انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟
انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟
معین نیوز_چند هفته بیشتر تا آغاز رقابت بر سر تصدی صندلی پاستور باقی نمانده است، ارایه برنامه‌ها از مهمترین راه‌های معرفی نامزد اصلح به شمار می‌رود و فردی که قادر باشد تا در این بازه زمانی، افکار عمومی جامعه را به طرف خود جلب کند از اقبال بیشتری برای پیروزی برخوردار خواهد بود.

در این فرصت باقی مانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و… و. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها در این زمینه در شبانه روز گذشته، را در ادامه متن می خوانیم:‌

از نامزدهای احتمالی اصوگرا چه خبر؟

نباید تعامل با دنیا را در ۴-۵ کشور محدود کرد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در گفت وگویی رسانه ای، اظهار داشت:‌ ما می‌گوییم اگر می‌خواهید با فشار دشمن مقابله کنید، راهش تعامل گسترده و سازنده با جهان است و بسیار اهمیت دارد. چه کسانی نمی‌خواهند این کار انجام شود؟ کسانی که روابط با دنیا را در ۴-۵ کشور خلاصه می‌کنند و اینکه بگوییم دنیا فقط آمریکا و چند کشور اروپایی است و تمام توان‌مان هم صرف آن شود، نتیجه‌اش چیزی است که امروز می‌بینیم و امروز ما را تحریم کردند و سایر کشورها را هم برای این که با ما کار نکنند، تحریم کردند و علیرغم همه تعهدات در برجام، خود آمریکا هم تحریم کرد و بقیه را هم تحریم کرد که چرا با ایران تراکنش بانکی دارند. اروپایی‌ها بعد از برجام حاضر نشدند کار جدی انجام بدهند و حتی کانال مالی که گفته می‌شد هم آن‌طور که ادعا می‌شد، محقق نشد.

این نامزد داوطلب در ادامه بیان داشت:‌ مذاکره صحیح باید باشد و مذاکرات غلط جواب نمی‌دهد و البته مذاکره غلط نیز یک راه است؛ دیپلماسی یک بُعد از سیاست خارجی است؛ باید از تمام ظرفیت‌های در عرصه سیاست‌های خارجی فعال شود. در شرایط کنونی جدای از نگاه‌های سیاسی و انتخاباتی باید صحنه‌ کشور را ببینیم و نگاه کنیم که سیاست خارجیِ خوب چیست؛ بخشی از آن دیپلماسی و بخشی نیز تعامل اقتصادیِ قوی با همسایگان و سایر کشورهاست و البته این مسئله فقط محدود به وزارت خارجه نیست و سایر وزارتخانه‌ها هم در این امر نقش دارند.

 

به نفع رییسی کنار می کشم

محمد ناظمی اردکانی وزیر دولت نهم و از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری از عواقب نیامدن ابراهیم رییسی برای انتخابات ریاست جمهوری، ابراز نگرانی می‌کند و تاکید دارد که اگر رییسی نیاید اجماع روی کاندیداهای بعدی بسیار سخت و دشوار است، او گفت: در شرایط کنونی، هر کدام از افرادی که احساس وظیفه یا احساس تکلیف کردند یا از آنها خواسته شده است، بیایند یا هر کدام از احزاب و جریان های مختلف را که ممکن است کاندید هم نداشته باشند اما در حال فعالیت سیاسی هستند به نفع کشور می‌دانم چون باعث می‌شود به آگاهی مردم افزوده شود و برای انتخابات پیش روی، فضای سیاسی گرم شود و مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی افزایش یابد.

