احیای رودخانه های گوهر رود و زردجوب برنامه ای دست نیافتنی نیست
احیای رودخانه های گوهر رود و زردجوب برنامه ای دست نیافتنی نیست
معین نیوز_بدون شک با اتمام پروژه فاضلاب بانک جهانی در گیلان رودخانه های گوهر رود و زردجوب میتوانند احیا شوند . هر چند که مراحل لایه روبی و در واقع احیای این دو رودخانه کمی دشوار است اما برنامه ای دست نیافتنی نیست .

اگر سازمان هایی همچون محیط زیست ، آب و فاضلاب ،دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهاد ها و ارگان های ذیربط به همان اندازه که وجود بیمارستان و واحد تولیدی  را  برای شهروندان مفید میدانند رودخانه و تالاب را نیز جزو داشته ها و نیاز طبیعی انسان ارزیابی کنند از کنار آلایندهای موجود در این رودخانه ها به سهولت نمیگذرند .

اگر اخبار و گفته های مسئولین بومی کشوری در رسانه ها در خصوص تامین بودجه ای که برای احیای این رودخانه ها به اعتبارات استانی و شهری تخصیص یافته است ، صحت داشته باشد به عنوان یک کارشناس مالی اعتفاد دارم با برنامه ریزی مناسب میتوان حتی با قسمتی از اعداد و ارقام اعلامی برای برطرف کردن این بحران زیستی گام های موثری برداشت اما در سالهای اخیر عملا در این خصوص اقداماتی مشاهده  نگردید که این به دغدغه جدی اکثر شهروندان رشتی بدل شذه است . لذا مدیران مربوطه در این شهر و استان باید متوجه اثرات غیر قابل جبران بیشتر این فاجعه روی زندگی شهروندان و انسانها باشند و کوتاهی و قصور در این زمینه پذیرفتنی نیست .

از آنجایی که دو رودخانه زردجوب و گوهر رود که از وسط شهر رشت میگذرند بستر خوبی برای توسعه گردشگردی محسوب میشوند ، احیای و لایه روبی این ظرفیت مهم اقتصادی و طبیعی ضروری میباشد و چون هم اکنون وضعیتی اسفبار دارند از این رو انجام حرکات لاک پشتی کنونی جوابگوی نجات این رودخانه ها نیست .

  • نویسنده : هادی خوشرفتار