ادامه گمانه‌زنی‌ها از چینش کابینه دولت سیزدهم
ادامه گمانه‌زنی‌ها از چینش کابینه دولت سیزدهم
معین نیوز_تماس با چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف و راه‌اندازی سامانه نظرخواهی از مردم نخستین اقدام مثبت رییس‌جمهوری منتخب بود، این اقدام نشان داد که نباید به خاطر گرایش سیاسی، افراد متعهد و متخصص کنار گذاشته شده و کابینه باید از شایستگان تشکیل شود.

اقدامات رییس‌جمهوری منتخب در تماس با چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف و راه‌اندازی سامانه نظرخواهی از مردم برای معرفی وزرا گامی مثبت و سازنده خواهد بود، بدون شک اگر کابینه ای فراجناحی تشکیل شود در این صورت مشکلات کشور بسیار سریع حل‌وفصل خواهد شد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف برنامه دولت سیزدهم پرداخته اند.

رسانه‌های اعتدالی

حمایتِ مطالبه گرایانه اصولگرایان از دولت رییسی به روایت مصباحی مقدم

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز پرداخت و آورد:

اگر اصولگرایان، بهترین های خودشان را به آقای رئیسی برای به دست گرفتن مسئولیت ها معرفی کنند و در برنامه ریزی هم البته در چارچوب قانون اساسی و سیاست های بالادستی نظام جمهوری اسلامی کمک کنند؛ برنامه و نقشه راهی تدوین می شود که آقای رئیسی، آن نقشه راه را دنبال می کند. علاوه بر اینها مجلس هم کمک کند طبعا مشکلات بسیار زیاد  اعم از تورم بالا، نقدینگی بسیار روان و سیلابی شکاف درآمدی موجود در جامعه، گسترش فقر و بدهی‌های سنگین دولت به بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت های دولتی و غیردولتی، پیمانکاران، سازمان های تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی انباشته شده است…

رویکردی که جناب آقای رئیسی در پیش گرفته اند و با بعضی از صاحبان قلم و یا هنر تماس گرفتند و از  آنها خواستند دیدگاه هایشان را منتقل کنند و یا با بعضی از سیاسیون در جریان مخالف تماس گرفتند رویکرد بسیار مثبتی است و این مسئله نشان می دهد ایشان انتقادپذیر است و آمادگی دارد در نامه ها و گزارش ها و مطالبی که آنها به دفتر رئیس جمهور ارسال می کنند و یا در فضای عمومی منتشر می کنند اگر نگاه مثبتی باشد و به حل مشکل کمک می‌کند، از آنها استفاده خواهد کرد. بنابراین چنین رویکردی، رویکردی است که طبعا در جریان مقابل، انعطافی را نسبت به دولت پدید می‌آورد و به بیانی، کمک دهی را اقتضا می‌کند. بنده تصور می‌کنم رویکردی که آقای رئیسی آغاز کرده رویکرد خوبی است که می تواند به انسجام اجتماعی و وحدت ملی کمک کند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رئیسی می‌تواند دولت آشتی ملی تشکیل دهد

روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: بیرون بودن اصلاح‌طلبان از قدرت هم می‌تواند فرصت باشد،  هم تهدید. فرصت از این جهت که اگر اصلاح‌طلبان به دنبال این باشند که در فضای سیاسی کشور تأثیرگذار باشند باید از فرصت به وجود آمده برای بازنگری و آسیب‌شناسی رفتارها و رویکردهای گذشته خود استفاده کنند. اصلاح‌طلبان باید این موضوع را به صورت ریشه‌ای مورد توجه قرار بدهند که چرا در دولت دوم آقای روحانی به همراه دولت مورد بی‌مهری جامعه قرار گرفته‌اند. بخشی از کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که علیه دولت آقای روحانی به‌کار رفته تا دولت از چشم مردم بیفتد و افول کند به‌حساب اصلاح‌طلبان گذاشته شده است. ریشه‌یابی این عوامل که‌چرا این نقاط ضعف به‌حساب اصلاح‌طلبان گذاشته ‌شده و اینکه در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان چه رفتاری باید می‌کردند که کمتر آسیب ببینند، در شرایط کنونی یک ضرورت است. این ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی برای آینده نیز مفید خواهد بود. نکته دیگر تکفیک این مساله است که اصلاح‌طلبان در جامعه مدنی و در کنار مطالبات مردم می‌توانند با حاکمیت مواجهه داشته باشند یا در میان حاکمیت و در تعامل مستقیم با دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی قرار داشته باشند و در چنین شرایطی مطالبات مردم را پیگیری کنند. نکته دیگر تفکیک مدیرانی است که خود را منتسب‌به جریان اصلاحات می‌دانند اما در عمل هیچ دغدغه‌های نسبت به آرمان‌های اصلاح‌طلبی در متن قدرت ندارند. چنین افرادی هنگامی که به قدرت می‌رسند حفظ موقعیت و شرایط  خود و گروه‌شان از اهمیت بیشتری نسبت به پرداختن به مطالبات اصلاح‌طلبانه و حمایت از حقوق عامه برخوردار است. بنده معتقدم در شرایط کنونی که اصلاح‌طلبان بیرون از قدرت قرار دارند، این موضوعات می‌تواند مورد مداقه و بازبینی قرار گیرد و راهبرد آینده اصلاح‌طلبان را تعریف کند.

زمزمه‌های سهم‌خواهی از کابینه سیزدهم

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: کابینه دولت جدید که در واقع اولین کابینه سیدابراهیم رئیسی است، مهم‌ترین دغدغه این روزهای ‌اصول‌گرایان شده، به طوری که سخنان آنان نشان می‌دهد یک جنگ قدرتی برای گرفتن سهم بیشتر از این دولت بین آنان درگرفته است. هم نمایندگان مجلس برای رفتن به پاستور صف بسته‌اند و هم ‌اصول‌گرایان حامی رئیسی. از طرف دیگر رئیسی اعلام کرده بود که مستقل به میدان آمده و در ادامه مسیر هم مستقل عمل می‌کند. این سخن او نشان می‌دهد که احتمالا نمی‌خواهد دولت خود را بر اساس سهم‌های سیاسی تعیین کند. موضوع وقتی چالشی‌تر شد که او یک سامانه برای معرفی مدیران توانمند راه‌اندازی کرد. هنوز معلوم نیست که رئیسی چقدر در انجام این وعده مصمم است، ولی به نظر می‌رسد که برای اجرای آن با مخالفت‌ها و چالش‌های جدی از سوی حامیان سیاسی خود رو به رو شده است.

فشار به رئیسی برای تشکیل کابینه انقلابی

روزنامه شرق در گزارشی به حرف و حدیث‌ها در خصوص چینش کابینه دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که اصولگرایان به‌شدت نگران چینش کابینه رئیسی‌اند. اقدامات اخیر رئیس‌جمهوری منتخب در تماس با چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف و راه‌اندازی سامانه نظرخواهی از مردم برای معرفی وزرا گویا به مذاق برخی از اصولگرایان که انتظار کن‌فیکون از دولت آتی دارند، خوش نیامده است. آنها که شعار پایان دولت لیبرالی و مدیران خسته را می‌دهند، در حال رصد گزینه‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای کابینه آینده‌اند. مشخص نیست هشدارهایی که ازسوی طیف‌های مختلف اصولگرایی درباره بحث سهم‌خواهی از کابینه شنیده می‌شود، معطوف به کدام دسته و رسته است؟ آنها که انتظار انتصاب مدیران جوان وابسته به یک طیف خاص اصولگرایی را دارند و آنها را مصداق جوانان انقلابی می‌دانند، درحال سهم‌خواهی‌اند یا آنها که از حضور چهره‌های اصولگرایی شناخته‌شده و سابقه‌دار و حساب پس‌داده دفاع می‌کنند؟ دیروز آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور گفت: «درحال‌حاضر، برخی از افراد تبلیغات و سروصدای زیادی می‌کنند و افراد حزب‌اللهی را مورد انتقاد و تخریب قرار می‌دهند تا نیروهای انقلابی در دولت به کار گرفته نشوند. هدف این افراد آن است که رئیس‌جمهور منتخب را تحت تأثیر قرار دهند تا از افراد انقلابی و حزب‌اللهی در دولت استفاده نکند».

