از لحاظ قدرت منصوبه نیروگاههای حرارتی بعنوان نهمین کشور جهان محسوب می‌شویم
از لحاظ قدرت منصوبه نیروگاههای حرارتی بعنوان نهمین کشور جهان محسوب می‌شویم
معین نیوز_به گزارش ارسالی خبرنگار معین از قزوین، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: در حال حاضر بطور متوسط ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود و این افتخار و موفقیت با تلاش نیروهای متخصص و اتکا به مهندسان و کارشناسان جوان حاصل شده است.

مدیران صنعت آب و برق استان قزوین در جمع خبرنگاران گروهی استان گزارشی از اقدامات انجام شده و طرح های در دست اقدام را ارائه کردند.

در این نشست ابوالفضل موتابها مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین، منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، عیوض زاده جانشین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، اوجاقی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان، برق قزوین زیرمجموعه برق استان زنجان است) و داراب بیرنوندی مدیرعامل آبفا به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ابوالفضل موتابها در این نشست گفت: با گذشت بیش از ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه صنعت برق هستیم و گام مهمی در زنجیره تامین انرژی الکتریکی برداشته شده است.

وی بیان کرد: در این راستا در ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور شاهد افزایش ۱۴ برابری هستیم و در تولید برق توسط نیروگاههای حرارتی نیز با ۳۳ برابر شدن تولید مواجهیم و به لحاظ قدرت منصوبه نیروگاههای حرارتی بعنوان نهمین کشور جهان محسوب می شویم.

موتابها اظهارداشت: کیفیت برق و راندمان آن به ۳۹.۲ درصد رسیده و در این زمینه نیز در رتبه ۱۲ دنیا هستیم و با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه یازدهم قرار داریم.

این مدیر با اشاره به دیگر موفقیت های حاصل شده در بخش نیروگاهی اضافه کرد: امروز با اتکا به مهندسان توانمند کشور در ساخت توربین های گازی و کمپرسور که در ردیف تجهیزات اصلی نیروگاههای حرارتی است در ردیف ۵ کشور جهان هستیم که این دانش بومی سازی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: با آمادگی خوبی که نیروگاههای حرارتی داشتند سال قبل با ۹۸ درصد و امسال با ۹۹ درصد آمادگی از متوسط ۹۵ درصد جهانی هم بالاتریم و درساخت کل تجهیزات نیروگاهی بیش از ۹۱ درصد و تجهیزات مکانیکی ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم.

۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود

وی اظهارداشت: در حال حاضربطور متوسط ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود و این افتخار و موفقیت با تلاش نیروهای متخصص و اتکا به مهندسان و کارشناسان جوان حاصل شده است.

موتابها تصریح کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در کاهش و حذف خاموشی در بخش خانگی و تامین انرژی مورد نیاز صنعت است که در این زمینه در حالی که در تابستان سالهای ۹۹ و ۴۰۰ با خاموشی با برنامه و بی برنامه روبرو بودیم توانستیم در سال اول با ۱۰۰ اقدام جهادی و سال دوم با یکصد و چهل اقدام نسبت به کاهش خاموشی ها اقدام کنیم و امسال نیز ۱۸۰ اقدام انجام دادیم که تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی گفت: در این دولت حدود ۸۲۶۰ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاههای حرارتی داشتیم که ۵۸۰۰ مگاوات آن نیروگاه جدید و ارتقای توان بود که در مقایسه با هشت سال گذشته که ۶۸۰۰ مگاوات تولید شده بود توانستیم آن را به بیش از هشت هزار مگاوات برسانیم.

این مدیر یادآورشد: برای عبور از ناترازی ها و رفع خاموشی ها امسال به لحاظ افزایش ظرفیت در سه محور متمرکز شدیم که در محور اول قرار شد ۱۰ هزار مگاوات در حوزه وزارت نیرو افزایش ظرفیت داشته باشیم که تاکنون ۸۲۶۰ مگاوات آن معادل ۸۲ درصد آن عملیاتی شده است.

موتابها اظهارداشت: در مرحله دوم قرار بود صنایع پر مصرف مانند فولاد و آلومینیوم که مصرف بالایی دارند قرار شد ۱۰ هزار مگاوات در حوزه نیروگاههای تجدیدپذیر و حرارتی وارد مشارکت شوند که حدود ۶ هزار و چهارصد مگاوات درحال انجام است و پیش بینی می شود در تابستان سال آینده دو هزار و هشتصد مگاوات آن محقق شود.

۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود

این مدیر گفت: بخش سوم مربوط به نیروگاههای تجدیدپذیر است که توسعه یابد بخش تجدید پذیر هم توسعه باید پیدا کند و توجه ویژه شده است و تا سال آینده ۲ تا سه هزار مگاوات انرژی بدون سوخت تولید خواهد شد که عمده آن در این دولت محقق می شود.

این ۳۰ هزار مگاوات که در دولت سیزدهم محقق شده به لحاظ افزایش ظرفیت انجام شده است اما در کنار آن مدیریت مصرف در اقدام جهادی بود که ۱۴۰ اقدام در دستور کار قرار گرفت برای مدیریت مصرف که با همکاری رسانه ها این مدیریت انجام شده است.