آیا سیاستمدار مشهدی به پاستور می‌رود؟
آیا سیاستمدار مشهدی به پاستور می‌رود؟
محمدباقر قالیباف که متولد شهریور 1340در طرقبه مشهد و از جوان‌ترین فرماندهان سپاه در جنگ است مدیریت بسیاری از نهادهای نظامی- انتظامی را در کارنامه خود دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ از معدود مناطقی که هر ایرانی ممکن است به آن یک بار سفر کرده باشد منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای طُرقَبه از توابع خراسان رضوی است. شهر کوچکی که به ریه‌های تنفسی مشهد هم مشهور بوده و زادگاه شهردار پیشین تهران و رئیس فعلی مجلس است. محمدباقر قالیباف که متولد شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد و از جوان‌ترین فرماندهان سپاه در جنگ است مدیریت بسیاری از نهادهای نظامی- انتظامی را در کارنامه خود دارد. او از جمله مشهدی‌های دنیای سیاست است که جایگاه‌های سیاسی- نظامی متفاوتی را تجربه کرده است.

او کمتر از ۲۰ سال داشت که به سپاه پیوست و مدتی زیادی نگذشته بود که فرمانده تیپ امام رضا (ع)، از تیپ‌های اصلی خراسان شد. او به همراه لشکر ۵ نصر در اغلب عملیات‌های دوران دفاع مقدس در کنار شهیدانی چون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی حضور داشت. تا جایی که به ادعای یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا، رهبری در حاشیه جلسه‌ای، او را شهید زنده نامید.

او پس از برعهده داشتن فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء، در سال ١٣٧۶ به دستور رهبر انقلاب عهده‌دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و باور بر تخصص‌گرایی باعث شد با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه، مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد.

قالیباف بعدها فرماندهی نیروی انتظامی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ یعنی در دولت خاتمی را برعهده گرفت.

او در کنار این فعالیت‌ها نیز در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. او بعد‌ها دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و به عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران درآمد.

به‌رغم همه اینها اما قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری، هدفی است که قالیباف همواره آن را در نظر داشت. تا جایی که در سال ۸۴ به دنبال سودای ریاست جمهوری رفت و در انتخابات آن سال نیز کاندیدا شد. دریغ از اینکه حتی به ذهنش خطور کند رقیب قدرتمندتری همچون احمدی‌نژاد، که شهردار پیشین تهران، نیز هست و از او پیشی می‌گیرد و به عنوان رئیس جمهور، دوره ۸ ساله‌ای را به عنوان بالاترین مقام در دولت در اختیار می‌گیرد و دوره تاریخی متفاوتی از اصولگرایان را رقم خواهد زد. در حالی که به نظر می‌رسید قالیباف، چهره پیشتاز اصولگرایی در آن انتخابات باشد اما به یکباره جایگاهش با محمود احمدی‌نژاد عوض شد. در نتیجه قالیباف به عنوان جانشین احمدی‌نژاد، شهردار ۱۲ ساله تهران شد.

این چهره سیاسی- نظامی که لباس نظامی‌اش را از تن به در کرده بود با مدرک دکترای جغرافیای سیاسی، در سه دوره از انتخابات شرکت کرد اما در هر سه دوره نیز ناکام ماند. در واقع تاکنون این سودای ریاست جمهوری برای قالیباف به منصه ظهور نرسیده، هر چند بسیاری او را از نامزدهای جدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌دانند اما خودش گفته برای انتخابات نخواهد آمد.

اما روح‌الله حسینیان، از حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد، نظر دیگری دارد. او گفته است: «اینکه فردی به مجلس برود و سپس نامزد ریاست‌جمهوری شود، موضوع قبیحی نیست؛ کمااینکه در گذشته هم دیده‌ایم آقای هاشمی از مجلس برای ریاست‌جمهوری نامزد شد؛ بنابراین اگر آقای قالیباف هم نامزد ریاست‌جمهوری شود اتفاق عجیبی رخ نداده است.»

(خبرگزاری برنا: آقای ناطق نوری هم در سال ۱۳۷۶ که ریاست مجلس را برعهده داشت برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد ولی عرصه را به سیدمحمد خاتمی باخت.)

 محمدباقر قالیباف در دو انتخابات متوالی ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ با اتکا به سابقه ۸ و سپس ۱۲ ساله خود در راس شهرداری تهران وارد رقابت شد اما اصولگرایان در انتخابات ۹۶ از حمایتِ قالیباف دست کشیدند و به سمت ابراهیم رئیسی رفتند. در واقع همین موضوع به گفته عباس سلیمی نمین، باعث دلخوری سردار هم شد.

او البته با پایان دوران ۱۲ ساله در شهرداری، چندان هم از سیاست دور نماند. قالیباف در سال ۱۳۹۶ و با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

قالیباف قبل از حضور جدی در انتخابات مجلس ۹۸ ، جریان نواصولگرایی را مطرح کرد. در نتیجه با لیست انتخاباتی یاران قالیباف برای انتخابات مجلس یازدهم با شعار «برای نجات اقتصاد ایران» وارد میدان انتخاباتی شد و با توافق دقیقه نودی با جبهه پایداری و دیگر جریان اصولگرا با لیست ۳۰ نفره، ائتلاف وارد مجلس شد.

در نتیجه قالیباف، پس از سه دوره ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی در دوره های هشتم، نهم و دهم، موفق شد با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجالس یازدهم به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود.

گذشته از اینها هر چند بسیاری او را در جایگاه ریاست مجلس به عنوان کاندیدای جدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تلقی می‌کنند اما قریب به ۳۰۰ روز مانده تا ۱۴۰۰، باید دید قالیباف از دیار طرقبه و از جمله مشهدی‌های سیاست آیا چهارمین دوره حضور خود را در انتخابات ریاست جمهوری رقم خواهد زد یا اینکه در جایگاه ریاست مجلس باقی خواهد ماند؟