حاشیه‌ای بر درخواست نظر

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد و نوشت: تماس‌های گرفته شده از سوی آقایان رییسی و اژه‌ای با برخی افراد برای کسب نظرات و ایجاد یک خط ارتباطی ذاتا گام مثبتی بود، به همین دلیل نیز بنده بدون هیچ شرط و شروطی پاسخ مثبت دادم و حتما همچنین خواهم کرد و تاکنون هم انجام داده‌ام. با این حال بد نیست که به زوایای چنین پیشنهادی نیز پرداخته شود تا درک طرفین و مردم از این رفتارها و اقدامات روشن‌تر شود. اولین موضوعی که باید توجه کنیم، لزوم گفت‌وگو در عرصه عمومی است. از این جهت گفت‌وگو درباره موضوع سیاست با اخلاقیات فردی تفاوت دارد. ما اگر به فرزندان‌مان یا دوستان توصیه‌ای یا انتقادی داریم، باید آن را حتی‌المقدور به صورت خصوصی طرح کنیم، زیرا ملاحظات اخلاقی حکم می‌کند که موضع ما نسبت به یکدیگر دوستانه و تابع منطق رفتار فردی باشد. ولی هنگامی که می‌خواهیم رفتار سیاستمداران و صاحبان قدرت را نقد کنیم، بیان خصوصی آن لزوما فایده‌ای ندارد، زیرا منطق حاکم بر رفتار سیاسی، قدرت است. ما با نقد دقیق خود از سیاستمداران، تولید قدرت می‌کنیم و موازنه قوا را علیه او تغییر می‌دهیم و او را به نحو قدرتمندانه مجبور به پذیرش پیشنهادها و نقد خودمان می‌کنیم. در حقیقت ذهنیت و تصمیم سیاستمداران لزوما تابع منطق متعارف و عقلانی و علمی نیست، بلکه تابع قدرت است و در بیشتر موارد هنگامی که می‌بینند انتقادات علیه آنان در حال تبدیل شدن به قدرت است، نظر خود را تغییر می‌دهند.

 

شایستگان باید در کابینه دولت سیزدهم حضور داشته باشند

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با ناصر ایمانی تحلیلگر مسایل سیاسی پرداخت و آورد: در ۴۰ سال گذشته این شرایط بی سابقه بوده که دولت کشور را با این شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحویل بگیرد و هر تیمی که در دولت جدید سر کار بیاید برای بهبود شرایط به زمان نیاز دارد و جامعه باید مقداری صبر و تحمل کند. آقای رئیسی بیان کرده است که در کابینه خود شایسته سالاری را ملاک قرار می دهد. او هیچ وقت فراجناحی را نگفته و این مسئله فقط در مطبوعات آمده است. البته شایسته سالاری هم کلمه بزرگ و پیچیده ای است و باید معنای آن را فهمید. از دیدگاه من شایستگان کسانی هستند که تخصص، تجربه کافی، قدرت مدیریت خوب و انگیزه برای کار داشته و درد مردم را متوجه شوند و همچنین پاکدست باشند. البته نه فقط خودشان بلکه اجازه ندهند در آن مجموعه ای که هستند فساد رسوخ کرده و رشد کند. البته پیدا کردن این وزرا با این ویژگی ها مقداری سخت است ولی امیدوارم رئیس جمهور منتخب بتواند چنین کابینه ای تشکیل دهد. افراد شایسته ممکن است از هر گرایش فکری باشند یا مستقل بوده و اصلاح طلب و اصولگرا نباشند. مهم این است که ویژگی هایی که پیشتر برشمردم را داشته باشند. البته طیف هایی در گرایش های سیاسی وجود دارند که اعتقادی به مبانی، ساختارها و استراتژی جمهوری اسلامی ندارند و تبعا نباید در دولت حضور داشته باشند. منظور از فراجناحی این افراد نیستند. این افراد می توانند کار سیاسی بکنند ولی نمی توانند در دولت باشند. کسانی باید در دولت حضور داشته باشند که اساس نظام و اهداف و ساختارهای جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند.

