افشای نقش زاکانی در مناظرات/رأی نامزدهای پوششی تعیین‌کننده است؟
افشای نقش زاکانی در مناظرات/رأی نامزدهای پوششی تعیین‌کننده است؟
معین نیوز_محمد نعیمی پور از اعضای حزب اتحاد ملت بر این باور است که سطح پایین مناظرات و روشن نشدن بسیاری از مسائل در این مناظرات خود دلیل مهمی است که مردم را به تماشای آن ترغیب نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مناظرات این دور از انتخابات ریاست جمهوری با نقد و کنایه های زیادی همراه بود، هم از جهت نوع سوالات و نحوه برگزاری این مناظرات هم از جهت عملکرد ۷ کاندیدا. محمد نعیمی پور از چهره های سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که سطح پایین مناظرات و روشن نشدن بسیاری از مسائل در این مناظرات خود دلیل مهمی است که مردم را به تماشای آن ترغیب نمی‌کند.

به گفته نعیمی پور، دو نفر از کاندیداهای اصولگرا، کاندیدای اصلی هستند که در چند روز آینده مشخص می شوند و بقیه در واقع کمک کننده هستند تا مناظره ها مقداری شکل بگیرد تا به آن دو نفر که نهایتا یکی از آنها، کاندیدای اصلی خواهد بود، کمک کرده باشند.

مشروح مصاحبه محمد نعیمی پور از اعضای حزب اتحاد ملت را با خبرگزاری خبرآنلاین می‌خوانید؛

**********

*آقای نعیمی پور!تحلیل شما از دو مناظره برگزار شده چیست؟

من  مختصری از مناظره ها را دیدم در واقع باید بگویم مناظره ها را به صورت جدی دنبال نکردم.

مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سطح پایین است و مردم را ترغیب نمی کند

*ارزیابی کلی شما نسبت به این مناظرات چیست؟ با همان مقداری که مستقیم دنبال کردید و دیگر خبرها و تحلیل ها درباره مناظرات؟

سطح این مناظره ها را پایین می دانم، به نظر من چندان که باید مسائل را روشن نمی کند و مردم را هم به حضور یا عدم حضور در انتخابات ترغیب نمی کند.

*تفاوتی بین این مناظره ها با مناظره های سال ۹۶ می بینید؟

اصلا قابل مقایسه نیستند.

مطالب کاندیداها نشانی از دانش و توانایی آنها ندارد

*از چه نظر؟

در واقع وقتی کاندیداها به گونه‌ای تایید صلاحیت می شوند که نشان از یک برنامه ریزی دارد، مطالبی نیست که مبنای آن دانش و توانایی کاندیداها باشد برعکس نشان دهنده دست خالی و وعده‌های پوچ و مردم فریب آنان است.  این مناظره ها بیش از اینکه برای تصمیم گیری مردم راه گشا باشد بیشتر مخاطب یا شنونده را دچار یک نگرانی شدید می کند که با این همه مشکلات و با این همه سیاهی،چگونه ممکن است جمهوری اسلامی راه خودش را ادامه دهد. بدون هیچ گونه ملاحظه ای عملکرد جمهوری اسلامی را در ۴۰ سال گذشته مورد حملات شدید قرار می دهند که نه از سر واقعیت بلکه از سر استیصالی است که برای رای جمع کردن، به آن دچار شده اند.

اظهارات کاندیداها را برای آرامش روانی مردم و امنیت کشور مضر می دانم

لذا غیر از اینکه این رقابتها و این گونه صحبتها و هجمه ها را برای حل معضلات کشور مفید نمی دانم بلکه برای افکار و آرامش روانی عموم مردم و حتی امنیت کشور مخل و مضر است. جالب است آقایانی که خودشان را اصولگرا می دانند این دستاوردی را که به نام ولی فقیه و با نام جمهوری اسلامی تا اینجا رسیده است را به کل نابود شده می دانند و با آدرس غلط دادن، کسانی را متهم می کنند که در واقع مجریانی برای جمهوری اسلامی بودند نه تصمیم گیرندگان استراتژیک! و یقینا از این نحوه کارشان به زودی دچار پشیمانی می شوند منتهی وقتی پشیمان می شوند که دیگر سودی ندارد.

