استاندار: بزرگترین تهدید سلامت گیلان پسماند است
استاندار: بزرگترین تهدید سلامت گیلان پسماند است
معین نیوز_استاندار گیلان پسماند را بزرگترین تهدید استان عنوان کرد و گفت: اکنون دیگر زمان ارائه گزارش شفاهی نیست و این اقدام از هیچ مسئولی پذیرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر یکشنبه در پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان اظهار داشت: در دیدار نمایندگان شمال کشور با رئیس جمهوری، فیلمی از وضعیت پسماند گیلان تهیه و به نظر دکتر رئیسی رساندیم که برای وی نیز ناراحت کننده بود.

وی افزود: هم اینک زمان ارائه گزارش توصیه‌ای نیست و باید وارد عمل شد که نقش شهرداران و فرمانداران در کنترل و رفع معضل پسماند بسیار مهم است و در جلسات بعدی باید نسبت به این مسئولان گزارش کار بدهند.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: اکنون در بخش روستایی با توجه با آمار ارائه شده حدود ۲۵۰ روستا در طرح تفکیک زباله از مبدا قرار گرفته‌اند که این رقم حدود ۱۰ درصد روستاهای گیلان را شامل می‌شود و انتظار داریم که این رقم افزایش چشمگیری یابد.

عباسی ملاک عملکرد مدیران به خصوص دهیاران و شهرداران را رفع مشکل پسماند و مدیریت این معضل عنوان کرد و گفت: تفکیک زباله از مبدا بسیار مهم است زیرا نیمی از مشکلات را برطرف می‌کند. با نهادینه شدن این امر و همچنین راه اندازی زباله سوز رشت، مشکلات زباله و پسماند در این استان تا حد زیادی برطرف می شود.

وی به زباله گردانی نیز اشاره و بیان کرد: مسئله زباله گردانی نیز باید از سوی شهرداری رشت ساماندهی شود و شهرداری ها باید کار تفکیک زباله از مبدا را با کسب درآمد انجام دهند که تاکنون در تولید ثروت از تفکیک زباله، هیچ یک از شهرداران استان گیلان موفق نبودند.

عباسی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یکی از مزایای استان گیلان، داشتن کارخانه های تبدیلی از بازیافت زباله است که با انجام کار تفکیک زباله، باعث تولید ثروت می شود.

به جایگزینی محل جدید دفن زباله به جای سراوان رشت نیز اشاره کرد و گفت: منطقه سراوان دیگر گنجایش زباله را ندارد و در این زمینه نیز محل جدید در نظر است.

جدایی بودجه پسماند استانهای ساحلی نیازی ضروری 

استاندار گیلان همچنین به جدایی بودجه استانهای ساحلی با استانهای شمالی نیز اشاره کرد و افزود: قرار است بودجه استانهای ساحلی از استانهای شمالی تفکیک شود زیرا در غیراینصورت نمی تواند مشکلات پسماند را در استان درستی حل کرد.

نمابنده عالی دولت در گیلان در خاتمه یادآور شد: همچنین در بخش زباله های عفونی بیمارستانها نیز باید نظارت بیشتری انجام شود زیرا این بخش نیز بسیار مهم است و باید با کمک هم معضل پسماند را در استان گیلان کاهش داده و آنرا برطرف کنیم.

در پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان که به ریاست اسدالله عباسی در محل استانداری گیلان در رشت برگزار شد، مسئولان محیط زیست و مدیریت پسماند، شهردار رشت و سایر مسئولان این استان حضور داشتند.