رئیسی انتظار استفاده از همه گرایش‌های سیاسی در کابینه‌اش را ایجاد کرده است

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و آورد: طبیعتاً موانعی که سر راه آقای روحانی و آقای خاتمی بود، برای دولت سیزدهم نخواهد بود بنابراین فرصت بسیار مغتنمی برای کارآمد کردن دولت و تحقق شعارهای انتخاباتی است. با توجه به مطالبات مردم به خصوص زنان و جمعیت جوان دانش آموخته کشور، بسیاری از این مطالبات را حتی مردان جوان و مردانی که دارای دختر هستند می‌دانند که حضور و سهم زنان در قدرت و دولت اجتناب‌ناپذیر است و تا به امروز رفتاری که دولت‌ها با توجه به شعارهایی که داده بودند و بر اساس توان و باورشان هر کدام از دولت‌ها سعی کردند که نشان دهند توجه‌شان به نیمی از جمعیت کشور جاری و ساری است. یا نیمی از جنعیت کشور را به رسمیت می شناسند و زنان جامعه در شعارهایشان نشان دادند که نگاه به زنان نباید نگاه ابزاری باشد و حتی اصولگرایان نیز در مناظرات بر این نکته تاکید می‌کردند.   برداشت جامعه اینگونه است که دولت سیزدهم در ارزیابی کاندیداهای هیأت وزیران و دولت طبیعتاً در بررسی کاندیداها، زن‌های فرهیخته و دانش آموخته و زنان مدیر و مدبر را مدنظر قرار خواهند گرفت. در مناظره‌ها نگاهی که به آقای رئیسی بود این بود که برخی تلاش کردند از وی در قالب کاندیدای پوششی حنایت کنند بر همین اساس ایشان وظیفه‌شان این است که شعار کاندیدای پوششی را نیز محقق کنند.

رسانه‌های اصولگرا

کشور نیازمند وحدت و همدلی در چارچوب منافع ملی است

روزنامه رسالت به گفت وگو با عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسایل سیاسی پرداخت و نوشت: گرچه حاکمیت برخی جریانات را به رسمیت می‌شناسد اما خود جریانات یکدیگر را نفی می‌کنند که همین موجب تبعات بلندمدت و کوتاه‌مدت است. بنابراین در چنین شرایطی دولت سیزدهم با تلاش برای جلب نظرات مردم، درصدد است قدرت را در دست بگیرد و رویکرد اصلاحی به امور داشته باشد. متأسفانه در سال‌های گذشته چنین رویکردی وجود نداشت، زیرا باوجوداینکه آقایان می‌دانستند چرخش قدرت وجود دارد و امکان دارد بعد از رقبای خود به قدرت برسند، اما هیچ ارتباط منطقی بین جریانات وجود نداشت. این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: بدین ترتیب، در حال حاضر بهترین فرصت برای تحقق چنین امری است که حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور منتخب باب این موضوع را گشوده و درپی جا انداختن، به رسمیت شناختن و توجه به رویکرد و جریانات مختلف کشور است. طبیعتا برخی نیروهای اصولگرای تندرو نمی‌توانند هجمه زیادی را دراین‌باره ایجاد کرده و ایشان را به لیبرال بودن متهم کنند. یک‌بار مرحوم عسکراولادی چنین بحثی را مطرح کرد، اما به‌شدت حملاتی به ایشان وارد شد که نتوانست این موضوع را پیگیری کند. بنابراین در چنین شرایطی حجت‌الاسلام رئیسی آغازکننده این مسیر هستند و همه خواه‌ناخواه یک نگاه منطقی را در ارتباط با رقابت‌های سیاسی داخل کشور دنبال خواهند کرد.

