از نخبگان سیاسی تا نخبگان علمی
از نخبگان سیاسی تا نخبگان علمی
معین نیوز_یک روزنامه نگار باسابقه در یادداشتی با عنوان " از نخبگان سیاسی تا نخبگان علمی " از نگاه جدید و جذاب مجمع نمایندگان گیلان در موضوع انتخاب استاندار تمجید کرد.

صاحب مقصودی در این یادداشت آورده است: مجمع نمایندگان استان حدود دو ماه است اسیر نام های مختلفی برای تصدی استانداری گیلان شده است، نام های سبک و سنگینی که هر کدام با الصاق برچسب های مختلف از سوی سیاسیون استان از گردونه رقابت خارج شده اند. یکی پرونده اخلاقی اش روی میز وزیر کشور قرار گرفت و دیگری پرونده مالی اش، یکی نامه بازنشستگی اش و دیگری هم انتصابش به دولت تدبیر و امید و دیگرانی هم به جرم غیربومی بودن فرصت جولان پیدا نکردند.

حتی سه گزینه وزین اخیر یعنی اسدالله عباسی وزیر تعاون دولت احمدی نژاد، محمدجعفرعلیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی و سردار هامون محمدی فرمانده سابق سپاه قدس گیلان نیز مورد اقبال ” کمیته رسیدگی به موضوع انتخاب استانداران ” وزارت کشور مواجه نشدند.

اما طیف اکثریت مجمع نمایندگان گیلان که می دانند چه فرصت های ارزشمندی از کف داده اند، منتظر معرفی گزینه جدید از آن سوی مرزهای استان نماندند و قصد دارند اینبار مسیر جدیدی را بپیمایند.

از همین رو روز شنبه، شش تن از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزارت کشور، دکتر محمد دوستار را گزینه نهایی خود به عنوان استاندار گیلان معرفی کردند.

شاید دوستار تجربه سیاسی اسدالله عباسی و تجربه نظامی سردار محمدی و تجربه عمرانی محمدجعفرعلیزاده را یکجا نداشته باشد، اما همه نامبردگان از مسیری به نام دانشگاه به چنین سوابقی رسیده اند.

نقش و کارکرد آموزش عالی چیزی فراتر از پرورش مدیران اجرایی نیست، پس وقتی خروجی جامعه دانشگاهی اینچنین است، چرا خود جامعه دانشگاهی نتوانند چنین فرصتی داشته باشند.

فرصتی که البته اینبار مجمع نمایندگان گیلان، با معرفی دکتر دوستار رییس پیشین دانشگاه پیام نور گیلان و رییس فعلی دانشگاه های آزاد اسلامی استان، جهت تصدی استانداری گیلان، در اختیار نخبگان علمی قرار داد.

پایین آمدن از عاج سیاسی برای نمایندگانی که عمری را در راهروهای سیاسی ترین ارگان کشور سپری کردند، سخت بود، ولی اینبار برای فرار از بحران و البته برای ساختن گیلانی آباد، تن به انتخاب یک چهره علمی برای استانداری گیلان دادند.

حال امید است، نگاه جدید و جذاب مجمع نمایندگان استان به جامعه دانشگاهی، مورد اقبال هم خواص استان و هم وزارت کشور قرار بگیرد تا تجربه موفقی گردد و زین پس دیگر استانها نیز به تبعیت از گیلان چنین مسیری را بپیمایند.

  • نویسنده : صاحب مقصودی