آموزش و پرورش و مخاطبان ۵۰ میلیونی…
آموزش و پرورش و مخاطبان ۵۰ میلیونی…
معین نیوز_م.اکبری/اسکندر مومنی، وزیر کشور، در همایش استانداران با وزرای کشور و آموزش و پرورش به آماری در مورد تعداد دانش آموزان، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و همچنین والدین دانش آموزان اشاره کرده است که قابل توجه است. وی در بخشی از سخنان خود بیان کرده است: « الآن حدوداً 16 میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کارکنان آموزش و پرورش و حداقل دو برابر آن، یعنی 32 میلیون والدین هستند، خب جمعاً می شود نزدیک به 50 میلیون یا شاید بیشتر، یک جامعه هدفی هستند که همه آنها با آموزش و پرورش مرتبط هستند ...»

با در نظر داشتن این پیش فرض، موارد زیر قابل تامل و برنامه ریزی و اجراست:

_جالب است که با این آمار، فقط تعداد جمعیت دانش آموزان ما، از جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است. کشورهایی نظیر سوئیس، یونان، سوئد، مجارستان، پرتغال، نروژ، امارات متحده عربی، فنلاند، مغولستان، کوبا، بلژیک، صربستان، قطر، لبنان، دانمارک، پاراگوئه، اتریش، بلغارستان، جمهوری چک، اروگوئه و … بیشتر است!

_نیروی انسانی، قوه محرکه پیشرفت هر کشوری است. از طرفی در نیروی انسانی، وقتی با جمعیت نوجوان و جوان روبرو باشیم، در حقیقت، از یک امتیاز ویژه بهره مند هستیم که این سرمایه، خودش یک سکوی پرتاب و عامل موفقیت است.

_با کمک آموزش و پرورش، علاوه بر دانش آموزان به راحتی می توان با والدین آنها هم مرتبط شد که مستقیم یا غیر مستقیم می توانند متأثر از محتوای درسی دانش آموزان، برنامه های مدارس و آموزش و پرورش باشند. در حالیکه بخشی از آنها به هر دلیلی ممکن است که از طریق صدا و سیما با حاکمیت ارتباط برقرار نکنند.

_با جامعه هدف ده ها میلیونی می توان اقدامات اساسی، در مورد مسائل فرهنگی و همچنین آسیب های اجتماعی انجام داد و جامعه را متحول کرد. مسائلی نظیر سبک زندگی، سواد رسانه، مهارت های زندگی، مقوله حجاب و عفاف و… را می توان با برنامه ریزی های دقیق، در مورد این جامعه بزرگ پیگیری و اجرا کرد.

_ما در عصری زندگی می کنیم که به نوعی شاهد انفجار اطلاعات هستیم اما این انفجار اطلاعات لزوماً به معنی عمیق بودن اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می گیرد، نیست. بسیاری از مردم در زمینه های عقیدتی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، سیاسی و … در معرض شبه اطلاعات، شایعات، تحلیل های بی سر و ته و مغالطات قرار گرفته اند و اینها در نوع نگرش و تفکر آنها اثرات منفی گذاشته است. آموزش و پرورش می تواند در این زمینه، هم برای دانش آموزان و هم برای والدین آنها نقش موثری ایفا کند. یعنی اولاً مسیر صحیح کسب اطلاعات را در دنیای امروز به آنها نشان دهد؛ ثانیاً در کسب علم و آگاهی، از طرق مختلف به آنها کمک کند و ثالثاً برای برطرف کردن بسیاری از شبهاتی که در ذهن دانش آموزان و والدین آنها به وجود آمده، اقدام کند.

_در دنیای امروز، با توجه به شرایطی که در فضای حقیقی و مجازی وجود دارد و با توجه به چالش ها، آسیب ها و نیازهایی که در جامعه به وجود آمده است، تربیت فرزندان به یک معادله بسیار پیچیده تبدیل شده است که واقعاً کار را برای والدین سخت کرده است. در این راستا، از آنجایی که رسالت اصلی آموزش و پرورش، انسان سازی و ساختن جامعه است، بنابراین، این نهاد، علاوه بر محیط مدرسه، باید به یاری والدین هم بشتابد که این احساس نیاز در اکثر والدین در مسیر تربیت صحیح بچه ها بوجود آمده است که باید غنیمت شمرد.