امیر الشعرای گیلان در جوار استاد معین؛ آرام گرفت+ تصاویر
امیر الشعرای گیلان در جوار استاد معین؛ آرام گرفت+ تصاویر
معین نیوز_۳۱ شهریور ۵۸ یادآور آغاز حماسه سازی ملت ایران در دفاع از عزت و اقتدار ایران است و در۳۱ شهریور ۴۰۰ شانه‌های شهر ، حماسه سازی از سربازان سلطان خوبی‌های ، حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف(ع) با خود حمل می‌کرد تا او را در جوار استاد فرهنگ و ادب سرزمین پارسی به خاک بسپارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جلال شرق ، سید محمود فخر موسوی مشهور به «امیر»، شاعر، بازیگر، کارگردان، تئاتریست، نویسنده و پژوهشگر که با تخلص «بسمل» در سروده‌های خود بهره می‌جست در سال ۱۳۲۶ در شهر مذهبی آستانه‌اشرفیه دیده به جهان گشود.

وی که در سرودن اشعار آئینی و شعر گیلکی و فارسی مهارت داشت ازجمله محدود هنرمندان گیلانی است که در چند بعد هنری مهارت داشت.

فخر موسوی که علاوه بر کارگردانی تئاتر در سینما و تلویزیون، در دکوراسیون تئاترهای که خود می‌نوشت یا بر روی سن می‌برد مهارت داشت بلکه در مراسم‌های محرم به عنوان مداح اهل‌بیت و سرودن مرثیه برای مداحان نیز آثار ماندگاری از خود برجای نهاد.

وی که نزدیک به ۳۶ تئاتر اجراشده نقش‌آفرینی کرد بالغ بر ۵۰ مورد لوح تقدیر از جشنواره‌های استانی، کشوری و منطقه‌ای در کارنامه خود داشت و برنده جایزه بازیگری دوم کشوری در پنجمین جشنواره تئاتر روستا شد.

فخر مو. سوی ازجمله محدود شاعران تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس بود و در چند دوره موفق به کسب شاعر برگزیده استانی و کشوری نیز شده است.

وی که بازیگری را به صورت تجربی آموخته بود اولین نقش جدی و استعداد خود را در تئاتر «گریز از جبهه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی هاشمی در مدرسه ایران‌شهر لاهیجان در سال ۱۳۴۸ نشان داد و خود در سال ۱۳۵۵ اولین اثری را که خود بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را بر عهده داشت «محکوم جنگل» که دارای محتوای سیاسی بود به زبان گیلکی نوشت و از تلویزیون مرکز رشت در زمان پهلوی پخش شد.

فخر موسوی که کارمند بازنشسته اداره آموزش و پرورش شهرستان آستانه‌اشرفیه است با تشکیل انجمن‌های ادبی ققنوس و تشکیل گروه سرود در کانون شهید باهنر آستانه‌اشرفیه توانست جایزه‌های متعدد سرود دانش‌آموزی را به دست آورد.

امیر فخر موسوی علاوه بر اجرای نمایش‌های متعدد مسئول انجمن نمایش استان ۲ سال و شهرستان آستانه‌اشرفیه ۶ سال، مسئول انجمن ادبی قلم شهرستان آستانه‌اشرفیه بوده است

فخر موسوی دو مجموعه شعر خود را به نام «آتش بناف گیا» در سال ۱۳۸۵ و «کتان حوصله در ماهتاب» در سال ۹۲ منتشر داد و علاوه بر این دو مجموعه دو عدد نوار کاست از اشعار گیلکی خود را به نام «آوجا» و «آویی» دردهه ۶۰ اختیار علاقه‌مندان شعر قرارداد.

وی علاوه بر داوری در جشنواره‌های مختلف چه در حوزه نمایش و چه در حوزه شعر و در مدت معاونت هنری اداره کل ارشاد گیلان، بسیاری از بزرگان شعر پارسی با دعوت او به استان گیلان آمدند که علیرضا قزوه، نصرالله مردانی، حمید سبزواری و… ازجمله مدعوین همایش های شعر در گیلان بودند.

امیر فخر موسوی علاوه بر اجرای بازیگری در نمایش‌های «جنگل خوس»، «در حضور باد»، «سوپرایز»، «خرقه ارغوانی»، «شال ترس ممد»، «دخمه»، «آویی» و بازی در سریال «از یاد رفته» به کارگردانی فریدون حسن‌پور در سال ۱۳۸۸ و بازیگری در سریال «چوپان دروغ‌گو» به کارگردانی سیروس حسن‌پور ازجمله کارهای ارزنده این هنرمند است.

امیر فخر موسوی در ساعت ۱ بامداد ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ این دنیای خاکی را ترک و به دیار باقی شتافت.

تشییع این هنرمند پرآوازه با حضور بسیاری از هنرمندان حوزه تئاتر و سینما کشوری و استانی از صحن حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف بر روی شانه‌های مردم شهر تا کنار آرامگاه استاد دکتر محمد معین حمل شد و با موافقت خانواده استاد معین در کنار این استاد ادب پارسی جای گرفت. روحش شاد و یادش گرامی باد

تصاویر زیر برگرفته از مراسم تدفین این هنرمند گیلانی است.