افشای نقش زاکانی در مناظرات /رأی کاندیداهای پوششی تعیین کننده است؟

مناظرات ریاست جمهوری دستاوری برای مردم ندارد

*فکر می کنید این مناظره‌ها خروجی دارد  یا در نهایت دستاوردی برای مردم دارد؟

من معتقد هستم که برای انتخابات خروجی مناسبی ندارد و برای کشور و ملت هم دستاوردی ندارد.

مردم تحریم های ظالمانه دوران احمدی نژاد را با پوست و استخوانشان لمس کرده اند

*این رویکرد حمله ای که کاندیداها نسبت به دولت دارند، آیا می تواند آنها را در نگاه مردم برجسته کند؟ در واقع به نظر می رسد این کاندیداها رقیب شان را همچنان دولت روحانی می دانند تا افراد حاضر در صحنه.

یکی از مشکلاتی که در این دوره وجود دارد و مناظره را بی اثر و حتی مضر برای کشور می کند این است که کاندیداها اساسا هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارند و مجری برنامه هایی خواهند بود که از قبلا تدارک دیده شده است. منتهی به خاطر اینکه بتوانند رای جمع آوری کنند چاره ای ندارند جز اینکه به گذشته ها بتازند و از همه مهمتر به دولت فعلی بتازند چون مردم در حال حاضر دستاوردهای ناشی از تحریم های ظالمانه ای را که در دورانی پایه گذاری شده که با حمایت همه جانبه و و تام و تمام ولایتمداران و اصولگرایان و حامیان حکومت اسلامی، احمدی نژاد بر کرسی ریاست نشسته شد و به او معجزه هزاره سوم لقب دادند، کاملا با پوست و استخوانشان لمس می کنند و این  بی ثباتی و عدم تعادل در اقتصاد کشور و عدم چشم انداز روشن در کشور، تهی شدن سفره ها به خاطر تورم، بی توجهی به تولید و جهش تولید به دلیل شرایط بین المللی ایجاد شده ناشی از سیاست خارجی کشور و عدم سرمایه گذاری دیگران در این کشور و حتی خروج سرمایه های مردم از این کشور و سرمایه گذاری در سایر کشورها، اینها دلایل اصلی بوده که منشا آن دوران احمدی نژاد و  اعلام کاغذ پاره بودن مصوبات سازمان ملل بوده است و الان دیگر کارد به استخوان مردم رسیده است.

کاندیداها برای فریب مردم و جمع آوری رأی به دولت روحانی می تازند

به طوری که آقایان نه از سر دلسوزی برای مردم بلکه از سر فریب دادن و آدرس غلط دادن و مقداری رای کسب کردن، آن را به تهاجم به دولت روحانی تقلیل می‌دهند، در حالی که همه می دانند که دولت روحانی برای اینکه بتواند در اقتصاد تحرک ایجاد کند سعی کرد مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را  منتقی کند و ایران را وارد یک صحنه سیاسی بین المللی بدون تنش کند.

شاخص های اقتصادی دوران پس از توافق برجام نشان داد سرچشمه مشکلات اقتصادی کشور در سطح بین المللی کجاست. آنها نمی خواهند به این موضوعات بپردازند چون هیچ هنری ندارند که به مردم نشان دهند تا مردم را دلگرم کنند که ممکن است برنامه های اینها، گره ای از گره های کشور باز کند.