اردکانی اظهار داشت:‌ اکنون هم بر اساس درک وظیفه سیاسی که در خود احساس می‌کنم و در شرایطی که معضلات اقتصادی کشور پیچیده شده است و معضلاتی پدید آمده که ضروری است با قدرت از آنها عبور کنیم، برای ادای وظیفه خود اعلام آمادگی کرده‌ام. در این شرایط کشور باید در ریل پیشرفت قرار بگیرد ما  باید جهش‌هایی به سمت پیشرفت و توسعه داشته باشیم و بتوانیم از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور بهره لازم را ببریم، مؤلفه های اقتدار ایران باید مورد صیانت واقع شوند بلکه باید آنها را تقویت کنیم تا شاهد کشوری باشیم که در جهان امروز علاوه بر اینکه از لحاظ سیاسی اثرگذار است از ابعاد دیگر هم اثرگذار باشد. لذا باید نوعی از مدل حکمرانی پیشرفته را به جهان معرفی کنیم. من با این سوابق و شناخت وارد این عرصه شدم و امیدوار هستم که خداوند کمک کند،  اهدافی را که تصویر شده و من تصویر آن را در ذهن دارم، عملی کنم.

 

شعارهای یک رییس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی یا پوپولیستی باشد

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخاباتی در نشستی خبری گفت: قبل از انتخابات شعارهای بسیار انتزاعی و رویایی و وعده هایی که موضوعیتی در عرصه جامعه ندارند، عنوان می شود. بنابراین؛ در ابتدا باید برای مردم حدود، اختیارات و وظایف رییس جمهور مشخص شود. براساس قانون اساسی، رئیس جمهور دومین مقام رسمی کشور است و در عرصه کل مسائل اقتصاد و کل برنامه بودجه کشور صراحت دارد. همچنین در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی، استانداران، فرمانداران، تقسیمات کشوری و سیاسی، حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی و روابط با دنیا و کشورهای منطقه و بسیاری از امور دولت و رئیس جمهور ذی مدخل است. شعارهای یک رئیس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی یا پوپولیستی باشد، بلکه باید واقعی و براساس مشکلات عینی مردم و فضای فعلی کشور با در نظرگرفتن تمامی شرایط داخلی و بین المللی صورت بگیرد.

وی گفت: مردم از ایجاد یک طبقه فراتر، ویژه خوار، رانتیر و تبعیض بدشان می آید، بی عدالتی را دوست ندارند. بنابراین؛ رئیس جمهور باید فردی باشد که نیت خالصانه و صادقانه داشته باشد و در کنار مردم خواهان عدالت اجتماعی باشد و این نکاتی است که در مشارکت مردم در انتخابات اثربخش است. مردم احساس کردند که دولت هیچ همزاد پنداری با آنها ندارند. بنابراین؛ باید موج خدمتی ایجاد شود تا مردم دلگرم شوند.

 

اجازه دهید مناظره‌ها شروع شود کارم را بلد هستم

سید عباس نبوی داوطلب انتخابات ۱۴۰۰ درباره هزینه های ستاد انتخاباتی خود گفت: اگر اسم من در لیست شورای نگهبان باشد، فراخوان عمومی می دهم و ۵ هزار تومان و بیست هزار تومان پول جمع می کنیم و جلو می رویم.

وی ادامه داد:‌ ما ده سال است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به عنوان بالاترین سند راهبردی آینده یک کشور آماده می کنیم تا مسیر دولت و مجلس و قوه قضاییه و سایر بخش های نظام را شکل بدهد. بعد از این ده سال که همه آنچه را در ظرفیت برنامه ریزی و فکری کشور بود، همراه و فعال کردیم. همچنین اساتید۵ اندیشکده و پژوهشکده ها را همراه کردیم و بهترین برنامه و بررسی برای آینده کشور را انجام دادیم. من از اول انقلاب در تاسیس بسیاری از نهادها ایفای نقش کرده ام و در مدیریت کلان و خصوصا در بخش های مدیریت فرهنگی ایفای نقش کرده ام و مدیریت داشته ام. سوال مهم ما این بود که این برنامه را برای انجام به چه کسی بدهیم و چه کسی این برنامه را دست بگیرد و مساله را جدی بگیرد و وارد کار شود و مسیر را دنبال کند و پیش برود. من با موج مسائل عدالت خواهی چند ساله اخیر همراهی داشتم و متوجه شدم که باید قدم موثری در این بخش بردارم ضمن اینکه در فضای سیاسی یک دو قطبی کاذب داریم که مرتبا به میدان می آید و بازی می کند و هر قطب سعی می کند رای خود را بگیرد. همه می دانند من داخل این دو قطبی ها نیستم و فضا به گونه ای است که می خواهم به خود مسائل بپردازم. فضا در دو قطبی ها به گونه ای است که هر مساله ای را به یک جبهه و یک قطب ربط می دهد و طرف مقابل می ایستد و بر آن اساس هیجان درست می کند تا مردم ببینید این ها مسائل را خراب می کند.