کابینه سیزدهم و میدان «اقتصاد» و «امید»

خبرگزاری فارس به گفت وگو با احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس پرداخت و  نوشت:به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در اقتصاد ایران وجود ندارد و اهمیت ساماندهی اقتصاد بر این اساس بیشتر جلوه نمایی می کند. اقتصاد بسته کاملی از  حل مشکلات معیشتی، اشتغال، تولید، مدیریت انرژی، نفت، مسکن، جذب سرمایه و  بازگرداندن اعتماد مردم به بورس به عنوان مردمی ترین وجه اقتصاد را شامل می شود.  نیاز امروز کشور مدیران کوشا و فارغ از بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی است. البته ساماندهی اقتصاد طیف عظیمی از راهکارها را در بر میگیرد که یکی از این موارد تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز است.

 

کابینه سیزدهم فارغ از سهم‌خواهی‌ها تشکیل می‌شود

خبرگزاری مهر به گفت وگو با محمد سرگزی رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس پرداخت و آورد: با توجه به مشکلات اقتصادی عمیق کشور باید دولت مردمی از جامعه نخبگانی بهره مند شود. نباید به خاطر گرایش سیاسی، افراد متعهد و متخصص کنار گذاشته شوند لذا رئیس جمهور منتخب با صراحت اعلام کرده که از نیروهای انقلابی و جهادی برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کند. رئیسی سال‌ها در دستگاه قضایی کار کرده و مدل مدیریتی‌اش این گونه بوده که نظرات مختلف را شنیده و بهترین نظر را استفاده کرده است. قطعاً نظرات نمایندگان برای بهبود وضعیت مردم را نیز خواهد شنید و از نظرات دلسوزانه آنها برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کند. اما در صورتی که شائبه سهم خواهی یا فرصت طلبی از سوی افراد سیاسی یا نمایندگان مجلس وجود داشته باشد، رئیس جمهور منتخب با قدرت و قوت نظرات پیشنهادی را نخواهد پذیرفت، رئیسی با هر گونه سهم خواهی، سیاسی کاری و معامله بر سر سمت‌های کابینه مخالفت خواهد کرد. کابینه سیزدهم فارغ از سهم خواهی‌های معمول انتخاب خواهد شد.

آیا دولت رئیسی موفق به “شیفت پارادایم” در حوزه سلامت کشور می‌شود!؟

خبرگزاری تسنیم به گفت وگو با زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس پرداخت و آورد: برای آینده نظام سلامت نیاز به تغییر رویکرد یا “شیفت پارادایم” یعنی تغییر نگاه درمان‌محور به نظام سلامت‌محور و استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی داریم.  با توجه به بحران کرونا یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در دولت آینده، بحث سلامت خواهد بود و قاعدتاً با توجه به  بحران کرونا، وزیر بهداشت در دولت  آینده باید برنامه جامع و کاملی را در ارتباط با پیشگیری و درمان بیماری کرونا داشته باشد. موضوع سلامت و نظام سلامت فراتر از بحث کرونا، اهمیت کلیدی برای همه کشورها دارد و نظام سلامت فعلی ما گزاره‌های خود را از نظام‌های سلامت غربی به عاریت  گرفته است. کتاب سلامت ۲۰۱۲ آمریکا   که یک منبع  معتبر بین‌المللی است اشاره می‌کند که آمریکا در شاخص‌های سلامت مانند کاهش مرگ و میر مادران، افزایش امید به زندگی  و کاهش مرگ و میر نوزادان موفق بوده اما نتوانسته  عدالت در سلامت را برقرار کند؛ در این کتاب ذکر می‌شود  تبعیض و بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات  سلامت در آمریکا  بیشتر شده و حتی تقاضاهای القایی و تجاری شدن سلامت از معضلاتی است که با وجود پیشرفت شاخص‌ها گریبان‌گیر نظام سلامت در آمریکا شده است.