ایران در پی بازگرداندن سارا خادم‌الشریعه؟
ایران در پی بازگرداندن سارا خادم‌الشریعه؟
معین نیوز_سارا خادم‌الشریعه برترین شطرنج‌باز زن ایران به اسپانیا مهاجرت کرد.

ساراسادات خادم‌الشریعه برترین شطرنج‌باز زن ایرانی چند هفته قبل و بعد از حضور در مسابقات آلماتی قزاقستان، پس از آنکه بدون حجاب در این تورنمنت به عنوان نماینده ایران شرکت کرد، به اسپانیا مهاجرت کرد.

به گزارش فرارو، این مهاجرت البته به معنای تغییر تابعیت نبوده و همانطور که خود سارا عنوان کرده دلیلی برای تغییر تابعیت نداشته است. البته خادم‌الشریعه یکی دو بار تاکید کرده که مهاجرتش از ایران دلیل سیاسی نداشته و برای اینکه فرزند خردسالش بتواند آینده بهتری داشته باشد، به اسپانیا رفته است. اگرچه بعد از مهاجرت سارا فدراسیون شطرنج فقط به گفتن این موضوع بسنده کرد که این شطرنج‌باز با هزینه شخصی در رقابت‌ها کرده، ولی عنوان شد که رایزنی‌هایی برای در اختیار داشتن این دختر با استعداد انجام داده است.

گو اینکه ساراسادات هم در گفتگو با رسانه اسپانیایی «ال‌پائیس» عنوان کرده بود می‌خواهد همچنان با پرچم ایران در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند. این موضوع در ایران واکنشی به همراه نداشت تا اینکه تصاویری از دیدار این شطرنج‌باز با نخست‌وزیر اسپانیا منتشر شد. موردی که به زعم مسئولان شطرنج و ورزش ایران یک امر کاملا سیاسی تلقی شده و برخلاف ادعای اولیه خادم‌الشریعه است.

این موضوع حالا فدراسیون فوتبال شطرنج را برای همکاری با این ورزشکار مهاجرت کرده به صرافت انداخته است. در واقع این موضوعی است که حسن تامینی رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با مهر به آن اشاره کرده و درباره شایعه بازگرداندن او صحبت کرده است. حسن تامینی در مورد «سارا خادم الشریعه و شرایط اخیر او در مسابقات جهانی و اینکه امکان ادامه همکاری او با شطرنج ایران وجود دارد؟ گفت: «پیش از اینکه سارا خادم الشریعه با نخست وزیر اسپانیا دیدار داشته باشد، صحبت‌ها و رایزنی‌هایی داشتیم برای اینکه بتوانیم کماکان او را در اختیار داشته باشیم، اما حالا شرایط فرق کرده است. البته فکر می‌کنم از علاقه و عرق خادم الشریعه به ایران کم نشده است. باید این مسئله خیلی اصولی پیگیری شود.»

ایران در پی بازگرداندن سارا خادم‌الشریعه؟