آیا تخلفات در حوزه ارزش افزوده به پایان رسید؟
آیا تخلفات در حوزه ارزش افزوده به پایان رسید؟
تازه‌ترین گزارش سامانه ۱۹۵حکایت از ثبت تنها ۷۳ شکایت‌ در حوزه تخلفات ارزش افزوده دارد. آماری که می‌تواند حکایت از این داشته باشد که طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با تخلفات ستاره مربع‌ها به نتیجه رسیده است.

تازه‌ترین گزارش سامانه ۱۹۵حکایت از ثبت تنها ۷۳ شکایت‌ در حوزه تخلفات ارزش افزوده دارد. آماری که می‌تواند حکایت از این داشته باشد که طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با تخلفات ستاره مربع‌ها به نتیجه رسیده است.

سال گذشته زمانی که وزیر ارتباطات اعلام کرد، افراد شکایت‌های خود از ارزش افزوده را با گرفتن یک کد #۸۰۰* به ثبت برسانند، ظرف مدت کوتاهی میلیون‌ها شکایت از این طریق به ثبت رسید که نشان می‌داد میزان تخلفات در این حوزه چقدر گسترده و بزرگ است.

شکایت‌هایی که مبالغ عجیبی از حساب کاربران کسر شده بود و در میان آن کلاهبرداری تا سقف ۱۲ میلیون تومان هم به چشم می‌خورد. پس از پایش شکایت‌ها و حذف شکایت‌های نادرست و تکراری، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار توسط وزارت ارتباطات برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع داده شد.

هر چند قوه قضاییه از آبان ماه سال قبل تا الان در خصوص روند رسیدگی به پرونده ارزش افزوده اطلاع‌رسانی نکرده است و کسی نمی‌داند سرنوشت پولی که وزارت ارتباطات قول بازگشتش به جیب کاربران را داده بود چه خواهد شد.

حالا در تازه‌ترین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات از میزان شکایت‌های کاربران در سامانه خود به اشتراک گذشته است، نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال تنها ۷۳ شکایت در خصوص تخلفات حوزه ارزش افزوده به ثبت رسیده که تا الان با رسیدگی رگولاتوری، ۶۲ شکایت خاتمه پیدا کرده است.

«مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» روز دوشنبه ساز و کارهایی که شکل گرفت تا تخلفات حوزه ارزش افزوده پایان گیرد را تشریح کرد و در این‌باره گفت: ما ساز و کارهای متعددی برای پایان دادن به این تخلفات در نظر گرفتیم تا افراد از خدمات ارزش افزوده‌ای که ناخواسته در آن عضو شدند خارج شوند.

«پیمان قره‌داغی» افزود: کد دستوری ستاره هشتصد مربع برای اطلاع از سرویس‌ها و قطع آن‌ها، تماس با مرکز پاسخگویی اپراتورها و اتصال به پنل کاربری برای قطع سرویس از جمله مواردی بود که از قبل برای کاهش دادن تخلفات این حوزه در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: علاوه بر تمام این‌ها، از مدتی قبل اپراتورها را مکلف کردیم به صورت هفتگی به مردم گزارش بدهند که چه میزان از مبلغ شارژ یا قبض آن‌ها صرف خدمات ارزش افزوده می‌شود. با این کار مردم می‌توانند به سرعت از سرویسی که ناخواسته عضو آن شدند، خارج شوند.

قره‌داغی با اشاره به اجرایی شدن مصوبه ۳۰۰ رگولاتوری از تاریخ ۱۵ خرداد افزود: با تصویب مصوبه ۳۰۰ اپراتورها را ملزم کردیم کیف پولی تعریف کنند تا مشترک‌شان قبل از دریافت خدمات ارزش افزوده، هم از آن اطلاع پیدا کند هم این که مبلغ مشخصی را برایش در نظر بگیرد سپس محاسبه آن آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: با این کار اپراتور دیگر نمی‌تواند مشترک خود را بدهکار کند. برای این کار فرصت یک ماهه در نظر گرفتیم که ۱۵ خرداد به پایان می‌رسد و اپراتورها باید کیف پول را برای مشترکان ایجاد کرده باشند.

قره داغی با تاکید بر این که تخلفات حوزه خدمات ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: با مقررات سفت و سختی که وضع شد و اپراتورها را مکلف کردیم تا به صورت هفتگی بیلان (ترازنامه) استفاده از خدمات ارزش افزوده را به مشترک خود اعلام کنند تا او در جریان کامل قرار بگیرد.

مردم تا همین چند ماه قبل خبر نداشتند چه اتفاقی برای‌شان رخ می‌دهد. آن‌ها دانسته یا ندانسته از پیامک و خدمات استفاده می‌کردند و قریب به اتفاق‌شان متضرر می‌شدند. اما الان برای تمام کاربران صورت حساب ارسال می‌شود تا آن‌ها حساب و کتاب کار خود را داشته باشند.

او در پایان تاکید کرد: تخلفات خدمات ارزش افزوده با ساز و کاری که سازمان رگولاتوری وضع کرد و اطلاع‌رسانی که از طریق مصاحبه با خبرگزاری‌ها انجام شد، به طرز چشمگیری کاهش یافته است.