اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی در گیلان بیش از شش برابر شد
اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی در گیلان بیش از شش برابر شد
معین نیوز_مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : اعتبارتسهیلات مشاغل خانگی امسال در این استان بیش از شش برابر سال قبل شده است.‌

دکتر یونس رنجکش در جلسه کمیته فنی اعتبارات مشاغل خانگی با هدف هماهنگی نحوه توزیع و پرداخت ان با حضور مدیران دستگاههای اجرایی و بانک های عامل افزود : این اعتبار از شش میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی اظهار داشت : این تسهیلات در قالب وام کم بهره به متقاضیان دارای فعالیت مشاغل خانگی زیر مجموعه دستگاههای اجرایی صنعت ، معدن و تجارت ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با معرفی به بانک های عامل توسعه تعاون و رفاه پرداخت می شود.

وی گفت : اولویت پرداخت این تسهیلات به شرکت های پشتیبان فعال در بخش مشاغل خانگی است که بر اساس تصمیمات و دستورالعمل های ارایه شده ۷۰درصد اعتبارات به این بخش پرداخت می شود.

به گفته وی ، سقف تسهیلات پرداختی برای هرشغل ۱۰۰میلیون تومان است که متقاضیان پس از بررسی و معرفی انها توسط دستگاههای اجرایی و تایید کمیته فنی دبیرخانه تسهیلات که در اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی مستقر است به بانک های عامل معرفی می شوند.

به گفته وی ، ۳۰درصد از اعتبارات نیز برای مشاعل خانگی مستقل در نظر گرفته شده است.

مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان با تاکید بر جذب به موقع این اعتبارات از دستگاههای اجرایی و بانک های عامل خواست تا ضمن تسهیلگری در این زمینه بر اساس قوانین و دستورالعمل های ابلاغی در روند جذب آن تسریع ببخشند.

رنجکش افزود : اولویت قرار دادن شرکت های پشتیبان در ان زمینه با هدف تکمیل زنجیره ارزش و همچنین در نظر گرفتن سهولت پشتیبانی از مشاغل خانگی و فعالان این بخش است که در این زمینه مسوولیت اصلی دستگاههای اجرایی نظارت دقیق بر عملکردها است.

وی یاد اور شد : کلیه دریافت کنندگان این تسهیلات باید در سامانه رصد اشتغال نیز ثبت نام کنند تا روند واقعی اشتغال زایی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی مشاغل خانگی را در زمینه تولید و رفع نیاز های جامعه بسیار حایز اهمیت خواند و سرمایه گذاری در این زمینه را علاوه بر نقش مهم آن در تامین و تقویت بنیه مالی و اقتصادی خانواده اثر بخش در فرایند توسعه اقتصادی با هدف گذاری مناسب عنوان کرد.

وی افزود : از سال ۱۳۹۷ تاکنون میزان تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی در گیلان بیش از ۴۰میلیارد تومان بوده است.