لذا به تهاجم به روحانی می بپردازند و این به خاطر مشکلات عمیقی است که در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی کشور به وجود آوردند و الان مردم آثار آن را احساس می کنند. اینها همان کسانی هستند که مملکت را به این نقطه رساندند و خدا عاقبت مردم و کشور را به خیر کند که حالا به صورت یکدست یکبار دیگر می خواهند بر کشور حاکم شوند و سرنوشت تیره تر و تاریکتری را به کشور تحمیل کنند.

غیر از دو نفر بقیه کاندیداهای اصولگرا پوششی هستند

*در ۲ مناظره قبلی شاهد بودیم که برخی کاندیداهای اصولگرا  رقبا را تهدید به محاکمه شدن یا ممنوع الخروج شدن یا …کردند، بازخورد چنین ادبیاتی در مناظره ها را در افکارعمومی چطور می بینید؟

الان تعدادی از این ۵ نفر به این دلیل احراز صلاحیت شدند که برای یک یا دو کاندیدای اصلی که مد نظر آقایان بوده پوشش درست کنند تا شرایط را برای حملاتی که لازم می دانند، به دولت روحانی و جریان اصلاحات فراهم کنند. آقای زاکانی بسیار بدون رودربایستی این نقش را بازی کرده است. همه هم می دانند که آقای زاکانی رجل سیاسی نیست که احراز صلاحیت شده باشد، او مثل بولدوزر همه چیز را تخریب می کند و می تواند همه چیز را خراب و آوار کند، حتی اگر این آوار روی سر خودش و اعتقادات خودش باشد.  بنابراین برای همین، انسان نمی داند که قسم حضرت عباس را باور کند یا دم خروس را.

اصولگرایان نمی توانند در مردم شوقی برای شرکت در انتخابات ایجاد کنند

از آن طرف هم آقای مهرعلیزاده یا آقای همتی از طرف کسانی که این کاندیداها را تعیین کردند، به عنوان سقف سهمیه اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تعریف شده اند، درحالی که این دو بزرگوار اساسا در لیست نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان حضور نداشتند اما اصولگرایان آنقدر تهی دست هستند که نمی توانند در مردم شوقی برای شرکت در انتخابات ایجاد کنند و دلیل آن هم این است که برای مردم روشن شده که یک تقدیر و سرنوشتی برای آنها نوشته شده است.

چون چنین تقدیر و سرنوشتی است  در واقع از آن زمانی که گفتند رای ما کو؟ به این نقطه رسیده اند که رای ما به چه درد می‌خورد؟ و چون چنین حالتی وجود دارد در انتخابات گرمایی ایجاد نمی شود.  منتهی اصولگرایان نیازی به این گرما ندارند و معتقد هستند همانطور که مجلس یازدهم را توانستند پیش ببرند ریاست جمهوری سیزدهم را هم می توانند با هر کیفیتی به نتیجه برسانند و عواقب زود گذر آن را رد می کنند اما خودشان را در مورد عواقب دراز مدت آن به تجاهل می زنند.

رأی کاندیداهای پوششی رأی تعیین کننده ای نیست

* اشاره کردید به کاندیداهای پوششی، به نظر شما این کاندیداهای پوششی اصولگرا چه زمانی انصراف می دهند؟ 

 به نظر من دو نفر از کاندیداهای اصولگرا، کاندیدای اصلی هستند که در چند روز آینده مشخص می شود و بقیه در واقع کمک کننده هستند تا مناظره ها مقداری شکل بگیرد تا به آن دو نفر که نهایتا یکی از آنها، کاندیدای اصلی خواهد بود، کمک کرده باشند. اینکه آن کاندیداهای پوششی کنار روند یا نروند موضوعیت جدی ندارد چون رای آنها هم رای تعیین کننده ای نیست که با کنار رفتنشان یک رای چشمگیری به کاندیدای مورد نظر اضافه کنند. معتقد هستم دو کاندیدا در بین اصولگرایان اصلی هستند که تا چند روز آینده نفر اصلی را روشن خواهند کرد.