اقتصاد دستوری از دلار جهانگیری تا فرزین !
اقتصاد دستوری از دلار جهانگیری تا فرزین !
معین نیوز_ یونس رنجکش/اقتصاد دستوری را باید واژه آشنایی در این سال ها در ادبیات اقتصادی ایران دانست، هرچند که اینگونه دستورات سال‌ها است تیشه به ریشه اقتصاد کشور زده است و هنوز بانیان دیروز و امروز آن بر حکم خود پای می فشارند!...

اقتصاد دستوری را باید واژه آشنایی در این سال ها در ادبیات اقتصادی ایران دانست، هرچند که اینگونه دستورات سال‌ها است تیشه به ریشه اقتصاد کشور زده است و هنوز بانیان دیروز و امروز آن بر حکم خود پای می فشارند!

ابن روزها با اوج قیمت دلار و ارزیابی نفس های اقتصاد ایران با این ضرباهنگ، که برای کنترل شمارش آن در دولت اصولگرای سیزده پای تغییر رییس کل بانک مرکزی به میان آمد و فرزین و دستور دلار فرزینی هم میدان دار شده است به یاد بازی های غوغا سالارانه با رمز دلار جهانگیری در نقد دولت روحانی می افتیم که هنوز هم بازاری برای خود در جمع سیاست بازان این روزهای کشور دارد.

هر آنکس که با یک دو دوتا چهارتای فعالیت اقتصادی آشنایی دارد به خوبی می فهمد که تا زمانی رونقی در کسب و کاری اتفاق نیافتد چندان نمی توان امید به روزهای بهتر و پردرآمدی داشت و هرچقدر هم بخواهی هیچ سرنوشتی برایت رقم نمی خورد مگر آنکه روش ها و شیوه‌های کار و راههای رونق بخشی را تغییر دهی و به قولی اصلاحاتی و طرحی نو دراندازی!

حالا چرا دولتمردان نمی دانند یا نمی خواهند درک کنند در میدانی که رونقی نیست و درآمدهای کشور هر روز رو به کاهش و رکود و تورم هم سر به فلک می کشد با دستور به پایین کشیدن دلار برای بالا بردن تومان ،چندان کار ساز نیست، مگر آنکه فرصتی برای سودجویان نزدیک به منابع رانتی فراهم می شود تا انگونه که می خواهند بتازند!

علم اقتصاد به خوبی می آموزد که اصلاح روش‌ها در کنار فراهم اوری بسترهای رونق تولید و فضای کسب و کار نقش اساسی در افزایش توان و قدرت پول ملی دارد و با دستور این مقام و آن مقام بالا و پایین نمی رود، مگر آنکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشد!

به هر تقدیر مردم گرفتار آمده در بلای ناکارآمدی حکمرانی تازه به دوران رسیده ها ،با این حداقل سوادهایی که ربطی به علم اقتصاد ندارد، مانده اند دست به دعا تا شاید معجزه ای حالشان را خوب کند و دردشان را تیمار نماید وگرنه در حال این روزگاران چندان به امید بندی نیست!