احزاب و سیاسیون پاکستان : تقویت روابط تهران – پکن به سود اسلام آباد است
احزاب و سیاسیون پاکستان : تقویت روابط تهران – پکن به سود اسلام آباد است
برخی احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

به گزارش روز جمعه رسانه‌های پاکستان، حزب جماعت اسلامی با استقبال از همکاری‌های بلندمدت ایران و چین، آن را نشانه خوبی برای پاکستان دانست.

«لیاقت بلوچ» نایب رییس این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران و چین درحال حرکت در مسیر اجرای طرح‌های چند ده میلیارد دلاری هستند و این موضوع درحال تغییر معادلات منطقه‌ای به نفع پاکستان است.

روزنامه پاکستانی «اوصاف» نیز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها و کارشناسان روابط خارجی این کشور نوشت: برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، به طرح تشکیل ائتلاف منطقه‌ای متشکل از تهران-اسلام‌آباد-مسکو و پکن کمک می‌کند.

«زاهد مبشر» سفیر پاکستان در اوکراین در این خصوص گفت: امروز منطقه شاهد تحولات مثبتی است که برای پاکستان بسیار سودمند خواهد بود.

سرتیپ «محمود شاه» کارشناس امور دفاعی پاکستان گفت: آمریکا به دنبال تضعیف چین در منطقه بود اما مشارکت اسلام‌آباد-پکن و برنامه همکاری‌های بلندمدت ایران و چین وضعیت را به نفع این کشور تغییر داده است.

روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز امروز نوشت: برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها است که مردم ایران و معیشت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در سرمقاله این روزنامه انگلیسی زبان آمده است: در آینده بندر چابهار دسترسی بیشتر چین به اقیانوس هند را آسان‌تر می‌کند.

روزنامه‌های “نوای وقت و نیشن” پاکستان نیز روز گذشته با اشاره به ائتلاف ایران و چین برای مقابله با تحریم‌ها و سیاست‌های تهاجمی آمریکا، نوشتند: تشکیل جبهه مشترک تهران-اسلام‌آباد و پکن ضامن امنیت منطقه و گام مهمی برای مقابله با رویکرد توسعه طلبانه واشنگتن خواهد بود.

پیش‌تر رییس کمیسیون روابط خارجی در مجلس سنای پاکستان، برنامه همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را خبر خوش برای کشورهای همسایه از جمله پاکستان توصیف کرد و گفت: این برنامه مصداق بارز موفقیت دیپلماسی تهران-پکن و تحکیم توازن قدرت در منطقه است.

سناتور «مشاهد حسین سید» افزود: ائتلاف ایران و چین در قالب همکاری‌های منطقه‌ای، از همه لحاظ برای اسلام‌آباد منفعت بخش است همانطور که چین دوست و شریک دیرینه پاکستان محسوب می‌شود، همکاری آن‌ها با ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان نیز بسیار خوشایند و مثبت خواهد بود.