 

رییسی سراغ انتخابات ۱۴۰۰ نرود

فریدون عباسی چهره اصولگرا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس را کنار گذاشت که رییس قوه قضاییه شود، پس این سمت برایش اولویت پیدا کرد. حال بهتر است مسیر خود را تا انتها در این سمت دنبال کند و به سراغ انتخابات ۱۴۰۰ نرود. به‌نظر من، وجود شخصی مثل آقای رییسی در قوه قضاییه مغتنم است. ما برای رفتن به‌سمت توزیع عدالت در جامعه و ایجاد زمینه‌های تمدن نوین اسلامی لازم است فردی را در قوه قضاییه داشته باشیم که همان جنس باشد.

عباسی برای نجات اقتصاد، برنامه دارد و با نگاهی متفاوت از مدیریت‌های گذشته وارد صحنه خواهد شد. او گفت: موضوع اساسی این است که ارزش پول ملی به دلایل مختلف مرتباً کاهش پیدا کرده است. وقتی درآمد دولتی به هر دلیل کم می‌شود، قیمت ارز را بالا می‌برند تا هزینه‌های جاری کشور را از این طریق تامین کنند. عدم‌صداقت و رانت اطلاعاتی که وجود دارد، خودش را در بورس به خوبی نشان داد. قرار است بورس محلی باشد که فعالیت‌های اقتصادی در آن شفاف انجام شود تا با جمع‌شدن سرمایه‌های خرد بشود کارهای بزرگی کرد، اما اطلاعات نادرست و نفوذ حقوقی‌های بزرگی که در بورس، شبکه‌ای کار می‌کنند باعث شد که در جامعه توهماتی ایجاد شود و بعد این افراد با رسیدن به مقاصد خودشان جیب مردم را خالی کرده و فشار را بر روی جامعه گذاشتند.

 

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

نباید انتخابات را به مذاکرات وین گره بزنیم

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه ای بیان داشت: اینکه بالاخره نباید اقتصاد را به زلف سیاست خارجه گره بزنیم، قبول دارم ولی وضعیت فعلی ما این است و ما باید یک راه حل نه صرفا اقتصادی بلکه راه حل عمده تری را ارائه دهیم. ما برای برون رفت از مشکلات اقتصادی ۱۵محور و برنامه آماده کرده ایم. کمااینکه در بحث های سیاست داخلی ۱۰محور مشخص کرده ایم و در بحث سیاست خارجی و فرهنگی اجتماعی هم هرکدام ۱۰برنامه طراحی کرده ایم و ۵برنامه اساسی داریم که جمعا ۵۰برنامه هست. یکی از آن برنامه های اساسی بازنگری قانون اساسی و تحقق جمهوریت سوم است. من مطرح کرده ام که ۵نفر از اعضای محوری کابینه خودم را یک روز قبل انتخابات معرفی می‌کنم که یکی وزیر اقتصاد، خارجه،‌ کشور، دفاع، اطلاعات که بحث های مهمی دارند را قبلا معرفی خواهم کرد و حتما متوسط سن کابینه ام بالای ۵۰سال نخواهد بود و اینها شعار نیست و همه آدم هایش هم در فکرمان هست و گفتیم که حتما دو وزیر زن در کابینه خواهیم داشت و از بین معاونین خانم ها هم حضور خواهند داشت و اینها حرف هایی هست که ان شاالله وقتی برای ثبت نام رفتیم، در یک کنفرانس گسترده‌تر مطبوعاتی همه را بحث می‌کنم.

