استفتاء از مراجع تقلید برای نذرهای ماه محرم
استفتاء از مراجع تقلید برای نذرهای ماه محرم
معاون راهبری و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نذرهای مردمی در ماه محرم و شرایط کرونایی کشور گفت: طی استفتایی از مراجع تقلید پیگیر این موضوع هستیم که آیا می‌توان نذرهای خاص مردم را به حکم ثانوی و با توجه به شرایط فعلی کشور تغییر داد یا نه و نتیجه این استفتاء به رسانه ها اعلام خواهد شد.

در مساله ۲۶۴۰ رساله حضرت امام خمینی (ره) آمده است: نذر آن است که انسان ملتزم شود که کار خیری را برای خدا به جا‏‎ ‎‏آورد، یا کاری را که نکردن آن بهتر است برای خدا ترک نماید.‏ همچنین در نذر باید صیغه خوانده شود و لازم نیست آن را به عربی‏‎ ‎‏بخوانند. پس اگر بگوید چنانچه مریض من خوب شود، برای خدا بر من است که هزار‏‎ ‎‏تومان به فقیر بدهم نذر او صحیح است.‏

بسیاری از عزاداران حسینی همه ساله نذورات خود را با فرا رسیدن ماه محرم به هیات ها و مساجدی می دهند که خیمه های عزا برپا می شود. برخی نیز در خانه های خود اقدام به پخت غذا کرده تا به اندازه نمکی در آش عزای سیدالشهدا(ع) سهیم شوند. امسال با توجه به وضعیت کرونایی کشور بسیاری از افراد تلاش دارند تا نذرهای خود را به نیازمندانی بدهند که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا دچار تنگنا شده و قادر به تامین زندگی خود نیستند.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: نذر بعضی از مومنین به عنوان نذرعام است و برای نذر قید خاصی مطرح نشده که مثلا طبخ صورت بگیرد و لذا پیشنهاد می کنیم که این افراد حتی الامکان طبخی نداشته باشند و مواد غذایی را به دست افراد نیازمند برسانند.

وی افزودک ممکن است کسی نذر اطعام کرده باشد ولی به دلیل نگرانی های بهداشتی به او توصیه می کنیم که هزینه اطعام خود را به نیازمندان بدهد یا کسی نذر کرده که گوسفندی را برای یک هیات ذبح کند که پیشنهاد ما این است که پول گوسفند را پرداخت کند.

طی استفتایی از مراجع تقلید پیگیر این موضوع هستیم که آیا می‌توان نذرهای خاص مردم را به حکم ثانوی و با توجه به شرایط فعلی کشور تغییر داد یا نه و نتیجه این استفتاء به رسانه ها اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه چنین استفتائاتی به فتوای برخی مراجع درخصوص ذبح قربانی حجاج اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی یک فتوای تاریخی درباره ذبح قربانی حجاج دارند که بر اساس فتوای ایشان لازم نیست ذبح در عربستان انجام شود و حاجیان در همان زمانی که رمی جمرات می کنند، باید با ایران تماس بگیرند و پس از این که ذبح در کشور انجام شد، آنگاه می توانند سر خود را بتراشند.
وی افزود: قرار است حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امروز در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه صحبت کنند.

وی افزود: کسی که در ماه محرم نذر برنج یا شکر دارد یا حتی کسی که نذر گوسفند دارد، می تواند شکر یا گوشت گوسفند را به دست نیازمندان برساند ولی کسانی که نذر شرعی انجام داده اند؛ یعنی به صیغه عربی یا فارسی نذر کرده اند که مثلا نذر طبخ غذا دارند، نمی توانند تغییری در نذر خود بدهند.

اقشار مستضعف گروه هدف نذورات باشند

حریزاوی درباره نذورات مردمی در ماه محرم و صفر گفت: با توجه به شرایط بهداشتی کشور و وضعیت اقتصادی و معیشتی قشرهای مستضعف، پیشنهاد جدی وجود دارد تا همانگونه که مردم ایران در برهه های مختلف تاریخ اثبات کرده اند، در این ایام نیز نذورات به سمت گروه های هدف جهت گیری شود.

وی ادامه داد: هیات های مذهبی تلاش کنند تا علاوه بر این که به بیماران کرونایی کمک می کنند، در راستای رزمایش مواساتی که در ماه رمضان برگزار شد، امروز نیز حرکت احسان و تعاون که مورد تاکید رهبر انقلاب است، در ماه محرم انجام شود و در کنار کمک به بیماران کرونایی و خانواده‌ها به برکت سفره سیدالشهدا دردهای آنان کاهش پیدا کند به سمت نیازمندان نیز برود.

حریزاوی از هیات های مذهبی خواست تا ابتکار عمل به خرج دهند و به جای این که مثل گذشته غذا طبخ شود و در هیات توزیع شود یا مردم برای دریافت غذا در صف بایستند، یک زحمت اضافه ای را تحمل کنند و ضمن شناسایی مناطق فقیرنشین و خانواده های مستضعف و اقشار کم‌برخوردار به گونه ای برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند غذا را به دست افراد نیازمند برسانند.

وی اضافه کرد: رزمایش مواسات و کمک همدلانه در چند قرارگاه ملی و استانی سازماندهی شد و اگرچه محاسبه آن حجم از کمک و مواد غذایی که توزیع شد، وجود ندارد ولی به عنوان نمونه فقط هیات های مذهبی ۴۸ میلیارد تومان جمع آوری کردند و مساجد بیش از ۵۰ میلیارد تومان شامل وجه نقد و مواد غذایی میان نیازمندان توزیع کردند و در یک هیات مذهبی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان جمع آوری و به دست نیازمندان رسید.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امیداوریم همان شور و شوقی که در ماه مبارک رمضان برای همدلی مومنانه برپا بود، در ماه های محرم و صفر امسال به ویژه با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی که باعث مشکلات قشر مستضعف شده، نیز وجود داشته باشد.