ایران و چین شرکای قدرتمندی مقابل رویکرد خصمانه ترامپ هستند
ایران و چین شرکای قدرتمندی مقابل رویکرد خصمانه ترامپ هستند
معاون پیشین وزارت صنایع دفاعی پاکستان و ژنرال بازنشسته ارتش این کشور گفت: برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد تهران و پکن می توانند در برابر سیاست‌های خصمانه و فشارهای دولت ترامپ به شریکی قدرتمند برای یکدیگر تبدیل شوند.

سپهبد «طلعت مسعود» در مقاله‌ای با عنوان «مشارکت راهبردی ایران-چین، ریشه و آینده» که روز چهارشنبه در روزنامه “اکسپرس تریبیون” پاکستان منتشر شد، نوشت: نزدیکی مناسبات تهران و پکن تا حد زیادی ریشه در سیاست‌های خصمانه رییس جمهور ترامپ در قبال ایران دارد.

وی افزود: پکن همزمان برنامه مشابهی با ماهیت مشارکت راهبردی بلندمدت با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد اما چینی‌ها به طرف‌های مقابل اطمینان داده‌اند که مناسبات بلندمدت ایران و چین هرگز علیه دیگر کشورها نخواهد بود.

این ژنرال پاکستانی می نویسد: با شدت گرفتن خصومت آمریکا با چین، هیچ چیز مناسب‌تر از نزدیکی شرکای قدرتمند ایران و چین نیست. جمهوری اسلامی ایران یک کشور بزرگ اسلامی و دارای موقعیت استراتژیک است که یک دشمن قدرتمند آمریکا یعنی چین را به عنوان متحد خود در اختیار دارد.

معاون پیشین وزارت صنایع دفاعی پاکستان اظهار داشت: مدتی است ایران درصدد توسعه روابط و همکاری‌ با شرق و کشورهای پرنفوذ آسیا است. تاخیر برخی کشورها در گسترش همکاری‌ها با ایران به دلیل فشارهای آمریکا، فضای بیشتری را برای توسعه مناسبات تهران-پکن فراهم آورد.

وی تاکید کرد که با توجه به جنگ سرد واشنگتن علیه پکن، توافق پیشنهادی همکاری‌های بلندمدت ایران و چین از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

برخی احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» هفته گذشته نیز نوشت: برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین راهکاری برای مقابله با تحریم‌هایی است که مردم ایران و معیشت این کشور را تحت تاثیر قرارداده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به تازگی در پیامی برنامه همکاری‌های بلندمدت تهران و پکن را نقشه راه روشن برای روابط آینده میان دو کشور مهم خواند و گفت: این همکاری‌ها را می‌توان به همکاری‌های منطقه‌ای در قالب ابتکار کمربند و جاده و طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سی پک» گسترش داد.

اظهارات «سیدمحمدعلی حسینی» همزمان با سخنان اخیر وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر اهمیت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به طرح اقتصادی سی پک، مطرح شده است.