اسرائیل در آستانه انفجار اجتماعی؛ ماجرا چیست؟
اسرائیل در آستانه انفجار اجتماعی؛ ماجرا چیست؟
معین نیوز_تحرکات اخیر در اراضی اشغالی بخصوص اصرار صهیونیست‌های افراطی برای برگزاری راهپیمایی سنتی سالانه در بیت المقدس و واکنش فلسطینی‌ها، سبب شده علاوه بر آمریکایی‌ها ، دستگاه‌های امنیتی رژیم اسرائیل هم نگران شوند؛ برخی معتقدند اسرائیل در آستانه انفجار اجتماعی است؛ اصل ماجرا چیست؟

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیلی و غربی، تشکل های صهیونیستی از جمله “صهیونیست های مذهبی”، “شورای یهودیان” کرانه باختری، موسوم به “شومرون”‌و “یهودا”و همچنین تشکیلات “نهضت جوانان یهودی” خواستار برگزاری راهپیمایی در بیت المقدس برای روز پنجشنبه این هفته شده اند.

راهپیمایی سالانه این گروه، ماه گذشته بدلیل تظاهرات ضد نژادپرستانه فلسطینی ها در اعتراض به اخراج خانواده های فلسطینی از محله شیخ جراح شهر قدس که به جنگ مستقیم رژیم اشغالگر با حماس انجامید، بهم خورد. حالا افراطی ها خواستار برگزاری مجدد این راهپیمایی شده اند.

درخواست این گروه ها درست بعد از آن مطرح شد که ۸ حزب اسرائیلی هفته گذشته برای پایین کشیدن نتانیاهو از قدرت متحد شدند، آن هم در شرایطی که اختلافات درون این ائتلاف جدید هشتگانه ، در مواردی بیشتر از اختلافات جداگانه آنان با حزب نتانیاهو است. با اینحال آنها موفق شده اند نتانیاهو را از قدرت پایین بیاورند، اما مقاومت راستگرایان و تندروهای صهیونیست و تحریک جماعات تندرو صهیونیستی برای نمایش قدرت در کف خیابان های بیت المقدس، تا آنجا پیش رفته که سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) هم ابراز نگرانی کرده است و مقام های آمریکایی نیز نسبت به تشدید خشونت ها در سرزمین های اشغالی هشدار داده اند.

برخی کارشناسان اسرائیلی هم به رسانه های این رژیم گفته اند که پشت تحرکات اخیر سیاستمداران راستگرا قرار دارند که از تشکیل دولت ائتلافی جدید خشمگین هستند و تلاش دارند با ایجاد بحران امنیتی و جنگ ، برای ادامه دولت نتانیاهو زمینه سازی کنند. شاباک هم در بیانیه اخیر خود سیاستمدارانی را متهم کرده است که جماعات افراطی را به خشونت ترغیب می کنند.

بیانیه شاباک همچنین پرده از دو موضوع خاص در شرایط جاری برداشته است، اول اینکه نقاب از چهره بزک کرده رژیم اشغالگر قدس برداشت، ‌رژیمی که با حمایت غربی ها قرار بود الگوی نظام های سیاسی منطقه شود و دوم اینکه عمق اختلافات در درون رژیم را نشان داد، آنگونه که پیش بینی سرنوشت محتوم آن دیگر چندان دشوار نیست.

البته فعلا پلیس رژیم صهیونیستی با انجام تظاهرات افراطی های شهرک نشین در بیت المقدس مخالفت کرده است، اما هشدار جدی یحیی السنوار رئیس اجرایی حماس را هم نباید نادیده گرفت که اسرائیلی ها را تهدید کرده در صورت بروز جنگ جدید با غزه ، نقشه خاورمیانه تغییر خواهد کرد.

در ارتباط با شرایط جاری سوالات زیادی مطرح است تا نشان دهد که تحولات اخیر در داخل اراضی اشغالی از کجا آب می خورد و چه کسانی پشت آن هستند؟

یک مرور کلی به روند اتفاقات از هنگام روی کار آمدن جوبایدن در آمریکا دو نکته را مشخص می کند؛ یکی اینکه اسرائیلی ها از نتایج انتخابات این کشور همچنان خشمگین هستند و دیگر اینکه جمهوری خواهان و در راس آنها دونالد ترامپ همچنان دنبال بحران سازی برای بایدن می باشند و تحرکات اخیر در اسرائیل را شاید بتوان سنگ بزرگ جمهوری خواهان و صهیونیست های تندرو جلوی پای رئیس جمهوری آمریکا تعبیر کرد.

بایدن و تیم او اگرچه در جنگ اخیر غزه، رسما از اسرائیلی ها حمایت کردند، اما نکته اینجاست که بایدن به محض ورود به کاخ سفید ، نیات و برنامه های ترامپ در ارتباط با سرزمین های اشغالی را معلق گذاشت و باردیگر ایده دو کشور را مطرح کرد. حالا هم گویا همین اسرائیل به پاشنه آشیل بایدن تبدیل شده است.

جمهوری خواهان آمریکایی که از قدرت حماس در جنگ غزه به خشم آمده اند و افراطی های اسرائیل، با تحرکات اخیر خود تلاش دارند پای بایدن را هرچه بیشتر در گل فرو کنند.

جالب است که تیمی از جمهوری خواهان متشکل از سناتورهایی مانند تد کروز، بیل هگرتی، و لیندزی گراهام، به اسرائیل سفر و از جنوب این کشور و اماکن مسکونی که هدف حملات راکت‌های جریان مقاومت در جنگ اخیر قرار گرفته است، بازدید کردند. آنها در اسرائیل علیه بایدن سخن گفتند.

سناتور تد کروز روز دوشنبه ۱۰ خرداد درسخنانی در بیت المقدس، جو بایدن را متهم کرد که “در جریان ١١ روز جنگ مرگبار اخیر میان اسرائیل و جریان مقاومت، در برابر دشمنان اسرائیل ضعیف عمل کرده و با ارسال میلیون‌ها دلار کمک به تشکیلات خودگردان فلسطینی، گروه حماس را جسورتر کرده است.”

همزمان مایک پمپئو وزیر خارجه دونالد ترامپ در دولت قبلی آمریکا هم به بایدن حمله کرد که چرا در برابر ایران و بازگشت به برجام انفعال داشته است و به همین دلیل در برابر حماس در جنگ اخیر ضعیف عمل کرده است.

حالا با بالا گرفتن بحران اجتماعی در سرزمین های اشغالی که می تواند به یک بحران جدید امنیتی تبدیل شود، اسرائیل عملا به پاشنه آشیل دمکرات های آمریکا تبدیل شده و بایدن بر سر دوراهی اجباری “پروژه دو کشوری” و یا “بازگشت به سیاست های ترامپ” قرار گرفته است. این درحالی است که یک بحران امنیتی جدید با توجه به پیوستن فلسطینیان داخل سرزمین های اشغالی اعم از کرانه باختری و بیت المقدس به مقاومت از یک سو و قدرت غزه که در جنگ اخیر به رخ کشیده شد از سوی دیگر، شرایط را برای هم صهیونیست ها و هم دولت آمریکا غیر قابل پیش بینی ساخته است.

این درحالی است که اسرائیل همانند گذشته از حمایت حامیان سابق اروپایی نیز برخوردار نیست و به علاوه این بار بعد از جنگ اخیر غزه ، خشم جهانی علیه صهیونیست ها به خیابان های بزرگ اروپا و آمریکا کشیده شده است.