وی گفت: ما نباید انتخاباتمان را به این مذاکرات گره بزنیم. اصل اینکه چه کسی می خواهد پیروز بشود را نباید گره بزنیم اما در اینکه مذاکرات وین به نتیجه برسد در افزایش مشارکت مردم تاثیر دارد را بپذیرید. لذا اگر یک روز هم این تحریم ها با شرایطی که می گوییم یک جا برداشته شود، چه اشکالی دارد؟ به نفع نظام و منافع ملی و مردم است ولی بعضی‌ها چون نگاه جناحی دارند، می گویند اگر مذاکرات به نتیحه برسد موضع اصلاح طلبان تقویت می شود پس بنابر این کاندیدایشان بهتر رای می آورد پس بنابراین نباید بگذاریم مذاکرات به نتیجه برسد.

 

خدمت، صداقت و تلاش مضاعف

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و نامزد احتمالی انتخابات در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که فرصت چندانی تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی نمانده است، برایمان از برنامه و شعارتان در این انتخابات بگویید، گفت: پس شما قطعی فرض کردید که من برای انتخابات خواهم آمد. اما هنوز تا اتخاذ تصمیم قطعی فراز و فرودهای زیادی پیش رو داریم. شعار من «خدمت، صداقت و تلاش مضاعف» است. البته شعار اصلی هنوز انتخاب نشده و دوستان در اتاق فکر حزب باید روی آن بحث کنند؛ آنچه از بستر فکری من بیرون می‌آید و آن را حلقه مفقوده ایران امروز می‌دانم این سه مورد است: تلاش صادقانه، خدمت مشفقانه برای مردم و به راه انداختن چرخ تولید و اقتصاد ایران. هیچ‌چیز امروز به اندازه حرکت چرخ‌های تولیدِ اقتصاد کشور برای من اهمیت ندارد و این یعنی پایان اقتصاد دولتی، هدایت به سمت اقتصاد آزاد و سرمایه‌گذاری‌های عمده دولت در عرصه‌های زیربنایی اقتصاد و صنعتِ توسعه محور درکشور و ایجاد اشتغال برای جوانان.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: مهم‌ترین مشکل امروز کشور که بر مسیر توسعه سد شده، بحث دیپلماسی وخروج از انزوای نسبی و تعامل با اقتصاد جهانی است. کشور ما ۸ سال از ناکارآمدی دیپلماسی ضربه خورد و هنوز هم، آثار و عواقب این آسیب‌ها ادامه دارد. در دوره اول نشان داده شد، دولتی که درک روشن و هوشمندانه‌ای از دیپلماسی و سیاست خارجی داشته باشد می‌تواند کشور را با زیرکی و درایت از پیچ وخم‌های دنیای پیچیده امروز راهبری کند و هیچ قطعنامه‌ای هم نگیرد.

 

حقوق کارگر را ۱۰ میلیون می کنم

محمد غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شعارهای انتخاباتی خودش گفت که حقوق کارگران را تا ۱۰ میلیون تومان افزایش خواهد داد. وی در ادامه اظهار داشت:‌ هر خانواده کارگری، یک خانواده دیگری را اداره می‌کند و این ظلمی که ظرف این ۱۰۰ سال  یا ظرف این ۱۰ سال شده را یک گزارش به شما می‌دهم. بنده به مدت ۲۰ سال در دولت بودم؛ دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰. متوسط درآمد دولت، سالی ۱۰ میلیارد دلار بود. از اواسط دهه ۷۰ تا سال ۸۴، ۲۰ میلیارد دلار بود. در این ۱۶ سال هر دولتی ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته که تقسیم بر هشت بکنیم، می‌شود سالانه ۷۵ میلیارد دلار. ما در دهه ۶۰ تا ۷۰ هم جنگ را اداره کردیم، هم قیمت‌ها مناسب بود و هم توانایی اینکه بتوانیم زیر بناها را توسعه دهیم، زیاد بود.

