استاندار: ساماندهی معضل زباله در تمامی پهنه گیلان مدنظر باشد
استاندار: ساماندهی معضل زباله در تمامی پهنه گیلان مدنظر باشد
معین نیوز_استاندار گیلان با تاکید بر لزوم شتاب در روند احداث و تکمیل نیروگاه زباله سوز رشت گفت: ساماندهی معضل زباله، فقط مربوط به مرکز استان نیست بلکه باید به صورت یک پهنه در گیلان مدنظر باشد.

اسدالله عباسی روز چهارشنبه در بازدید از بخش‌های مختلف شرکت کود آلی رشت، روند تفکیک زباله، ساخت سالن جدید و نیز احداث نیروگاه زباله سوز به جلسه اخیر کارگروه مدیریت پسماند استان و تأکید صورت‌گرفته مبنی بر زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: به روزآوری فرآیند اقدامات شرکت کودآلی تا پایان آبان ماه مورد تأکید بوده که به خوبی در حال انجام است و ۵۰۰ تن زباله بازیافت می‌شود.

وی با اشاره به بازدید از ساخت بخش دوم شرکت کود آلی اظهار داشت:  باید امور به صورت روزشمار دنبال شود تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از این بخش باشیم و با افتتاح این فاز نیز ۵۰۰ تن به ظرفیت بازیافت زباله افزوده می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت تسریع روند احداث و تکمیل نیروگاه زباله سوز تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا ظرفیت ۶۰۰ تنی این زباله سوز را به یک‌هزار و ۱۰۰ تن افزایش دهیم چراکه معضلات زباله فقط در شهر رشت نیست و باید به صورت یک پهنه در استان دیده شود.

عباسی با اشاره به اینکه ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای به روزآوری، فاز دوم مرکز بازیافت و نیروگاه زباله سوز موجود است، افزود: سرعت عمل و کار جهادی همراه با همدلی و وفاق ، منجر به دستیابی به اهداف تعیین شده در زمان مشخص می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای این پروژه، می تواند الگویی برای دیگر پهنه‌های تعیین شده استان باشد، گفت: از مردم  استان می‌خواهم که در جهت رفع این معضل بزرگ با کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدأ، متولیان امر را همراهی کنند.

گیلان با محیط زیست زیبا و شکننده سالها است که از مشکلات زیست محیطی و عدم مدیریت صحیح پسماند و فاضلاب رنج می برد. اغلب مراکز دفع زباله گیلان در کنار رودخانه های مهم، تالابها و دریای خزر قرار دارد و خاک و آب منطقه را آلوده می کند.

جنگل های سراوان رشت  افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است. این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود.

۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان های مختلف گیلان وجود دارد. هم اینک بر اساس آمارها روزانه افزون بر دو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود که در این میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به کلانشهر رشت است.

تصفیه خانه شیرابه در محل دفن زباله در سراوان رشت نیز شهریور ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.