و تصمیم حضور یا عدم حضور ورزشکاران برعهده دولت‌ها نیست.

ایرنا، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به درخواست اوکراین برای تحریم المپیک پاریس، گفت: تصمیم‌گیری درباره اینکه چه کسی در رقابت‌های ورزشی شرکت کند برعهده دولت‌ها نیست زیرا همانطور که می‌دانیم، در این صورت رقابت‌های ورزشی بین‌المللی در کار نخواهد بود.

کمیته بین‌المللی المپیک اواخر ژانویه اعلام کرد که ورزشکارانی از کشورهای روسیه و بلاروس که به طور علنی از عملیات نظامی مسکو در اوکراین حمایت نمی‌کنند، می‌توانند با پرچم بی‌طرف در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنند.

این تصمیم خشم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را برانگیخت. او از کشورها خواست تا در صورت وقوع چنین اتفاقی، المپیک را تحریم کنند.

باخ در گفت‌وگو با فرانس۲۴ گفت: تاریخ نشان خواهد داد که چه کسی سهم بیشتری در صلح دارد؛ آنهایی که کانال‌ها و خطوط را باز نگه داشته و ارتباط را حفظ می‌کنند یا کسانی که خواستار انزوا و تفرقه هستند.

وی افزود: وظیفه ما جمع کردن انسان‌ها دور یکدیگر است. درخواست اوکراین برای تحریم المپیک تابستانی، مغایر اصولی است که ما حامی آن هستیم.

باخ همچنین با اشاره به اینکه این درخواست‌ها «ناشیانه و خام» هستند، تصریح کرد: درباره مسابقاتی حرف می‌زنیم که امسال برگزار می‌شود. هنوز حرفی از پاریس نیست و تا برگزاری آن هنوز زمان زیادی مانده است.

وی تاکید کرد: درباره سرنوشت ورزشکاران روسیه و بلاروس، کمیته بین‌المللی المپیک باید «نگرانی‌های جدی» شورای حقوق بشر سازمان ملل را مدنظر قرار دهد که از جمله آن می‌توان به این اشاره کرده که این شورا محرومیت حضور ورزشکاران این دو کشور از مسابقات را صرفا به دلیل روادیدشان، نقض حقوق آنها می‌داند.

وی اضافه کرد: دیدیم که یک ورزشکار بلاروسی با پرچم بی‌طرف در مسابقات تنیس آزاد استرالیا، قهرمان شد. بنابراین چرا چنین اتفاقی نباید برای شناگرها یا ژیمناست‌ها ممکن باشد؟

آنیا سابالنکا، تنیسور بلاروسی ماه گذشته موفق شد در تنیس آزاد استرالیا عنوان قهرمانی بخش بانوان را از آن خود کند.