او گفت:‌ برنامه من متکی به تجربیات گذشته است. من هشت مسوولیت خیلی حساب شده داشتم و در تمامی این مسوولیت‌ها یک کار نکردم؛ این بود که از صندوق دولت هیچ پولی نگرفتم. زمانی که استاندار خوزستان بودم، می‌دانستم این برنامه‌های بودجه همه تورمی است؛ درست ۴۰ سال پیش. آمدم وزیر نفت شدم، در آن زمان که مرحوم صحابی رییس برنامه و بودجه مجلس بود، به من گفت که غرضی، نفتی‌ها آمدند ۵ میلیارد تومان از صندوق دولت می‌خواهند؛ زیرا در آن زمان پول نفت به خزانه می‌رفت. گفتم که آقای مهندس شما نیاز نیست پرداخت کنید و من خودم این پول را در می‌آورم. این چهار سالی که وزیر نفت بودم، همه طرح‌ها به شدت رو به توسعه رفت. آنقدر پول جمع شد که ظرف آن چهار سال، تعداد مشترکین گاز ۱۰۰ هزار نفر بود و ۲۷۶ شهر با هر انشعاب به قیمت پنج هزار تومان، گاز کشی شد. صندوق دولت متعلق به فقراست و هر شخصی در این کار خیانت بکند،‌ برکت از او برداشته می‌شود. من در این زمینه هیچ اقدامی نکردم. بعد به پست و مخابرات در سال ۶۴ رفتم و ۱ میلیون سیم تلفن در منازل بود؛ شروع کردم به کار کردن که در آن زمان یک پالس دو ریال بود. در سال ۶۶ بودجه من از بودجه نفت جلوتر افتاد. این به این خاطر بود که دائم با مردم صحبت می‌کردم و می‌گفتم: «یک تلفن از یک پیکان بهتر است»؛ مفصل جریان قرن جدید که قرن ارتباط دو طرفه است را برای مردم توضیح می‌دادم. آنقدر پول جمع شد که شعار «یک مساوی ۵۵» رقم خورد.

 

شاید لاریجانی به نفع من کنار برود

علی مطهری که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، می‌گوید که “رجل سیاسی است” و ممکن است در صورت تایید صلاحیت به نفع کسی که در نظرسنجی‌ها رای بیشتری داشته از صحنه رقابت کنار برود اما می‌گوید احتمالاً رای او از لاریجانی هم بیشتر است. او در مصاحبه ای در اینباره گفته است: من احساس کردم که در این دوره انتخابات شرایط به گونه‌ای است که فردی مثل من باید وارد صحنه انتخابات شود. معتقدم که باید یک دولت مقتدر روی کار بیاید. دولتی که اجازه دخالت های بیرونی در امور اجرایی را به کسی ندهد. احساس کردم که این افرادی که برای کاندیداتوری مطرح هستند این ویژگی و توان را ندارند که در مقابل دخالت‌های سازمان‌ها و نهادهای خارج از دولت مقاومت کنند و یک شخصی مثل بنده باید باشد که بتوان یک دولت مقتدر تشکیل داد.

مطهری اظهار داشت: موقعی که شرایط سیاسی کشور خوب باشد و ما از این انزوای سیاسی خارج شده باشیم. ما امروز، هم در بین کشورهای اسلامی و هم در دنیا در انزوا هستیم. اصل پاسخ حق ماست ولی ابتدا باید از شرایط سیاسی فعلی خارج شویم و کمی قدرت منطقه‌ای ما بیشتر شود. البته می‌توان پاسخ‌های جزئی صورت داد همان طور که چنین پاسخ‌هایی را انجام می‌دهند. وقتی آنها کشتی ما را می‌زنند ما نیز متقابلا عمل می‌کنیم ولی پاسخ اساسی باید در موقع مناسب داده شود.

 

