الهام و بازی با دم‌شیر !
الهام و بازی با دم‌شیر !
معین نیوز_یونس رنجکش/این روزها اقدامات تحر یک آمیز الهام رییس جمهور آذربایجان علیه ایران ،واکنش های بسیاری را هم از سوی ناظران سیاسی و هم علاقه‌مندان به جغرافیای تاریخ و تمدن و سرزمینی ایران برانگیخته است ...

این روزها اقدامات تحر یک آمیز الهام رییس جمهور آذربایجان علیه ایران ،واکنش های بسیاری را هم از سوی ناظران سیاسی و هم علاقه‌مندان به جغرافیای تاریخ و تمدن و سرزمینی ایران برانگیخته است .

این تحریک ها که هر بار با روش های گفتمانی و تصویری پیام های مختلفی را بویژه از جنگ دوم قره باغ انتقال می دهد گویای بازی خطرناکی است که این رییس کشورهمسایه در سر دارد. دست یابی به کریدور جدید حمل و نقل در مرز ارمنستان و بستن راه و قطع شاهراه حیاتی ارتباط ایران با اوراسیا در مسیر شکل دهی ژئو پلتیک جدید در منطقه ای را نباید اقدام کشور کوچکی برشمرد که بدون پشتوانه و گرفتن چک سفید امضا از پشتیبانانش اینگونه بی محابا به میدان آمده است.

در افتادن این مهر بازیگری ترکیه و اسرائیل و آمریکا در دامی بزرگ نشان می دهد بازی خطرناکی برای منطقه در غفلت میانجیگری هوشمندانه در حال رقم خوردن است و در بازی چین و روسیه و کشیدن پای متحدان جدید بلوک شرق اتفاق ها تهدید آمیز تر شده است.

جمهوری آذربایجان که هویتی جدای از تاریخ و تمدن ایران ندارد، همواره می کوشد تا با بهره گیری از زبان و در آمیخته شدن با همسایگان ترک به رهبری ترکیه چهره ای جدید از خود بروز و این کشور جداشده از جغرافیای سرزمینی ایران را از زیر سایه هویت ایرانی خارج کند.

تلاش الهام در این سال ها با تمرکز بر روابط پنهان با مخالفان ایران بویژه آمریکا و اسرائیل و در همسویی کامل با ترکیه به عنوان بازیگری منطقه ای و در رویای ارزو های قدرت گذشته و همزاد پنداری با این کشوراز یک سو و کمرنگ کردن روابط با ایران در کنار برخورداری از منابع انرژی به عنوان یک چهره جدید در حوزه کاسپین متمرکز شده است.

البته در حال و هوایی که الهام به سر می برد شاید بخش هایی از سیاست ها در قبال او هم از سوی ایران را نباید نادیده گرفت بویژه پر رنگ شدن عنصر زبان در حاشیه مرزهای با این کشور و کمرنگی هویت سایر اقوام بویژه تالشی ها که بخش عمده ای از حوزه سر زمینی آدربایجان را پوشش و عامل مهمی در کنار سایر عوامل کنترل و بازدارندگی این کشور محسوب می شود را هم نباید از یاد برد.

در کنار این عناصر قدرت کنترلی نا محسوس از دست دادن بازارهای آذربایجان با رفتارهای ناقص و سودجویانه عده ای و نبود استراتزی هدفمند و مناسب تجارت و داد و ستد و حضور در ارکان اقتصادی و گره خوردن در منافع این کشور از دیگر چالش ها در این زمینه محسوب می شود که در این میانه بی توجهی به حوزه تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی و گسترش دیپلماسی عمومی را هم باید به کاستی های ایران در روابط دیپلماتیک و در اختیار گرفتن سپهر فضای عمومی آذربایجان با توجه به در آمیختگی آن با هویت فرهنگی و مذهبی ایران به آن اشاره داشت.

با تمام این مباحث از اینکه الهام پس از اجرای مانور نظامی ایران در ارس به خود اجازه برگزاری مانور مشترک با ترکیه در مرزهای ایران داده است خود پیش داوری بهتری برای بازی او با ایران را بویژه صحبت هایی که در خصوص آذربایجان ایران و یا این روزها انچه از او در کنار نوازش گربه ای به تصویر کشانده اند، بیان می کند ، برشمرد.

آقای الهام باید بداند که این بازی او به ختم شری برایش تبدیل و بیش از اینکه از هشدارها و اقدامات حاکمیت ایران به هراس افتد باید از غیرت ملتی بترسد که چندان دلخوشی از بانیان جدا سازی خاک سرزمینی خود ندارند و همواره این پاره جدا شده را پیوست سرزمینی خود می دانند .آقای الهام با دم شیر بازی نکن !