تاکنون درباره نامزدی اعلام نظر نکرده‌ام

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی، از جمله افرادی به شمار می رود که شائبه ورود به عرصه انتخابات در مورد او جدی است، البته آخوندی می گوید در این زمینه تصمیم فردی نیاز نیست و باید براساس عملکرد نهاد اجماع ساز وارد عرصه شود. او گفت:‌ فضای انتخاباتی فضای گرمی نیست و در بحث انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان تردیدهایی کلی وجود دارد و فضای عدم قطعیت شدیدی بر انتخابات حاکم است. مجموعه رفتارهای سیستم برگزاری و نظارت بر انتخابات بخصوص در انتخابات ۹۸ این وضعیت را بوجود آورده و تشدید کننده دلسردی بوده است. از این جهت وضعیت خوبی در خصوص فضای انتخاباتی نداریم البته بحث کرونا هم مزید بر علت شده و نگرانی‌های عمومی که مردم از جهت سلامتی دارند نیز موثر است. با توجه به بیکاری گسترده‌ای که ایجاد شد و معیشت مردم در تنگنا قرار گرفت افق روشنی برای واکسیناسیون و خروج از بحران اقتصادی ناشی از کرونا پیش‌بینی نمی‌شود سر جمع همه اتفاقاتی که در ایران رخ داد دست به دست هم داده تا فضای سردی بر انتخابات ۱۴۰۰ حاکم باشد. البته سیاست‌مداران و دولت‌مردان و مسئولین ما می‌دانند که اگر این فضا ادامه پیدا کند، امنیت ملی در معرض خطر قرار می‌گیرد و در نهایت افرادی که به فکر ایران و مسائل ایران هستند و نگران آینده ایران و یکپارچگی ایران و وحدت سرزمینی هستند و می‌فهمند که چه اتفاقاتی در ایران رخ می‌دهد تلاش دارند تا حضور مردم در صحنه را حفظ کنند چون در پایان کار ما هیچ راهی جز رفتن به پای صندوق رای نداریم.

 

افزایش مشارکت مردم نیاز به معجزه دارد

محمود صادقی نماینده مجلس دهم و نامزد انتخاباتی، در گفت وگو با یکی از رسانه ها در رابطه با فضای انتخاباتی گفت: به نظر می‌رسد در مقایسه با جبهه اصلاحات در اردوگاه اصولگرایی انسجام کافی برای انتخابات بوجود نیامده و مقداری تشتت و تفرق زیاد است و در دو شورا دسته بندی می شوند بنابراین به وحدت رسیدن آنها همراه با چالش‌هایی بوده و فعلا درگیر چالش های درونی هستند و مدعی زیاد دارند. «اعتماد از دست رفته مردم» را باید با معجزه بدست آورد و راه حل دیگری نداریم. من احساس می کنم برخی خیلی تمایل ندارند مردم در این انتخابات شرکت کنند. عزمی در متولیان امر و برخی مسئولان دیده نمی‌شود بلکه برعکس می‌خواهند  فضای انتخابات رکود باشد و احتمالا  با یک رای حداقلی کاندیدا یا کاندیداهای مورد نظر خودشان را از صندوق بیرون بیاورند.

وی گفت:‌ من فکر می‌کنم افرادی که برای رقابت خودشان را آماده می کنند، اعم از اصولگرا و اصلاح طلب باید خودشان را برای یک رقابت برنامه محور آماده کنند، همانطور که رهبری هم تاکید کردند در واقع با برنامه به این عرصه پا بگذارند به خصوص اینکه بیشتر خودشان را اثبات کنند تا دیگری را نفی کنند. اصولگرایان حاشیه امنیتی برای تایید صلاحیت دارند بنابراین از این ابزار، برای حذف رقبا استفاده نکنند و بگذارند انتخاباتی عادلانه و رقابتی شکل بگیرد و این هم باعث پیشرفت کشور می شود و در عرصه رقابت اشخاص ذی‌صلاح تر بیرون می‌ایند و برای حل مشکلات کشور موثرتر واقع می‌شوند و در عین حال برای تقویت مشروعیت نظام این قضیه موثر است.

 

در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع نامزدی کناره‌گیری نمی‌کنم

رامین مهمانپرست دیپلمات سابق و نامزد ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: به هیچ وجه نامزد پوششی نیستم و به نفع هیچ فردی کنارگیری نخواهم کرد. خوشبختانه در قانون جدید نیز منعی برای حضور بنده به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر پیروز انتخابات باشد حداقل چهار بانو در کابینه خود خواهد داشت، گفت: به هیچ عنوان دید جنسیتی نداریم و بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. کابینه دولتی اکثر کشورهای موفق را بانوان تشکیل می‌دهند که در همین راستا ما نیز معتقد به شایسته سالاری هستیم؛ آنگونه نخواهیم بود که چند بانوی ضعیف را به صورت نمایشی در کابینه داشته باشیم.